Tja, ungefär en 1000-lapp i månaden borde den väl kunna spara på driftkostnaden under uppvärmningssäsongen om du har en planlösning som gör att du får nytta av värmen som innedelen ger.
 
Ja jag har en rätt bra planlösning.
Kök och vardagsrummet är öppet.
Innanför ytterdörren har jag vardagsrummet direkt.

I den kalla vintern som var hade jag nästan 2000 kr i värmekostnad i månaden.
Vattenfyllda element som är igång när jag är på jobbet.
Från 06.00-tiden till 16.30 när jag kommer hem.
Eldar i kaminen sen.
 
Redigerat:
Ingen mer som har nåt att säga?
 
Luftvärmepump spar helt klart en hel del pengar, men jag skulle undra om en såpass billig pump verkligen funkar när det blir vinter och man behöver den som mest. Det står visserligen att den ska funka ner till -40 grader, men de "riktiga" märkena som kostar betydligt mer lovar inte mer än -15 eller -20, känns som falsk marknadsföring för mig.

Och så det eviga tipset: finns det nåt vindsutrymme att slänga upp lösull på? Det är en tilläggsisolering som är enkel och lönar sig väldigt snabbt.
 
Anna_H skrev:
undra om en såpass billig pump verkligen funkar när det blir vinter och man behöver den som mest. Det står visserligen att den ska funka ner till -40 grader, men de "riktiga" märkena som kostar betydligt mer lovar inte mer än -15 eller -20, känns som falsk marknadsföring för mig.
-15 tycker jag det står när jag läser, och det låter ju rätt rimligt. Nu vet jag i och för sig inte om just den där är bra eller inte, men när man lägger 15-20 kkr brukar man få en luftvärmepump med 2 kW kompressor som är inverterstyrd och montering brukar ingå. Den som det länkats till är bara på 1 kW, montering ingår ej och de skryter inte om att det är inverterstyrning vad jag kan se, så det skulle inte vara förvånande om den har en billig termostatstyrning så att den antingen bara är på eller av. Det ger lite sämre komfort eftersom den går intermittent när det inte är så kallt istället för att gå lugnt och fint på halvfart. Priset verkar därför stå i hyfsad proportion till vad man får och det verkar rimligt att förvänta sig att den återbetalar sig rätt snabbt. Med tanke på den låga effekten kommer dock stödvärme att behövas rätt tidigt när temperaturen sjunker (om man inte har ett väldigt litet och välisolerat hus förstås).
 
mulpac skrev:
-15 tycker jag det står när jag läser,
Jag var nog lite morgontrött :-D

Hur som helst är det nog så att man får vad man betalar för, men om det är en liten och dåligt isolerad sommarstuga kanske det lönar sig mer att lägga 5000 på pump och 10 000 på isolering än att lägga allt på värmepumpen och elda för kråkorna.
 
Anna_H skrev:
Luftvärmepump spar helt klart en hel del pengar, men jag skulle undra om en såpass billig pump verkligen funkar när det blir vinter och man behöver den som mest. Det står visserligen att den ska funka ner till -40 grader, men de "riktiga" märkena som kostar betydligt mer lovar inte mer än -15 eller -20, känns som falsk marknadsföring för mig.

Och så det eviga tipset: finns det nåt vindsutrymme att slänga upp lösull på? Det är en tilläggsisolering som är enkel och lönar sig väldigt snabbt.
Ja jag har haft funderingar på att isolera vinden mer.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Ovanpå isoleringen på vinden ligger det ett trägolv.
Vet inte hur mycket isolering jag har.
 
wanegardh skrev:
Ja jag har haft funderingar på att isolera vinden mer.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Ovanpå isoleringen på vinden ligger det ett trägolv.
Vet inte hur mycket isolering jag har.
Det är bara att rulla ut isoleringen på trägolvet. Vindtättpapper på detta och det är klart!
 
kamilenski skrev:
Det är bara att rulla ut isoleringen på trägolvet. Vindtättpapper på detta och det är klart!
Så du menar att jag inte ska ha ett golv att gå på?
Ska vindpappret ligga ovanpå den nya isoleringen?
Hur tjock isolering ska man lägga dit?
 
Redigerat:
Vi köpte en sån förra helgen och är hitills supernöjda.Installerade den själv eftersom den är förfylld och bara att "klicka" i några sladdar och rör. Innedelen är hyfsat tyst,lite knäppljud som jag tror kommer från spjällen,men inget man stör sig på...
Lite plastig men det är ju inte skalet som värmer upp..:)

//Charlie
 
wanegardh skrev:
Så du menar att jag inte ska ha ett golv att gå på?
Ska vindpappret ligga ovanpå den nya isoleringen?
Hur tjock isolering ska man lägga dit?
Alla nya 1.5 plans hus som Ä-hus säljer med inredningsbar öv levereras med extra isolering. på 2x95mm som kunden/köparen ska rulla ut på golvet. Det handlar om tot 190mm extra utöver dom ordinarie 300mm! Allt för att komma ner med u-värdet.
Det är först då kunden vill inreda som isoleringen flyttas över till snedtaket. Den mesta av värmen försvinner i taket/upp.

Men det är inget fel i att skaffa en LLVP!
 
wanegardh skrev:
Så du menar att jag inte ska ha ett golv att gå på?
Hur tjock isolering ska man lägga dit?
Många på vår gata har fyllt hela vindsutrymmet med lösull. Då behöver man inget golv att gå på, eftersom man inte kommer in där. Huruvida det ska vara nån papp nånstans eller om det räcker med den som redan finns i taket har jag inte en aning om.
 
Problemet med dessa gör-det-själv maskiner är att deet blir luft i ledningningarna och det gör att det blir sämre effekt. En installatör har en pump som suger ur luften ur ledningarna (är ma händig kan man iochförsig gör det själv).
 
Luft i ledningarna blir det inte eftersom pumpen har snabbkopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.