Ja, hur brukar ni göra?
När jag drar bort gummiremsan så sitter det kvar en ful dubbelhäftande tejp. Skall man försöka ta bort den eller är det bara att rengöra med CRC Bräkleen och klistra den nya gummiremsan utanpå den gamla dubbelhäftande tejpen?

Mafells gummiläpp är inte tejpad, utan sitter fastklämd i aluminiumprofilen. Det leder till ökad livslängd, eftersom den inte lossnar av sig själv, vilket är fallet med de tejpade gummiremsorna.

Hade jag inte redan en komplett uppsättning Festoolskenor, skulle jag allvarligt överväga att titta på Mafells system. De verkar i många fall tänkt ett steg längre än konkurrenterna inom vissa områden.
 
Kan man inte bara rengöra med cellulosaförtunning?? Har haft min festool såg ett par år nu och har aldrig behövt byta gummit.
 
Jag har tidigare använt dubbelhäftande tejp, höll inte så väldigt länge. Använder numera kontaktlim, blir mycket starkt. Se till att göra rent ordentligt först såklart. Jag tror att jag använde teknisk bensin och sen T-röd. Möjligt att det går med bara T-röd. Egentligen är det ju bra att i möjligaste mån undvika de otrevligaste medlen (cellulosaförtunning och bensin tex).
 
Använd rakblad och skrapa bort det mesta möjliga av limresterna ta det sista med acton. Bytte en gummilist på en festoolskena för en vecka sedan, det funkade fint att göra så.
 
Daniel_N skrev:
Jag har tidigare använt dubbelhäftande tejp, höll inte så väldigt länge. Använder numera kontaktlim, blir mycket starkt. Se till att göra rent ordentligt först såklart. Jag tror att jag använde teknisk bensin och sen T-röd. Möjligt att det går med bara T-röd. Egentligen är det ju bra att i möjligaste mån undvika de otrevligaste medlen (cellulosaförtunning och bensin tex).
Jag kanske borde förtydliga - jag talar inte om byte av remsa, utan om "utflyttning" av en gammal remsa.
 
Daniel_N skrev:
Jag kanske borde förtydliga - jag talar inte om byte av remsa, utan om "utflyttning" av en gammal remsa.
Hur många "Utflyttningar" skulle du uppskatta man kan göra innan det är dax för ny?
 
Nimajneb skrev:
Hur många "Utflyttningar" skulle du uppskatta man kan göra innan det är dax för ny?
Är man försiktig (dvs flyttar ut så lite som möjligt) kan det blir riktigt många. Men kontaktlim hugget ju direkt så det är svårt att lägga den precist, vilket leder till att man måste lägga ut den rejält för att vara på den säkra sidan. Hitills har jag gjort två "utläggningar" och sen bytt. Numera bör det inte behöva ske så ofta dock - alla klingor har ju samma bredd nu.
 
Man borde kunna göra en jigg för limningen. Tänker mig något med rätskivor/raka kanter på skiva som används som anhåll för skena respektive gummilist. Exakt hur har jag inte klart för mig men det borde gå att få till.
 
phl skrev:
Man borde kunna göra en jigg för limningen. Tänker mig något med rätskivor/raka kanter på skiva som används som anhåll för skena respektive gummilist. Exakt hur har jag inte klart för mig men det borde gå att få till.
Det borde absolut kunna funka. Tex en bit masonite med kanter som lägger skenan på rätt ställe och sen en remsa mdf eller liknande 2mm från kanten på skenan, lägger man gummiremsan mot mdfremsan så har man automatiskt tillräckligt mycket att såga av.

Men sen är frågan om det känns lönt...:)
 
Daniel_N skrev:
Det borde absolut kunna funka. Tex en bit masonite med kanter som lägger skenan på rätt ställe och sen en remsa mdf eller liknande 2mm från kanten på skenan, lägger man gummiremsan mot mdfremsan så har man automatiskt tillräckligt mycket att såga av.

Men sen är frågan om det känns lönt...:)
Hej

Ett tips för den snåle.
Köpte en bit gummi på Kuntze när jag ändå var där.
Den kostade ca 70 sek och räckte till 4 remsor.
Dock var den några tiondels mm för tjock men jag ansåg att de dög för mig ändå.
Limmade precis som Daniel anger. Sitter kvar bra.
=0)
Peter
 
Splitterskyddet kostar 56:- lpm så det verkar mest vara meck att återanvända det som jag tolkar det som att ni gör...eller ?

Häftunderlaget kostar 20:- lpm så det är ju bara att slita bort och klistra på nytt.

Min helg är räddad då alla skenorna ska få sig ett lyft...d^_^b
 
GSM-Peter skrev:
Ett tips för den snåle.
Köpte en bit gummi på Kuntze när jag ändå var där.
Den kostade ca 70 sek och räckte till 4 remsor.
Dock var den några tiondels mm för tjock men jag ansåg att de dög för mig ändå.
Limmade precis som Daniel anger. Sitter kvar bra.
=0)
Peter
Det borde väl gå väldigt bra, i synnerhet om man kompenserar för den ökade höjden på andra sidan skenan. Kan tänka mig nån golvmatta av massiv plast skulle fungera bra.

Har för mig att jag sett en rekommendation från Festool på att göra rent med aceton vid byte av gummiläpp.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Splitterskyddet kostar 56:- lpm så det verkar mest vara meck att återanvända det som jag tolkar det som att ni gör...eller ?

Häftunderlaget kostar 20:- lpm så det är ju bara att slita bort och klistra på nytt.

Min helg är räddad då alla skenorna ska få sig ett lyft...d^_^b
Häftunderlägget kostar 200kr för 10m, visst, det blir 20kr/m (29kr/skena om man har 1400skenan) - men de flesta byter nog inte så väldigt många gånger, så den praktiska kostanden för häftunderlägg är nog betydligt högre.

Splitterskyddet kostar enligt festool.se 119kr för en 1,4m skena, eller 281 för en 5m skena (vilket ger ca 94kr per 1400-skena).

Så ett byte av splitterskydd+häftunderlägg innebär en utgift på 200+119=319kr och en kostnad på 29+119=148kr alternativ en utgift på 200+281=481kr och en kostnad på 29+94=123kr.

Eftersom det faktiskt är snabbt och lätt med kontaktlim så lägger jag hellre de pengarna på något annat. Proffset som står med en gummilist som bestämt sig för att släppa vid fel tillfälle resonerar rimligtvis annorlunda.
 
Mr Handyman skrev:
Det borde väl gå väldigt bra, i synnerhet om man kompenserar för den ökade höjden på andra sidan skenan. Kan tänka mig nån golvmatta av massiv plast skulle fungera bra.

Har för mig att jag sett en rekommendation från Festool på att göra rent med aceton vid byte av gummiläpp.
Hej

Jag gissar att några 10 dels mm tjockare gummi inte blir mer än typ några 100 dels grad fel på snittet.
Blir svårt att praktiskt kompensera med annat underlägg.
Lite sågspån, ojämnt trä, ojämnt tryck på klingan med handen etc ger ju sådanna felmarginaler.

/Peter
 
Dagens nöje består i just att byta både glidskydd och splitterskydd på några skenor samt ställa iordning och städa färdigt bilen inför måndag... ska bli nice ! :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.