Jag har i sommar byggt en inglasad altan på ca 30kvm,och nu när hösten nalkas så funderar jag på olika alternativ att värma upp den.
Jag var ifrån början helt inne på en gasolkamin,men har nu mer och mer börjat fundera på en fotogenkamin av typen dom säljer på Jula.
Men det jag undrar är om det luktar mkt av den när man eldar,man vill ju inte sitta och mysa med en whiskey och bli störd av att det luktar fotogen..
 
Det finns också s.k skorstenslösa kaminer, drivs ofta av etanol och skal vara hela rök/luktlösa. googla på skorstenlösa kaminer , jag har därmemot inga egna erfarenhet kring hur bra dom funkar.

Fast enklast är väl ett enkelt oljefyllt elektrisk element som man slår vid behov,

/Benny
 
Gasolkaminerna brukar väl vara en form av infravärmare. Fotogenkaminen skall nog mer jämföras med ett element. Båda två lär påverka luften mer än om du använder elektriska dito. Beträffande fotogenkaminerna inbillar jag mig att kvaliteten på fotogenen påverkar hur mycket det luktar. Det kan fungera hyfsat luktfritt. Det kanske är en tråkig lösning, men jag inbillar mig att en elektrisk infravärmare kommer att vara billigare än både gasol och fotogen i såväl inköp som drift. Skorstenslös kamin är sannolikt det dyraste sättet att värma, men om miljöaspekten finns med så är spritgelén ett biobränsle. All form av förbränning utan skorsten kommer att innebära att det blir fuktigt om det står på länge.

Erik
 
Lyfter denna tråd lite,ska köpa en värmare och såg att clas ohlsson har en diesel värmare som man ska elda med vanlig citydiesel,vad är skillnaden mellan en fotogenvärmare och en dieselvärmare eller kan man elda med diesel i en fotogenvärmare??Och vågar man ha en diesel eller en fotogenvärmare inomhus som extravärme om låt säga elen skulle gå,tänker mest på om det blir rök eller mkt lukt.
 
Skillnaden mellan fotogen och diesel är väl att diesel går att få tag på till rimlig kostnad.

Sedan är det säkert en massa andra saker som skiljer
All förbränning slukar syre och ger mer eller mindre farliga avgaser så man måste ventilera om man har den inne.

Protte
 
Tyresö
Fotogen är en mer raffinadirerad produkt än diesel. En dieselvärmare (kokoverk) använder man under vintern när man gjuter en betongplatta som man täcker med pressenningar och leder in kokoverkets värme. Diesel ger livsfarliga avgaser och när det gäller fotogen, så delar man upp det i väldigt många olika renheter. Flygfotogen är lite renare än diesel, men avgaserna är fortfarande livsfarliga. Oavsett vilket bränsle du använder, så måste det stå skrivet på etiketten: godkänt för inomhusbruk!

Varför inte bara ställa en enkel 2 kw byggfläkt i ett hörn? Då kan du ställa in termostaten och fläktstyrkan hur du vill.
 
Jag skulle inte vilja använda en dieselkamin utan skorsten i ett rum där jag skall vistas. Orsaken är att det lätt luktar illa om kaminen inte är i perfekt skick eller om man spiller lite diesel. Med detta sagt så är det varken mer eller mindre livsfarligt med diesel än med fotogen. Livsfarligt blir det om förbränningen sker med syreunderskott så att det bildas koloxid. Detta oavsett bränsle. Oset av ofullständig förbränning är inte nyttigt, men inte heller livsfarligt. Med ett renare bränsle (Sprit, gasol eller lysfotogen) blir det lättare att konstruera brännaren så att förbränningen blir nära fullständig.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.