Efter två månader så kan jag fortfarande inte bestämma mig - en GTS10 eller TS55 ?

Jag använde min förra Herkules bordsåg till allt, men när den nu har dött så har det blivit svårt på flera sätt. Jag har behovet av:

1. Det är ofta som jag klyver brädor till rätt bredd - fördel bordssåg
2. Renoverar och därför behöver alla skivor anpassas till rätt mått - fördel sken-såg
3. Arbetar oftast själv - fördel sken-såg
4. Sågar oftast utomhus på gräsmattan - fördel bordssåg

Hjälp mig, jag håller på att bli tokig på det här !
(behöver inte gera då jag har en GCM8s)
 
Jag har samma funderingar som du, och kommer inte riktigt till skott att bestämma mig. Men mina funderingar går mest i banorna att lägga lite för mycket pengar och köra på TS 55 eller TS 75 i kombination med CMS. Då får man det bästa ur bägge världar, och kan själv bestämma om det är bordssåg eller sänksåg med skena som är bästy för jobbet.
 
Har själv gått i samma tankar, har en bordsåg men skulle egentligen vilja slippa den för att få plats till annat och att jag inte tycker den är så bra som jag skulle önska. Har inte lyckats än, den står kvar....

Ett plus för bordsågen är att den är enkel att klyva/kapa material till samma storlek, sätt anhållet och kör på. Funkar inte lika enkelt med TS55 även om jag med framgång har använt sidoanslag (se bifogad bild) eller vad det kallas för att få repetetiva måt. Sidoanslaget är ju egentligen till LR-32 setet men funkar ju lika bra till TS 55.

Kanske man skulle satsa på Festool CMS för att få både och.
 
  • lr32.png
Jag började med sänksågen (naturligtvis med klyvklinga) och efter några år så orkade jag inte strula med klyvningar längre o köpte en gts10.

Så svaret på frågan är att byt ut eller med och men kortsiktigt kan det funka med sänksågen.
 
Jag hade köpt TS55:an och en billig bordssåg ala Bauhaus. Sänksågen är ju suverän att såga skivor med, jag ångrar att jag inte köpte en tidigare..... Men när man skall klyva en list en bräda måste man ju ha en bordssåg, men en billigare duger för det mesta
 
Det har du ju helt rätt i, det jag behöver precison med är ju skivmaterial och det jag klyver behöver inte vara perfekt.
 
Redigerat:
Om du skall såga på smala grejer eller små arbetsstycken är det bordssåg som gäller. En handhållen såg med ett bra sidoanhåll skulle fungera till de jobb du nämner. Alla vet redan vilken handhållen allroundsåg jag brukar rekommendera. Till den medföljer ett av de bästa sidoanhållen jag sett.
 
mattiasp skrev:
Om du skall såga på smala grejer eller små arbetsstycken är det bordssåg som gäller. En handhållen såg med ett bra sidoanhåll skulle fungera till de jobb du nämner. Alla vet redan vilken handhållen allroundsåg jag brukar rekommendera. Till den medföljer ett av de bästa sidoanhållen jag sett.
Nå, nu finns det ju rimligtvis någon enstaka person som inte läser allt i alla trådar i detta forum. Märkligt nog. I vilket fall så är det Mafell KSP 55 F som Mattias rekommenderar.
 
tallmilan skrev:
Efter två månader så kan jag fortfarande inte bestämma mig - en GTS10 eller TS55 ?

Jag använde min förra Herkules bordsåg till allt, men när den nu har dött så har det blivit svårt på flera sätt. Jag har behovet av:

1. Det är ofta som jag klyver brädor till rätt bredd - fördel bordssåg
2. Renoverar och därför behöver alla skivor anpassas till rätt mått - fördel sken-såg
3. Arbetar oftast själv - fördel sken-såg
4. Sågar oftast utomhus på gräsmattan - fördel bordssåg

Hjälp mig, jag håller på att bli tokig på det här !
(behöver inte gera då jag har en GCM8s)
50/50, alltså två sågar, eller allt i ett (konverterbar såg). Har själv en TS75 plus CMS. Hatar Festool, men jisses vad bra den kombinationen är (dock inte prisvärd). Har du plats, köp en Hammer.

Skälet att tvåan blir fördel skensåg, är det att det är stora skivor, eller är det att du sågar dem i vinkel? Om det vore lätta vinklar och exakta mått skulle jag hävda fördel bordssåg.

Tror ekvationen du håler på med är omöjlig. Om du jobba mycket med snickeri har du glömt skriva upp ett antal av faktorerna som leder till en bordssåg:
  1. Du gör ofta saker som har samma mått, det är mer viktigt måtten är samma, än exakta. Fördel bordssåg
  2. Du har ofta ett behov av små kapade träbitar för att agera mall (rätt distans mot något för att slippa en linjal). Fördel bordssåg.
  3. Du vill kunna göra ett antal garanterat vinkelräta kapningar på saker som är mindre än 60 brett (dörrar). Fördel bordssåg.
  4. När du jobbar ute vill du ibland smälla ihop en snabb lösning som är ungefär sågad. Fördel bordssåg.
  5. Brädor du kan köpa på Bauhaus hyvlade kostar 90 kronor för 2 meter, på krauta kostar de 7 kronor metern men ohyvlade. Det enda du behöver är ytan av en såg, och att de är raka på sidorna. Fördel bordssåg.
--- Mats ---
 
Det är ju två olika sågar svårt att direkt jämföra. Du kan göra allt med en sänksåg och skena men vissa moment som tex klyva en regel tar lite längre tid och lite bökigare med sänksåg.
På bords sågen är det näst intill omöjligt att såga upp en skiva(om du nu inte har väldigt mycket pengar och plats för då köper du en justersåg den kan allt nja den kanske inte är så mobil).

Angående sänksåg så tycker jag du definitivt skall kolla upp mafels sänksåg den är klart överlägsen festools. Jag skulle personligen köpa maffels.

Mvh Pär H
 
Mikael_L
Du behöver helt klart investera i två sågar (tyvärr??? ;)).

Välj den sänk/sken-såg du gillar mest, Festool om det känns bäst.
Här får det kosta, annars är det ingen idé.

Sen väljer du en billigare bordssåg om ekonomin känns ansträngd.
Men välj i vilket fall en ganska stark modell, för inget känns så uselt som att den knappt orkar med. Har du tillgång till trefas skulle jag faktiskt rekommendera en trefasmaskin.

Den här har jag själv länge varit sugen på:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=816

Men det suger att dom både höjt priset en 500-hundring och försämrat låsningsanordningen för klyvanhållet q(;^;)p.
 
Köpte själv från början EN TS55 och CMS men tröttnade ganska snabbt på att ta loss och sätta fast sågen i bordet så det blev ganska snabbt en 55a till samt diverse skenor...
Trivs kanon med att ha båda varianterna och har dessutom kompletterat CMS med justerbordet.
 
Jag började med Bosch cirkel med skena, kompletterade med en GTS10 men har ändå kvar drömmen om en TS55 (eller 75) :)
Boschsågen med skenan kommer man en bra bit, men svajar lite i precisionen/kräver mer noggranna mätningar/kontroller innan sågning.
GTS10an funkar kalas, för klyvning o sågning av inte allt för breda/stora bitar, om man pysslar ensam. Iofs med rullbord före och efter så. :)
 
Ni som kör med CMS och TS55, hurdan är precisionen?
Vad är för och nackdelarna med detta system?
Är det bökigt att montera eller vad är problemet?
 
End skrev:
Ni som kör med CMS och TS55, hurdan är precisionen?
Vad är för och nackdelarna med detta system?
Är det bökigt att montera eller vad är problemet?
Om du inte har utymme nog till en riktig såg, uan satsar lika mycket pengar på CMS, köp då TS75 inte TS55. Precisionen är utmärkt, men jag har ett problem med att geringsvinkeln ändras under last.

Sidbordet är lite smalt, men kör man med två är det mer än tillräckligt. Enda riktiga nackdelen är att det är en Festool "o"-standard, så vanliga t-track tillbehör fungerar inte. Men accepterar man sin inlåsning och göder Festool med tillbehörsförsäljning, är den riktigt bra.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.