Vi har kollat fram och tillbaka på olika hus och valt mellan Lyckan från eksjöhus samt Classic135 från LBhus. Men ett nytt intressant alternativ har dykt upp nämligen Trend från Eksjöhus.

Någon som har byggt det eller kollat upp vad det kostar?

Vi har fått ett pris på Trend med Valmat tak samt vidbyggt dubbelgarage. 2327 000 kr har huset samt byggkostander hamnat på. Med tomt och anslutningar och allt (förutom arbetet med att måla och tapetsera) 2960 000 kr. Verkar det rimligt? Det jag är mest brydd över är att vidbyggt dubbelgarage "bara" kostar 160000 kr!!! Priset vi fick från LB på vidbygt dubbelgarage var strax över 400 000 kr! Det är verkligen stor skillnad!

Någon som byggt Trend Pulpet och vet var den verkliga kostnaden hamnar?
 
Men är det inte så att från Eksjöhus är kostnaden för garage 160 000 och sen tillkommer arbetskostnaden på det och från LB hus som har totalentreprenad så ingår både material och arbetskostnad?
 
Jag vet faktiskt inte vad det är som gör att skillnaden är så stor. Montering av huset ligger på 760 000kr. Skulle vara intressant att veta vad det låg på om vi inte valt dubbelgarage. Någon som fått pris på Trend med valmat tak utan dubbelgarage?
 
Har offert på Trend med sadeltak (utan garage). Leverans hus 1.116 tkr
Entreprenad 1 070 tkr inkl. grund, bygg, el, VVS, keramik, målning inne och ute samt städ. Sen tillkommer tomten samt kommunala avgifter, räntor m.m.
Garage skulle gå på ca 160 tkr (enkelgarage)
 
I din kalkyl. Vad kostar målning och tapetsering inne? Och vad kostar målning utvändigt.
Vi har fått ett totalpris på entreprenaden, 1050 000kr? Då ska vi måla själv inne och tapetsera samt måla utvändigt själv. Däremot ingår monteringen av ett vidbyggt dubbelgarage samt valmat tak vad jag förstår. Men men... detta ligger i Jämtland och jag antar att entreprenörer är billigare här än hos dig. Elinstallation ligger på 90000kr och värme och sanitetsinstallation på 80000kr. Vad har du fått för pris på detta?
 
Vi funderade länge på att göra alla målningsarbeten invändigt själva, men efter att ha sett vilka stora ytor det handlade om valde vi till det för insidan.
Det är enormt mycket spackel som ska upp på väggar och i taket invändigt.

Ett tips bara.
 
eller som vår byggmästare sa, som jag faktiskt kan hålla med om.
Det är konstigt att så många snålar in på det som faktiskt syns mest i hela huset... ytmaterialet.
 
Tips är att köpa spacklingen då det är den som är svårast, och kanske måla/tapetsera sälv om man gjort det förr.....
 
Vi frågade hur mycket vi sänkte totalpriset me ifall vi målade själva. 70k, inte mycket för det jobbet man måste lägga ner själv. Tapeter och färg ingår inte då. Listerna får du men omålade. Så dom skulle man oxå måla. Nej, bygger vi ska vi inte måla själva inne iallafall..
 
Vi är sugna på att bygga ett trend pulpet i Örebro trakten. Har fått ett totalpris på 3,050,000kr. Då med utflyttad yttervägg i vardagsrum, köket mot baksidan, vidbyggt isolerat dubbelgarage, borrad bergvärme, braskamin. Dock inga tillval gjorda invändigt. Känns som ett rätt ok pris? Vad tycker ni?

Någon som har byggt detta som har tipps och ideér? Bilder? Vad ska man absolut inte snåla på?

//Robert
 
Robert_Mia skrev:
Vad ska man absolut inte snåla på?
//Robert
Du skall inte snål in på sådant som är svårt att byta ut/göra om eller som har en lång livslängd, typ:
* ytterdörr - lägg mer pengar och ta den dörr som du verkligen vill ha.
* Kamin - dyrare/omständigare att installera i efterhand.
* Kakel och klinkers.
* El och närverksdragning.
etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.