Håller på att dra fram elkablar i flickornas nya lekstuga. En fråga kring strömbrytaren. Jag har dragit från det framtida vägguttaget till strömbrytare för takbelysning. Sen ska jag dra vidare elkablar till ytterliggare ett vägguttag. Frågan lyder. ska man dra 6 kablar från det första vägguttaget? dvs 3 till strömbrytaren & 3 till andra vägguttaget? Grannen som är elektriker ska göra installationen, men är tyvärr bortrest.
 
Öh, woot? Hur ska du få ihop 6 kablar i ett uttag? Varför ska du ha tre kablar från strömställaren för? Behöver du femledare? Dra en kabel med fem trådar.

Vart kommer matningen in?

Inte för att var oförskämd, men är det jättebråttom med att få el i lekstugan? Är grannen borta länge? Om man inte har en aning om hur man ska lägga upp en elinstallation, vet man då hur man ska klamra, hur man ska koppla, rätt material osv. osv.?

//Patrik
 
Redigerat:
Kolla bilden.

Jag kommer att bryta strömmen mellan Utbelysningsdosan & vägguttag nr 2 .
KOmmer elektrikern skarva den i dosan för utbelysningen. Eller vill han ha en obruten kedja från vägguttag 1?

Jag tänkte nämligen börja spika upp råsponten. Vill inte riva upp den om inte kablarna kommer igenom alla krökar... det är en lekstuga så tänkte det va smart att dra fram kablar till min granne som gör installationen i vår.
 
  • dd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir ungefär lika frågander som Patrik.

men om jag tolkar dig rätt:

Du drar fas nolla och skyddjord (dvs 3 trådar i en kabel) från uttaget till brytaren.

Från brytaren drar du vidare fas, nolla och skyddsjord till nästa uttag, dvs 3 trådar i en kabel. Från uttaget drar du brytledare (dvs den ledare som leder bruten fas till lampan) och nolla och skyddsjord till taklampan, dvs 3 ledare. Allt med reservation för att jag inte är säker på om jag fattade frågan korrekt.

Du borde nog konsultera dfin granne även om kabelval. Är matningen till lekstugan skyddad av jordfelsbrytare osv.

Edit: mitt inlägg skrev jag innan bilden här ovan fanns. Nu är jag ännu mera fundersam.
 
Jag verkar vara helt ute cyklar. Har dragit 3 FK kablar från vägguttag till brytare.
Kunde dragit en kabel med tre i eller? Det var förbannat jobbit o trångt att dra dessa i lekstugan. Bara rädd at det fastnar nånstans...Vill ju spika upp den förbannade väggen så man blir klar nån gång. Jag har INTE tänkt att koppla nåt överhuvud taget.

Ja det finns jordfelsbrytare i Huset.
 
Utebelysningen skriver du att den skall styras av vägguttag, jag antar att du menar strömbrytaren?

Brytaren bredvid dörren, skall den vara dubbel? Dvs en för taklampan, och en frö utelampan?

Du ritar en matning till utelampan som sedna går vidare till ytterligare ett vägguttag, gå matningen så? Eller har du separat rör/kabel till uttaget?

På sista inlägget tolkar jag det som att du drar rör i väggarna är det korrekt?
 
Hur ska det vara då? Ska jag dra ut kablarna ur allt. O hoppas på att det inte fastnar nånstans... inga problem med det
 
Ok det är inte lättare att dra kablar, håll dig till FK i rör om det går. vad har du för färger?
 
flexi rör i väggarna. Dubbel brytare helt korrekt. eftersom jag använder apparatdosor så finns det ju bara två utgångar... dvs en till taklampa o en till ute belsyning. Problemet är att jag vill dra el till ytterliigare ett uttag. Hästjobba att dra en flexi till från uttag 1 men om det inte går så är det bara att börja borra... o dra. Hade då varit smidigt att dra vidare till nästa uttag via aparatdosan som uteblysningen är i
 
Redigerat:
gul/grön, blå o brun. Som jag tror e standard
 
Om vi antar att din bild stämmer, och att det är en dubbel (kronbrytare). Då drar du 3 trådar (brun, blå och gulgrön) från uttaget till brytaren. Från brytaren blå, gulgrön och ex. vit (brytledaren kan vara i godtycklig färg, bara olika mot de andra) till taklampan. Till platsen för utelampan drar du blå, gulgrön, brun och vit. dra vidare till sista uttaget med brun, blå och gulgrön.

Jag är lite skeptisk till lösningen med att dra vidare från utelampan, såvida det inte sitter en dosa där. Inte uppenbart att man kan skarva vidare från lampan till ett ytterligare uttag.

Edit; det var tydligen en dosa vid utelampan, då borde det bara vara att köra på.
 
Redigerat:
det sitter en dosa där utebelysingen är. Men det är ingen omöjlighet att "dra vidare" matarström från denna dosa till vägguttag 2
 
Jaha, det är infällt. Då blev det inte helt uppåt väggarna tokigt längre.

Men du har alltså dragit allt redan eller? Om inte, så sätter du en kopplingdosa på 2015 mm ö.g på handtagssidan av dörren. En apparatdosa på 1000 mm på samma sida och ett vägguttag på 200 mm ö.g. på samma sida av dörren.
Från kant på dörrkarDumen till mitten på dosorna ska det vara ungefär 12 cm. Eller annat passande avstånd så att dosan inte kommer under dörrfodren när det är dags för sånt.

Sedan kan du sätta ut någon/några till dosor 200 mm ö.g. för uttag.

Sedan drar du in matningen in i kopplingsdosan, ett rör ner till strömställaren och från den vidare till uttaget under. Från uttaget kan du sy vidare till dosorna för vägguttag.
Från kopplingsdosan drar du ett rör till taket för taklampa, ett rör till utelampan.

Är riktigt noggrann när du drar slangen så att den blir spänd, klamrar med 50-60 cm mellanrum och inga 90-graders böjar.

Sedan om du ska något extra så kan du dra för det. Men det är ju en lekstuga så det behöver väl inte vara nå extravagant. Lyse och något uttag. :)

Dragningen är lika viktig som själva ihopkopplingen i slutändan så att säga att man inte ska koppla, bara dra elen gör ingen större skillnad. Det är lika illa om man inte kan det.

//Patrik
 
Redigerat:
Om ritningen överensstämmer någorlunda med verkligheten så kan det knappast bli problem med att dra i FK'n. Dvs bara du kan trycka igenom en dragfjäder så borde du kunna vara lugn för att din granne ska lyckas dra i FK och koppla i vår.
 
Gör så här att du drar i en tråd i alla rör och bygg sen ihop allt så kan elektrikern sen knyta på passande antal trådar med rätt färger när han sen har tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.