Hej!

Skulle jättegärna vilja ha en julgran utomhus i år med belysning i. Nu till min fråga:

Finns det utomhus-julgransfötter eller kan man ha den i ett större spett?

Behöver den vatten? Kanske dum fråga men har verkligen ingen aning ;)
 
Hemmakatten
Vi har utomhusjulgranar. De behöver inget vatten. Beroende på var du vill ha den så kan du antingen göra ett hål i marken med ett spett och stoppa ned granen och sätta ner några kilar i hålet för stöttning. Eller så kan du göra ett enkelt liggande träkryss med en träbit som sticker upp och spika/skruva fast granstammen i den. Skall du ha granen på en altan eller i ett uterum (vindskyddat) kanske det är enklast med en vanlig julgransfot.
 
Nej, inget vatten. Kanske går att sätta i samma rör som torkvindan? (eller liknande)
 
Jag använder samma fot som till torkvindan Funkar utmärkt Fast vill man inte ha granen på samma ställe så kan man ju köpa typ parrasoll fästen som man "skruvar" ner i marken. de borde ju bli stabilt och bra om du inte plannerar ha en jättegran
Kolla på plantagen eller någon bygghandel som säljer parasoller. jag har även sätt dessa hos Biltema.
 
gräv ner ett avlopps rör som du sedan sätter granen i.. kan justera med trä kilar sen när användandet e klart på med locket och så är det klart för nästa år
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Jordankare? Visserligen fyrkantiga men det borde gå att få fast granen med kilar?
 
eller skruva :) i jordankaret alltså...
 
Lite av ett trådlyft såhär, men iallafall..

Klart det finns utomhusjulgransfötter. Såg att Rusta (eller var det kanske Jula) hade sådana till utförsäljning någon gång samtidigt som de sålde ut ljusslingor och dylikt här efter nyår. Det är väl egentligen ungefär som en vanlig inomhusjulgransfor men med en pinne (armeringsjärn tex) på sådär 3 dm som sticker rakt ner mitt under foten. Den är ju då såklart för att trycka ner i marken och få granen att stå stadigt...

Tror även blomsterlandet och såna ställen har utomhufötter när de säljer julgranar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.