Hej,

Jag har byggt ut mitt fritidshus. Utbyggnaden är större än det ursprungliga huset. Nu ska jag montera el-element, och klurade lite på om man kunde använda sig av nattsänkningsfuktionen för att kunna höja värmen när man är på väg ner. Alltså inte bara styra värmen av/på, utan höja från grundvärme till "normal" temp.

Min tanke är att mha ett fjärrstyrt relä bryta "nattsänknings-nollan" för att gå ned på grundvärme, och sedan sluta nollan för att få upp normal temperatur.

Jag har redan Nexa-brytare och Tellstick som jag kommer åt via både SMS och internet, så fanns det något sådan lösning vore det ju smidigt. Elementen kommer dock vara 400V.

Det känns lite "overkill" att sätta in ett dyrt tidur i centralen och sedan dessutom kompletera det med en GSM-mottagare....

Tips på smart lösning välkomnas.

/Egge
 
Hur funkar den här "nattsänknings-nollan"? (Jag har aldrig behövt läsa på om sånt...)

Är det alltså en nolla som bryts via strömbrytare? I så fall kanske det går bra att ha en nexa-mottagare av on/off-typ, där du byter plats på vad som är inkommade fas och inkommande nolla. (Om det är ett mekaniskt relä i nexa'n så lär det garanterat gå bra). Jag vet dock inte om man bryter mot några föreskrifter när man i princip egentligen brutit mot tillverkarens instruktioner o.s.v....

En annan variant som forumets elinstallationsregelexperter skulle kunna fundera på är om man får ha en fast installerad kontaktor där spolen matas med en (dragavlastad) kabel med stickpropp?
 
Japp, det är en "nolla" som sluts och bryts, i normalfallet med ett externt tidur.

Termostaten i elementet har då två temperaturer inställda. En "normal" och en "sänkt". Med nollpotential på "nattsänkningsskruven" kör elementet på med normal temperatur, och har den inte nollpotential där så kör den på den "sänkta" temperaturen. (eller om det var tvärtom med sluten/bruten)

Så i princip borde det ju gå att göra som du säger, för det går ju inga stora strömmar genom denna styrledare. Däremot vet jag inte om det är helt rätt, eller riskfritt att göra så.

Jag har också som du klurat på att istället styra en kontaktor med en nexa-brytare. Vill man inte ha en stickpropp kan man ju faktiskt använda nexabrytaren för infällt montage och sätta den i lämplig kapsling. Då kommer man undan med några få 100-lappar totalt. Det är nog den "mest rätta" lösningen. Men fler får gärna ha synpunkter och ideer.

Hur som helst kommer jag förbereda med signal-ledaren dragen.
 
Jag har en lösning i ett fritidshus som bygger på att den sänkta temperaturen styrs av en centralt placerad termostat inställd på t ex +10C. Denna termostat styr i "sänkt" läge en kontaktor som slår till och från strömmen till samtliga element.
När man sedan vill att huset ska gå upp till normaltemp kopplas termostaten ur och kontaktorn är tillslagen hela tiden. I detta läge regleras temperaturen av termostaterna på resp element.
Det ska tilläggas att mina element är >10 år gamla och saknar finesser som "nattsänkningsnolla".
 
Patrick, det är ju också en lösning och skulle kunna fungera i gamla delen av huset (nya kommer få en ny central som all el dras ut från) där jag också har element utan nattsänkninng. Men, kopplar du in/ur termostaten manuellt på plats eller kan du göra det remote? Det är just fjärrstyrningen jag är ute efter primärt men inte vill betala tusenlappar för när det borde gå att lösa det billigare och enklare.
 
jag tycker den där styrnollan verkar lite märklig... Det måste nästan vara nån form av svag likspänning som dras ner till noll av extern styrning. Hur skulle det annars funka om man har tre likadana element som matas från trefas, då skulle ju deras "pull-up" dra åt samma håll så att det ändå blir noll? Eller står det uttryckligen i instruktionerna att elementen alltid ska kopplas så att de "drar snett" på styrsignalen? (I.o.f.s. kan det ju vara nån mer avancerad konstruktion där elementen turas om att skicka ut "är ledningen kopplad till noll"-provpulser då och då, och alla element "hör" pulsen och konstaterar att styrsignalen inte är kopplad till noll).
 
egge skrev:
Men, kopplar du in/ur termostaten manuellt på plats eller kan du göra det remote? Det är just fjärrstyrningen jag är ute efter primärt men inte vill betala tusenlappar för när det borde gå att lösa det billigare och enklare.
Med hjälp av fjärrstyrningen bypassas den central placerade termostaten så att elementen har spänning konstant. Kontaktorn är konstant till.
 
yxis, jag har ingen aning om hur denna "styrnolla" fungerar rent tekniskt, men jag tvivlar på att det är någon mer avancerad lösning där. I just mitt fall är det LVI-paneler det handlar om. De vill ha nollpotential när nattsänkning önskas. Flera element kan styras på detta sätt, och önskat gradtal vid nattsäkning ställs in på respektive panels termostat.

Patrick, jodå, jag förstod att kontaktorn är konstant till när den centrala termostaten är förbikopplad. Men hur fjärrstyr du den förbikopplingen?
 
Går ex fjärrstyra med teletec:s GS3055i med gsm kort och sms .
Det finns en rad olika lösningar men denna funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.