Har byggt en vedeldad bastu med en st dimmrad 40w lampa. Jag har kommit fram till att när man är fler. Då sitter man helst utan lampan och snackar i ljuset från kaminen, Jag funderar på att kompletera med en eller två levande ljus. Har någon tips på det. Har haft ett stort ljus i en glasburk blev fint men glaset väldigt varmt, kan spricka om det får vatten på sig. Kanske en smid stake som hänger på väggen? Någon som har erfarenhet?:D
 
stearin, parafin som ljusen är gjorda av kommer att smälta snabbare än den kan brinna och kommer att droppa. Inget roligt att få rinnande eller brinnande stearin på bar skin.... glöm det, är mitt råd
gaia
 
Stearinljus typ kronljus kroknar snabbt i bastun, men däremot är det inga problem med värmeljus. Brukar använda dem i stugan under hösten. Mysigt värre :)
 
Själv har jag satt krokar bredvid fönstret på utsidan av bastun, där jag hänger fotogenlampor.
Har ingen el utdragen till bastustugan.
 
  • Fotogenlampor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasdörr in till bastun och levande ljus i relaxrummet ger i min bastustuga tillsammans med skenet från kaminen en mycket mysig belysning.
 
HawkEye skrev:
Själv har jag satt krokar bredvid fönstret på utsidan av bastun, där jag hänger fotogenlampor.
Har ingen el utdragen till bastustugan.
Precis så har mina föräldrar också i sin stuga men endast en fotogenlampa.

För övrigt ser din bastustuga väldigt trevlig ut - gillar ölen som är nedstucken i snön d^_^b
 
Tyresö
Om du ändå har framdragen ström, så finns det ett stort utbud av ledbelysning till bastu. Kolla på: www.misa.fi och välj svensk text. Där får du se basturum motsvarande SEMA-mässan för bilar i USA. Det finns mycket inspiration att hämta.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.