Hej

Är på gång att installera en luft/vatten värmepump i mitt 1 ½ planshus byggt 1947.
ca 110kvm boyta och 40-50kvm källare.
Bor i nordvästra skåne, eldar idag med ved i en panna från början av 60talet utan ack-tankar, med andra ord väldigt växlande temp i huset. 21grader efter eldning och sen 17grader på morgonen (ca 9timmar efter avslutad eldning.

Har hittat CTC Ecoheat installerat och klast för 62 000:-
Har hittat Ecozon för 69 000: -

Vilket fabrikat tycker ni att man ska satsa på?
Är det någon som har erfarenhet av CTC eller Ecozon?

Kom gärna med tips.

/Morgan

 
termia..................ctc har kompressorn ute...........till följd att radiator vattnet är o snurrar i ute delen...........inte så smart vid strömavbrott
 
Ecoheat? är ingen luftvattenpump och då är inte kompressorn ute.
Ecoair heter CTC´s luftvattenpump och då är kompressorn ute. Funkar mycket bra i södra Sverige cop ca 1,9 vid -15 och det är det i princip aldrig här. Men priset du nämner 62 000:- installerat och klart tror jag inte stämmer. En vit installation i ditt fall (Ecoair 105 eller 107 och en Ecoel) 88-103 000:- beroende på en rad omständigheter. Bergvärme ca 30% dyrare.
Euronom kommer att visa en ny luftvattenpump på Nordbyggmässan 24-27 januari som klarar ner -25 och heter Polaris. Kanske kan vara något för dig?
Ecozone har jag aldrig hört talas om, men det har kommit många "nyheter" i branschen de senaste åren.
mvh rogge
 
Tack för svaren....

Angående CTC så har jag fått pris på följande:

CTC EcoAir 107 LUFT/VATTEN 7,1kW, ELPANNA CTC-ECO-EL 15-kw helt nytt med 6 års garanti.Inkopplat och klart av behörig installatör 62900:-.

Blandade ihop Ecoheat med Ecoair........

/Morgan
 
Har även kommit en helt ny typ av luftvärmepump med endast kylinstallation utomhus. Airwell heter den och har en plattvvx inomhus för växling mot vattenburet system. Hyggligt COP! 3,0 vid -15???

Finns i 6,7,9,12 & 14 kW :D

9 kW modellen ger 5,2 kW i värme vid - 15 :surprised:

Råkar veta att själva vp:n utan tank inkl all styr samt vvx osv kostar med rabattsats för en kylinstallatör ca 20-25 tusen. Finns färdig tank med allt färdigt (elpatron 9Kw, shunt etc..) för 18 tusen med rabatter. Alltså mtrl kostnader för runt 40 tusen netto för installatören.

Borde inte kosta mer än ca 60-65 tusen färdigt installerat. Snabb enkel installtion utan VATTEN utomhus ;D

Måste ses på Nordbygg ;)
 
P
mogge8212 skrev:
Tack för svaren....

Angående CTC så har jag fått pris på följande:

CTC EcoAir 107 LUFT/VATTEN 7,1kW, ELPANNA CTC-ECO-EL 15-kw helt nytt med 6 års garanti.Inkopplat och klart av behörig installatör 62900:-.

Blandade ihop Ecoheat med Ecoair........

/Morgan
Kanonpris! Har en offert på EcoAir 107/EcoEl låg för 94 500:-
samt 1 offert på EcoAir 109/EcoEl 1550 a 119 000:- :surprised:
 
Mogge,

Om det pris du fått verkligen är korrekt (material + installation osv) på CTC-grejerna så gör du världens klipp! Det är billigare än vad bara pannan och utedelen kostar på lågprishemsidor på nätet. Slå till! Var bor du i landet?

Airwell-pumpen är diskuterad på värmepumpsforum - sammanfattningsvis en hel del skepsis.
 
Hej

Jag bor i Skåne.

Jag har jagat killen på företaget jag har fått priset av, men får inte tag i honom.
Får göra nya försök under veckan, meddelar er resultatet.

/Morgan
 
CTC EcoAir 107 LUFT/VATTEN 7,1kW, ELPANNA CTC-ECO-EL 15-kw helt nytt med 6 års garanti.Inkopplat och klart av behörig installatör 62900:-.
Det finns ingen möjlighet, grejorna kostar cirka 60 000 ink moms för installatören, skulle han koppla in rör och el för 2 900 kr så skulle de göra allt arbete (rör/el) på 5 timmar och inte använda något material.
Lägg till moms på priset, kanske du kommer i närheten av verkligheten. (78 625 kr)

Normalt tar det 32 tim för rör och 8 tim för el, isolerade rör 3 000 kr till, ska du ha ut oljetank ca 5 000 kr. Räkna sedan 500 kr/tim och att de gör av med material för samma pengar. Detta är en beräknad "normalinstallation" och hamnar på cirka 100 000 kr. Under 90 000 kr är inte lätt att göra det hur enkelt det än ser ut att vara. Det finns inga stora marginaler i denna bransch även om "alla" tror det. Jag arbetar på ett stort företag och vår vinst var förra året 2,5%
mvh rogge
 
Min granne satt in en CTC EcoEl och En EcoAir 107 för en månad sen. Han hade själv kapat rören vid pannan och dragit bort gamla elpannan (med min hjälp) kvällen innan. Det tog 2 timmar för 2 man. Gratis. Rördragning från EcoEl till EcoAir var 4 meter, genom en innervägg och en yttervägg. Elskåpet fanns tre meter från pannan. Det tog två rörmokare 6 timmar att montera nya pannan och utepumpen med alla rör (=12 timmar) och en elektriker 2 timmar att fixa elen.

Fakturan var på:
Arbete 12 timmar x 450 kr för rörmokarna och 2 timmar x 550 kr för el.
Material rör och el 4900 kr.
Summa 11.400.
Pannan och pumpen köptes på nätet för 65.000 kr.
Totalt 76.400 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.