Någon som har sett dessa fönster eller har egna erfarenheter av dem?
De har ett stort utbud till rimliga priser enligt min mening.

Vänligen
 
Är det samma företag som i den här tråden?
 
Ja det stämmer.
 
Hallå! Jag är oxå nyfiken på http://www.bast-billigast.se/ jag vet att dom öppnat butik i Jönköping.

Öppettider: 08:30 - 17:00
Lördag 10:00 - 14:00

Vi som har ett äldre hus så ser ju deras "bondehus fönster" riktigt bra ut. Men om dessa inte är bra är de någon som har några förslag på liknande fönster till bättre kvalite.
Men som sagt är de någon som har erfarenhet av http://www.bast-billigast.se/ så skriv här.
 
Jag har köpt "bondefönster" av detta företaget. Nu har jag fått det levererat hem men fattar inte hur man skall montera fönsterblecket. Finns det någon som har monterat detta?
 
Jag fick mina fönster från Bäst och Billigast i torsdags och det ser bra ut. Men har samma problem med fönsterblecket. Har du fått någon ordning på det än? Eller någon annan?
 
Jag gick till plåtslagaren och förklarade mitt problem. Han bockade fönsterblecket 5 mm i ca:15 grader. Han sa att om man lägger en bygg-fog bakom så kommer det att bli tätt när man skruvar fast det. Jag satte skruvarna med 10mm cc. Jag har bilder på det men jag vet inte hur jag lägger upp dem.
 
Redigerat:
Hinder skrev:
Jag satte skruvarna med 10mm cc..
Har du verkligen bara 1cm mellan skruvarna?
 
:) nja, jag tror att det var 10 cm.:D
 
Jag tror att anledningen till att det inte finns "riktiga" bleckspår på fönsterna är att i Danmark består de flesta hus av sten och de använder inte fönsterbleck av plåt utan murar upp ett bleck eller lägger skiffer som fönsterbleck. (Företaget är väl Danskt ? )
 
Ja, det var det svaret jag fick av Bäst& Billigast när jag kontaktade dem. Det stämmer att företaget är Danskt.
Men företaget finns i Sverige och Norge och då kan jag tycka att fönsterlösningar borde vara anpassat till den typ av hus som finns i dessa länder. Men det är bara vad jag tycker:).
Plåtslagaren vad inte så imponerad av den fönsterlösningen men han tror att det skall bli tätt ändå.
 
Redigerat:
Jag har beställt och precis monterat in fönster från detta bolag och tänkte bara ge min recension på fönstren.
För det första, tänk så många kunder de tappar på bara namnet, fick mig att tänka flera gånger extra innan jag beställde.

Svensk som jag är så börjar jag med det negativa.
*Väldigt lång leveranstid, lite förlåtande att de var under semestertid men 13 veckor är ändå lite lång tid.
*Som nämnt tidigare, fönsterblecken. Tänkte en tanke först om de gick att fräsa ett spår i karmen för att montera blecket, men icke, karmen är alldeles för smal.
*Tycker att profilen på karmen sett från sidan är lite konstig. Det liksom lutar lite inåt och blir ett baklut, kan ju bli ett problem speciellt om man väljer att inte ha ett övre fönsterbleck (har sett många beskrivningar på när man monterar fönster och dom har hoppat över det, bla i Gör det själv) kolla på deras hemsida på fönsterprofilen.
*Inga förborrade hål för karmskruvar. Kanske de inte brukar vara men på det fönster jag hade monterat tidigare (skånska byggvaror) så var det de.Iof inga som helst problem att fixa själv. Kan ju tom ses som ett plus.
*Lite för breda spröjs

och till det positiva:
*Priset så klart, Som i mitt fall var jag lite kräsen med hur fönsterna skulle se ut och att de skulle ha rätt känsla. Trä så klart, fasta spröjs var ett måste liksom allmogeprofil och att de skulle vara ett klassiskt tvåluft med klassiska hakar. Plus att jag skulle ha ganska så stora 13*13. Priset letade sig snabbt upp en bra bit över 10 000 hos övriga fabrikanter.
*Snyggt byggda, inte några synliga skarvar någonstans i profilen runt själva rutan som jag har sett på vissa modeller.
*Kändes som dom var gjorda av riktigt bra virke, var rejält hårt när jag borrade i dom.
*Rejäl konstruktion över huvud taget, ställde man dom bara rakt så var det rakt och inget "gingäl". Kanske man oxå kan kräva men ändå. Lättmonterat med andra ord.
*Bra U-värde och att varmkant ingår.

Summa summarum
Jag beställde bonde fönster med korslagda spröjs och fick ett par prisvärda snygga och gedigna fönster som har nästan rätt känsla till ett 125 år gammalt hus. (Skulle varit lite tunnare spröjs och helst kopplat). Beställde bara 4st och har 5 kvar att byta, och ska självklart ta dom därifrån oxå. Var lite halv skeptisk (mest för det korkade namnet) och därför delade upp beställningen om de skulle visa sig vara skitfönster.

De var allt jag kom på nu och hoppas de klan hjälpa någon som funderar på denna leverantör
 
Jag fliker oxå in med att jag är nöjd, har haft bäst & billigast fönster nu i ett år och e nöjd. Jag håller med Jo-An-Er med ett annat namn så hade dom sålt mer fönster. Dom som brukar fråga vart jag köpt dom nya snygga fönstrena så brukar jag svara. -Kommer inte ihåg vad firman heter men de e ett danskt företag :)
 
qvanis skrev:
Jag fliker oxå in med att jag är nöjd, har haft bäst & billigast fönster nu i ett år och e nöjd. Jag håller med Jo-An-Er med ett annat namn så hade dom sålt mer fönster. Dom som brukar fråga vart jag köpt dom nya snygga fönstrena så brukar jag svara. -Kommer inte ihåg vad firman heter men de e ett danskt företag :)
Ha Ha.Svarade faktiskt precis med dom orden sist också.d^_^b
 
Hej,

Renoverar ett gammalt stenhus och letar efter spröjsade fönster med bra balans i pris/kvalite. Ni som har köpt fönster ifrån bäst och billigast, håller de måttet? Ni kanske inte har haft de monterade så länge men har ni märkt något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.