Om de använde Plastic Paddings kemiska metall så håller inte det tätt. Däremot så funkar Läcktätare från samma firma. Jag har till och med lagat en förgasare på MC:n med det och en del fusklagningar på vattenrör också.

Som sagt, en sån lagning måste anses som högst provisorisk, men kan säkert hålla många år.
 
  • Gilla
rbrt_hlgn
  • Laddar…
Tack för tipset, jo det känns som att kemisk metall sällan funkar att täta med, av egen erfarenhet med bonnmeck på motorer:)

Nått ja tänkte på, är att skulle det inte gå att få lös den delen av röret efter man lagat och vända det ett halvt varf så sprickan hamnar uppåt, eller är det omöjligt?

Mvh7
 
Nått ja tänkte på, är att skulle det inte gå att få lös den delen av röret efter man lagat och vända det ett halvt varf så sprickan hamnar uppåt, eller är det omöjligt?
Kanske en synvilla men på bilden ser det ut som det är en gren som sitter där och den kan du inte vända neråt.
Skulle nog iof inte tänka på att rubba den för då får du den helt säkert inte tät igen..
Är nog bara att slipa så rent som möjligt och sedan täta med nån epoxy eller liknande. Ofta när man kom på såna jobb så var det just att få stopp på läckan i väntan på tillfälle att byta röret som gällde och då brukade jag ha med vulktape. Bred tape som var kladdig på båda sidor och som vulkade sig mot sig själv på nåt vis, svårt att förklara. Det blev oftast tätt och kunde hålla ett bra tag
 
Hej, ja det sitter såklart en förgrening, glömde den då min ide var så bra:D

Ja men ja får slipa bort kemiska metallen, sen lägga dit nån bättre tätningsmassa.
Sen om man kanske kan lägga nån vulktape eller kanske silikon som extra skydd..
 
Hej,

Vulktejp är en underskattad produkt.
Det är väldigt lågt tryck i ledningen, så det finns en teoretisk chans att du får det tätt.
Det bör räcka att linda på ett varv med 50% överlappning - åsikter ?

Du lär se efter en vecka om det fungerar.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Har nu slipat bort den lilla del som fortf läckte, och tänkte ja smetar ditt ett lager kemisk metall till, sen om de håller tätt nån dag så kör ja antingen vulktejp eller silikon/etc.

Sen om det inte håller får ja lyfta bort toan på övervåningen och klafsa från det hållet oxå.

Sen om några år är nog byte/relining oundvikligt, den dagen den sorgen:)

Tack för all inputt iaf!
Kan fö meddela att det som sagt bara är en liten del av sprickan som inte hade blivit fylld av kemiska metallen som inte höll tätt så funkar hyggligt gör det ju.
Men sen kan man däremot fråga sig om plastic padding kemiska metall är annat än vanligt spackel med lite filspån i...

MVH/
 
Lös tanke men gå på röret med en roterande stålborste så det blir metalrent, 4-5 lager glasfiber runt röret och sen dränka glasfibern i polyester men det kanske inte funkar alls?
 
  • Gilla
Theord
  • Laddar…
Testade Kemisk Metall på en läcka på ett vattenledningsrör och där höll det inte tätt. Då är det tryck i ledningen så det blir större krav på att spacklet är helt tätt. Med Läcktätaren höll det tätt. Kan nog förklara att Kemisk Metall funkar på avloppsrör.
 
Det här kanske är ngt att testa?
http://www.sealgo.se/
Har dock aldrig provat, eller ens haft produkten i handen. Men det verkar ju smidigt.
 
magnu skrev:
Hej,

Vulktejp är en underskattad produkt.
Det är väldigt lågt tryck i ledningen, så det finns en teoretisk chans att du får det tätt.
Det bör räcka att linda på ett varv med 50% överlappning - åsikter ?

Du lär se efter en vecka om det fungerar.

Det fungerar utmärkt, har varet med och lagat en läckande packning/koppling på en stam med vulkband.
Det bandet vi körde med används av teleteknikerna för tätning av stora kablar, var kring 150mm brett och någon meter långt. bara och montera som vanligt, och lite försiktig eftervärme med varmluften för att vulkningen skulle ta.
 
jag löste det så att ja skickade grannen på semester så de fick torka upp.
Sen slipade jag bort kemiska metallen där det läckte lät det trka ordentligt, ruggade och klafsade på ordentligt med nytt.
redan där va det tätt när ja provade men på det så tömde jag en tub sanitetssilikon (ättikssyrefritt) tjockt runt mer eller mindre hela rörbiten..
Så jag tror faktiskt att det kommer hålla tätt ett bra tag nu..

Annars har ja ju snickrat igen men lämnat en kontrollucka vid ev lagningsbehov i framtiden..


MVH/
 
A
Jag vet att tråden är 8 år gammal, men det vore intressant om TS skulle vilja berätta hur det har fungerat? Hur länge höll det? Eller är det forfarande tätt? Alltid bra att veta hur länge tillfälliga lösningar fungerar!
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Hehe jo det verkar hålla än, har som tur var flyttat därifrån men det höll några år efter lagning och jag tror inte det är fixat ordentligt ännu.

Mvh/

Scouten skrev:
Jag vet att tråden är 8 år gammal, men det vore intressant om TS skulle vilja berätta hur det har fungerat? Hur länge höll det? Eller är det forfarande tätt? Alltid bra att veta hur länge tillfälliga lösningar fungerar!
 
  • Gilla
Henibell och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.