Håller på att planera en larminstallation av ett DSC PC 1616 men är lite fundersam om jag kan placera en IR däckare (RX-40 IR-detektor) i samma rum som kaminen eller kommer detta aldrig att gå/funka bra?

IR detektorn kommer att ha kaminen rakt fram i synfältet. Och har man eldat så blir ju kaminen ganska varm och går man då ut och larmar på känns det som det kan bli problem, eller?
 
Låter som om det kan bli fel ja eftersom en IR arbetar med temperaturskillnader i zoner.
Kan du placera om detektorn så den i alla fall inte tar direkt mot fönster eller kaminen?

Finns kombidetektorer med t ex Aritech DR-835.

/Kent
 
Jag tror inte det blir problem så länge inte kaminen rör på sig.

Erik
 
Avemo skrev:
Jag tror inte det blir problem så länge inte kaminen rör på sig.

Erik
Hehe, ne förhoppnigsvis står den still. Frågan är om IR deckaren känner av en temp på kaminen vid pålarmning men sedan sjunker ju tempen sakta i kaminen.

Har ju helst ingen lust att flytta IR deckaren om det inte funkar bra eftersom den kommer att vara trådbunden. Dock skulle jag vilja ha den i det rummet för att få en optimal placering. Velar fram och tillbaka om det är värt ett försök....:|
 
Jag skall inte svära på att det fungerar, men element, solsken och spis är ju andra saker som borde ställa till det i så fall. Jag tror att detektorn inte märker något vid långsamma förändringar. Har man ett larm så är det å andra sidan bara en tidsfråga innan det falsklarmar.

Erik
 
Avemo skrev:
Jag skall inte svära på att det fungerar, men element, solsken och spis är ju andra saker som borde ställa till det i så fall. Jag tror att detektorn inte märker något vid långsamma förändringar. Har man ett larm så är det å andra sidan bara en tidsfråga innan det falsklarmar.

Erik
Ne, det är ju sant. Men sen finns det ju en uppsjö av olika IR deckare i olika prisklasser frågan är de dyrare varianterna är bättre på just sånt.
Har själv kollat på Optex RX-40 som var prisvärd. Eller kan någon rekommendera andra trådade IR deckare som funkar bra?
 
Kaminen i sig är inget problem däremot så kan ett eventuellt luftdrag i kombination med den varma kaminen bli orsak till falsklarm. D.v.s. luftdraget får värmen att förflytta sig hastigt genom IR-detektorns zoner vilken då kan detektera larm. Samma problematik är inte direkt ovanlig kring L/L-värmepumpar.

En kombidetektor IR/MW är att rekommendera.
 
Tack för hjälpen, kommer att köra på en Kombidetektor med både IR och MW i rummet med kaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.