Hej!

Till hösten ska jag ställa upp båten på tomten (gräsmatta). Jag är dock rädd att gräsmattan är för mjuk för att bära båten och funderar därför på om man kan stärka upp marken på de punkter där båten ska pallas/stöttas. Frågan är vad som krävs för att marken ska bli stabil. Min nuvarande plan är att gräva hål på de platser där stöttorna placeras som är några decimeter djupa. Hålen fylls sedan med grovt grus och ovanpå gruset läggs en betongplatta, kanske 5*40*40 cm.

Frågan är om en dylik förstärkning är adekvat, eller om det krävs mer. Båten väger cirka 2,5 ton.  
 
Hur förvaras båten?? På släp, stöttor???
 
Ska man inte ha båtarna i vatten?

;)
 
volvo skrev:
Ska man inte ha båtarna i vatten?

;)
Tänk va skönt det hade vart om man slapp ta upp dem på vintern.. ;-) MEn skämtåsido..
om trådskaparen berättar hur han förvarar båten kan jag komma med förslag.. Har vart i båtbranchen i snudd på tio år..
 
Stefan_h skrev:
Hur förvaras båten?? På släp, stöttor???
Båten ska pallas upp på stöttor.
 
Din plan låter bra.. Jag skulle nog gräva 3-4 dm djupt, fylla på med bärlage ro grus o padda de ordentligt... Och gör det på en större yta än vad stöttorna tar... Är stöttan 60 cm bred så gör det på 1 m... Så hade jag gjort..

Tänk även på att det är kölen som ska ta upp den stora vikten...Stöttorna är inte till för att ta upp vikten... Det ska kölen göra ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.