Hej alla!
Min man och jag har erbjudits en tomt vi vill ha. Vi har beviljats lån av SEB på 2,9 miljoner kronor. Vi har hittat drömkåken.
Allt borde vara frid och fröjd. Men jag känner mig så nervös, det är ju stora pengar det handlar om.
Min man får ut ungefär 19000 per månad efter skatt, jag ungefär lika mycket. Men jag vill att vi räknar på 14000 eftersom det just nu är ungefär så mycket man kan få ut som mest som föräldraledig (och vi räknar med fler barn inom några år).
Är jag ute och cyklar? Klarar vi oss på 33000 per månad? Nej, det gör vi ju inte om räntorna går upp extremt mycket. Och föräldrarna har ju varit med om att räntorna gått upp till 16 procent. Hur mycket ska man egentligen räkna med?
Tacksam för alla tips, råd, kritik, stöd...
 
Jag är ivrig på svar. Hur gör ni själva?
 
Det är svårt att sätta sig in i caset som det är med endast räntekostnader att bedöma. Huset skall ju värmas, försäkringar, underhåll m.m. drar iväg. Sen är ju frågan om 1 el 2 bilar, säkerhet i inkomsten m.m. viktig i budgeten. Räntorna skulle jag inte vara så orolig för. Jobbar själv i "marknaden" och kan säga att inflationstrycket är begränsat och därmed risken för stigande räntor. Dock är en rörlig boränta på 5% ingen omöjlighet, men 16% var i en annan ekonomi, där Riksbanken styrde mot en växelkurs och inte som nu mot inflationsmål.

Gör en realistisk kalkyl, det som Konsumentverket m.fl. ställer upp känns lite lågt.

 
Man känner igen sig :-[. Vet precis hur det känns. Vi byggde för 15 år sedan och låste 75% av 1.3 till runt 14-15 procent, 92-93 på hösten var de rörliga räntorna uppe i runt 20% :surprised:. Nu är vi på väg in i ett nytt bygge med lån på minst 2.3, vi hoppas och tror att det inte ska upprepa sig, men man överlever :D, vi gjorde ju det, man får anpassa sig helt enkelt ;).
 
Mandarin, låter som att ni nog klarar er även om räntan skulle gå upp lite (ex. 6% ger drygt 10.000:- i räntekostnad/månad, netto)...så länge ni har kvar de goda inkomsterna.

Däremot blir ni ju nå ruggigt exponerade mot risker i form av minskade inkomster och till viss del även om räntorna under någon period i framtiden skulle hicka till och gå upp till strax under tvåsiffriga nivåer.

Hur ser det ut i övrigt? Lägger ni in en rimlig kontantinsats eller finansieras huset till största delen genom lånet? Vilken ort gäller det, blir marknadsvärdet betydligt högre än lånekostnaden?

Personligen skulle jag nog varit lite försiktig men då är jag å andra sidan en övertygad pessimist, extraknäcker som domedagsprofet och betecknas allmänt som en riktig "ragnarökstrumpetare" ....så lyssna inte på mig utan gör vad som känns rätt ;)

Lycka till!

Alter ego
 
Mandarin skrev:
Min man får ut ungefär 19000 per månad efter skatt, jag ungefär lika mycket.
Personligen känns detta som ett slags påhopp, jag menar frågan kan omöjligt vara seriös?
Ingen av oss har ens kommit i närheten av 19 000:- INNAN skatt...
Känns som ett lyxproblem, men kanske är det så att det går 10´i kläder, 2´i smink, 10´i mat osv i mån?

Vi har tillsammans kvar 20 000:- i mån efter skatt och det klarar vi vårt lån på 2 000 000:- med.

mmm... >:(
 
furan skrev:
Personligen känns detta som ett slags påhopp, jag menar frågan kan omöjligt vara seriös?
Ingen av oss har ens kommit i närheten av 19 000:- INNAN skatt...
Känns som ett lyxproblem, men kanske är det så att det går 10´i kläder, 2´i smink, 10´i mat osv i mån?

Vi har tillsammans kvar 20 000:- i mån efter skatt och det klarar vi vårt lån på 2 000 000:- med.

mmm... >:(
Hur i hela friden klarar ni det ???

Och frågan kan väl mycket väl vara seriös! Vi har runt 35000/mån netto , ska låna betydligt mindre än Mandarin (ca 1,7Mkr) och vi tycker också att det känns som ett stort lån...

Beror väl helt på vilka marginaler man vill ha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.