Vill spåna lite...

Om man under ett år bygger nytt samt redan äger en annan fastighet som man för tillfället bor i. Hur kan då Skatteverket kontrollera vilken fastighet som hantverksarbetena är gjorda på? Vad jag vet har jag inte på tidigare ROT-jobb uppgett fastighetsbeteckningen eller har jag det?
Kan man få ROT-avdrag på det befintliga huset samtidigt som man bygger nytt?

Någon som vet hur länge man måste vänta för att få ROT-avdrag på ett nybyggt hus?

Något som jag funderat över på morgonkvisten bara...:D
 
Fastighetsbetekningen och personnr.på ägare fyller hantverkaren alltid i på sin ansökan tll rsv,sen kan du tidigast nyttja rot 5 år efter slutbesiktning.
 
Låter vettigt! Men hur kontrollerar Skatteverket att allt är korrekt, vi har tidigare blivit lurade av en firma som begär dubbelt från Skatteverket mot vad de skulle ha där verkar kontrollerna obefintliga :(
5 år, är det trots att ägarna fortfarande är samma som byggarna tro eller måste huset byta ägare först?
 
Skatteverket har svårt att kontrollera på vilken av dina fastigheter som arbetet är utfört. Sånt fusk är nog ganska vanligt. Jag har inte riktigt klart för mig varför man valde att endast bevilja avdraget till befintliga hus. Målen, att stimulera byggbranschen (behövs ??) och att göra svart jobb vita uppnås ju även om avdrag skulle beviljas till nybyggnation.
 
Om firman begär för mycket från skatteverket så upptäcks ju det förhoppningsvis av dig, efterssom skatteverket skickar hem ett meddelande om utbetalningen till hantverkaren. Jag är lite tveksam till om hantverksfirmor verkligen tjänar på att begära för mycket ROT från skattemyndigheten, de måste ju då även bokföra en fiktiv intäkt från den faktura de påstår sig ha rätt till ROT från. Jag tror att de flesta "fiffel" med ROT är ärliga misstag. Om en firma under ett år påstår sig ha fakturerat 1 milj, som de får Rot avdrag för, så kan de ju inte i sitt bokslut sedan plötsligt bara ha fakturerat 0,5 miljoner som de skall skatta för.

Om du och hantverkaren i maskopi bestämmer er för att lura systemet genom att ange fel fastighetsbeteckning så har skattemyndigheten låg chans att upptäcka felet. Men OM de upptäcker det (och det gör de ifall de bestämmer sig för att göra en skatterevision) då ligger ni båda riktigt risigt till. Skattebedrägeri, osant intygande, bokföringsbrott....
 
Vi upptäckte att en firma begärt för mycket för ett arbete men inte direkt för vi visste inte hur Skatteverket redovisade ROT-avdraget. Vi trodde att det var per fastighet så vi reagerade inte direkt utan först när en annan firma skickat in sitt för ROT och det bara kom besked till en av oss. Firman säger ju att de gjort fel när jag varit i kontakt med dem tidigare men de har inte korrigerat felet dvs betalt tillbaka pengarna och nu dessutom begärt sig i konkurs och nås inte längre på telefon någonstans :( Så nog går det säkert att fiffla :(

Jag har inte tänkt å fiffla men jag tycker att det är mycket intressant hur kontrollerna görs iom att vi själva blivit drabbade. Jag anser att vi borde återgå till att kunden söker skatteavdraget själv istället, smat även att faktiskt även nybyggnationer borde ingå i ROT-avdraget iaf vissa arbeten som miljötänk.
 
Just när en firma planerar att gå i konkurs kan allt möjligt kosntigt hända. Ofta handlar det om att till varje pris flytta fram det datum där firman anses ha kommit på obestånd, då kan alla möjliga fantasifulla fordringar uppfinnas.

Det finns regler om att pengar som betalats ut till ägarna skall återbetalas till konkursboet om utbetalningen skett inom vis tid innan firman hamnat på obestånd, därför blir det så viktigt i en del konkurser att hålla skutan flytande i några veckor extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.