Prova först att göra en sökning på regelsökare på verktygsforumet så hitta du massor med synpunkter på dessa.
 
Belasta rubbet med tunga grejor (ett uttag åt gången), öppna vv och kör med värmekamera.
Alla gömda rör/ledningar kommer att synas.
 
Tack! Försökte söka men provade aldrig ordet regelsökare :)
 
eckeph skrev:
Tack! Försökte söka men provade aldrig ordet regelsökare :)
Helt ok,

det händer ganska ofta att folk hittar in o inte riktigt vet vad verktygen kallas o då blir det ju inte så mycket sökträffar:)
 
eckeph skrev:
Tack! Försökte söka men provade aldrig ordet regelsökare :)
Om du skall renovera ett ganska nytt hem, byggt i huvudsak med gipsväggar och gipstak, är "regelsökare" ett bra sökord.

Om du däremot har ett äldre hem, byggt i huvudsak med lättbetong eller tegel och innertak klädda med först brädor på reglar och sedan någon trätex eller liknande på dem, kan "värmekamera" var rätt sökord.

I en putsad tegelvägg kan du ha en hel serie elkablar 3 centimeter in och missa dem med många regelsökare. Likaså stora fina träbalkar bakom trätex plus 22 mm brädor som heller inte upptäcks.

--- Mats ---
 
Hum... ok, jag har ett radhus som är byggt med lättbetong 90mm - 160mm innerväggar. Taket (mellan under och övervåning) är lättbetongplattor med någon slags isolering (vet ej vad) och trägolv ovanpå. Då ska jag alltså ha en värmekamera?

Hur ska jag hitta elledningar eller vattenledningar som har kallvatten i sig med en värmekamera?
 
Det finns riktigt dyra regelsökare, där man får en djupbild av väggen. Kostar 4kSEK+ Försökte hyra en för något år sedan med bristande resultat.

Slutade med att jag köpte en billig på CO som saknade finesserna, men den var inte så dyr
 
eckeph skrev:
Hum... ok, jag har ett radhus som är byggt med lättbetong 90mm - 160mm innerväggar. Taket (mellan under och övervåning) är lättbetongplattor med någon slags isolering (vet ej vad) och trägolv ovanpå. Då ska jag alltså ha en värmekamera?

Hur ska jag hitta elledningar eller vattenledningar som har kallvatten i sig med en värmekamera?
En elledning som används till en tung energiförbrukae blir varm. En vattenledning genom vilken det rinner kallt eller varmt vatten har en en annan temperatur än väggen, och får väggen att ändra temperatur. Värmekameran visar temperaturskillnader, inte bara varma temperaturer.

Jag antar det finns regelsökare bra nog för lättbetong. Jag har dock inte hittat en bra nog ännu, men jag vet var jag stänger av vattnet, och var elcentralen sitter. Väldigt ofta går rören och ledningarna rakt, horisontellt eller vertikalt, mellan synliga uttag och halvsynliga dosor (plastbitar bakom väv eller tapeter). Så länge du inte skall ta bort väggar har du hyffsade odds att inte bli blöt, och med en jordfelsbrytare, att inte borra för fel (ett av de tillfällen då en eldriven borr är bättre än en batteridriven, snabbstopp... ).

Alternativet till att vara försiktig är en rejält dyr investering. Kan ine säga vad som klarar din miljö, däremot att de flesa regelsökae inte klarar det. Men det finns säkert de som hittat regelsökare som klarar lättbetong och kan berätta om det i detta forum.

--- Mats ---
 
Kollade lite snabbt vad en värmekamera kostar och den billigaste jag hittade var 17.000!

Tror det blir en regelsökare och sunt förnuft :)
 
Elkablar är enklare att hitta då det är bara att belasta gruppen som det nämndes tidigare. För vattenrör och liknande finns det lite mer avancerade utrustning om du vill vara 100% säker. Vet inte riktigt vad de heter men det går ut på att man för in en slinga genom röret, och sedan lokaliserar apparaten efter slingan. Det kanske finns att hyra?

T.ex. denna http://www.proffsmagasinet.se/kabelsökare/leica-digitrace-sondkabel.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.