TS75 eller 55 har ju att göra med vad man har för användningsområden...

Jag har inte på 6år saknat 75an personligen...

Nackdelen är att det är bökigt att montera av och på sågen och det stjäler för mycket tid vilket gjorde att jag skaffade en såg till att ha ihop med skenorna...

Självklart kan man inte jämföra CMS med justerbord, med en riktig justersåg men behöver man vara mobil så är det ett klockrent alternativ tycker jag iaf...
Men som sagt...allt har att göra med vad man har för användningssyfte... ;)
 
Plats för justersåg har jag inte men frågan är om jag kan komma lika långt med en CMS eller är det vettigare med en riktig bordsåg som t.ex. Bosch GTS 10? Har haft tillgång till Felders största justersåg i några år och är kanske lite bortskämd nu så nog vill ha ha lite precision även hemma...
 
End skrev:
Plats för justersåg har jag inte men frågan är om jag kan komma lika långt med en CMS eller är det vettigare med en riktig bordsåg som t.ex. Bosch GTS 10? Har haft tillgång till Felders största justersåg i några år och är kanske lite bortskämd nu så nog vill ha ha lite precision även hemma...
Det är bra du känner Felder, då vet du vad du inte får. Om du vill komma så nära som möjligt en riktig såg med god precision skulle jag påstå att CMS är bättre än GTS10 och de flesta andra alternativ (dewalt är möjligen undantaget, men är inte lika utbyggbar). CMS är väldigt mycket dyrare också. Men precisonen ä där, längdanslaget ger inte efter, vinkelanslaget kan justeras exakt, och rätt använt ger det inte efter. justerbordet sitter långt til vänster, till skillnad från en riktig såg, men har även det trots det väldigt god precision.

--- Mats ---
 
Paul-Staffanstorp skrev:
TS75 eller 55 har ju att göra med vad man har för användningsområden...

Jag har inte på 6år saknat 75an personligen...

Nackdelen är att det är bökigt att montera av och på sågen och det stjäler för mycket tid vilket gjorde att jag skaffade en såg till att ha ihop med skenorna...

Självklart kan man inte jämföra CMS med justerbord, med en riktig justersåg men behöver man vara mobil så är det ett klockrent alternativ tycker jag iaf...
Men som sagt...allt har att göra med vad man har för användningssyfte... ;)
Sant, TS55 eller TS75 handlar bara om hur länge, hur mycket och hur djupt man vill såga. Men är sågen tänkt att sitta i ett sågbord, så ser jag ingen anledning att välja den lilla klena. Väljer man sedan att köpa två (blir rätt lätt hänt), ser jag heller ingen anledning att ha två små klena, då kan man komplettera med den lilla.

Nu är jag ju färgad av att jag inte bara passerat gränsen för TS55ans djup, utan ett par gånger även TS75ans djup. Hade jag inte gjort det hade jag nog ändå tänkt att den stationära bör ha så mycket kapacitet som möjligt. Tror dessutom en större dimension på klingan har sina fördelar i ett bord.

--- Mats ---
 
Klart att man lika gärna kan köpa 75an med en gång så har man ju den till bordet och sen kan man ha en 55a till skenorna...
Själv tänkte jag aldrig i de banorna då jag jobbar i huvudsak med inredningar och det jag oftast sågar är material som håller typ 16mm tjocklek eller bänkskivor som håller 30mm...
Detta har ju gjort att jag aldrig saknat 75an, men med facit på hand och 6 års mer erfarenhet så hade jag nog följt dina tankar trots jag inte har behovet idag av 75an... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.