Såg att IKEA, byggmax m.fl. har golvläggningssats till salu.

Är dessa att rekommendera? Eller är det bättre att köpa verktygen separat?

Jag har aldrig lagt golv förut, men har läst på lite om hur man gör. Däremot är jag lite osäker på verktygen (Kilar och handsåg har jag redan).

Jag skall lägga både laminatgolv och parkett (oljad ek från byggmax).

Skall jag slå till på valfri golvläggningssats?
 
Ingen?
 
Jag personligen skulle slagit till på Byggmax om jag vore dig, men jag tvivlar på att jag skulle satt mig i bilen och åkt dit för att endast köpa detta. Det går ju att använda vilken planka som helst och banka på.

Ikea däremot skulle jag undvika oavsett. Deras grejer håller sällan måttet
 
Har använt både Byggmax och Colorama, det är ingen skillnad egentligen. Enklast att köpa en sats, har man aldrig lagt golv förut så vet man att man får med allt som behövs.
 
K-rauta har en bra sats. En rejäl slagkloss och ett bra järn. Slagklossen är blå, 60 cm lång.
 
Skall förbi Coop bygg idag. Finns sats där? Någonting att ha?
 
OM det finns nån sats på Coop bygg vet jag inte däremot är den i så fall inte nåt sämre än Byggmax tex. När man börjar i renoveringsträsket finns det fördelar med att köpa satser annars får man generellt bättre grejer och inga onödiga om man köper varje verktyg för sej. Fast det sistnämnda kräver lite erfarenhet och det är ju just det man inte har när man börjar :)
Jag köpte en gång IKEA:s grejer och järnet fungerar utmärkt fortfarande efter många år, slagklossen däremot slog jag sönder men där använder jag oftast en bit av golvet eller nån spåntad planka eller liknande.
 
Mikael_L
Jag har bara använt IKEA's golvläggningssats så jag har inget annat att jämföra med.
Men 12 kvm klickgolv la jag med denna sats utan att jag kunde upptäcka några nackdelar med verktygen.
 
Jan-Å skrev:
OM det finns nån sats på Coop bygg vet jag inte däremot är den i så fall inte nåt sämre än Byggmax tex. När man börjar i renoveringsträsket finns det fördelar med att köpa satser annars får man generellt bättre grejer och inga onödiga om man köper varje verktyg för sej. Fast det sistnämnda kräver lite erfarenhet och det är ju just det man inte har när man börjar :)
Jag köpte en gång IKEA:s grejer och järnet fungerar utmärkt fortfarande efter många år, slagklossen däremot slog jag sönder men där använder jag oftast en bit av golvet eller nån spåntad planka eller liknande.
Hoppas jag hinner förvarna om Coops slagjärn innan någon åker och köper skräp.
Undvik de bockade plattjärnen på ex. coop bygg, och leta efter någonting sådant här istället.
http://www.verktygsboden.se/?id=14110

Tror att Byggmax har liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.