Hej, Så var det då äntligen dags att börja sätta upp kakel.

Jag har kaklat 2 badrum tidigare i mitt liv, och då skruvade jag fast en bräda under 2:a väggkakel raden, som jag mätte in i våg (eftersom golvet lutar). Sedan var det ju lätt att "stapla" kakel uppåt på väggen. Efter att ha plockat bort stödbrädan på slutet fylldes hålen med våtrumssilikon.

Är det någon som har tips på hur man kan fästa en sådan "stödbräda" utan att behöva punktera tätskiktet? Eller finns någon alternativ metod än stödbräda som är smartare?

Tacksam för svar!
 
T
Sätt nederskiftet först, använd träkilar eller kartongbitar från kakelpaketen att kila med.
 
B
köp tjockmasonit(oljehärdad) klyv tilll 4-5 cm remsor, dubbelhäftande tejp på baksidan.
 
Tack för alla tips.
Jag testade med dubbelhäftande mattejp och det verkar fästa bra.
Hoppas den lossnar sen oxå.....

//
 
Annars hade du säkert kunnat låna sättstöd där du köper plattor... de är smidigast
 
Eller så börjar man mitt på väggen, där man markerat en vågrätt linje. Så gjorde plattis hemma hos mig.
 
LAINE skrev:
Eller så börjar man mitt på väggen, där man markerat en vågrätt linje. Så gjorde plattis hemma hos mig.
Så gör man om man jobbar med bra hängfix och är van vid att sätta plattor men för hemmafixaren så fungerar detta nog inte så bra, så därför ville jag inte skriva detta innan... ;)
 
Lång regel/rätskiva och sedan en hög med klinkers som du staplar upp i ändarna. Finlir kör du med vanliga kilar från bygghandeln så det blir vågrät. Fungerar förvånansvärt bra att inte fästa rätskivan i väggen utan endats låta den vila på staplarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.