Har bollat fram och tillbaka med en väletablerad hustillverkare (lösvirke) ang. ett 75m2 garage med en tvårumslägenhet på ovanvåningen. Inga större utsvävningar och enbart uppvärmning via luft/luft samt elradiatorer.

Fick idag offerten på 1,5miljoner! :x å det va exkl. markarbete. Driver dom med oss? Hade väl själv haft halva det priset i tankarna å kanske kunnat tänka mig upp mot miljonen eftersom det skulle vara nyckelfärdigt utan eget arbete för mig...men nu, ja jag är fortfarande mållös.

Sen tidsmässigt räknar de med upp mot 44veckor varav 22 är byggtid. Även detta tycker jag låter orimligt länge!

Vad ska man göra i detta läge? Trodde aldrig det skulle skilja så otroligt mkt på ett så litet projekt men det känns ju som det är dags att börja ringa runt till fler tillverkare....
 
  • Gilla
Daro
  • Laddar…
Du har väl redan skrivit ner svaret själv, ring fler:). Det kan inte vara så att tillverkaren har så mycket att göra att denne lagt både ett högt pris och en lång byggtid för att kunna "klämma in det" någonstans?
 
Vet inte vad du menar med "lägenhet" men inkluderar det ett fullt utrustat kök och badrum t.ex. så är det ju faktiskt ett komplett hus du vill bygga. Räkna då inte med garage priser.
 
Det är inget orimligt pris. Skall du ha en vanlig lägenhet med bad och kök som gustavk skrev så kostar det.
Ett garage som dessutom har en lägenhet ovanpå kräver en annan konstruktion än en garage byggsats för 75.000:-
 
Hemmakatten
Du får nog se detta som ett två-planshusbygge. Vår gäststuga, vinterbonad med bastu, pentry, WC, dusch, uppvärmning mm var inte billig - och då var det bara ett plan. Tycker iofs att 1,5 mille exkl. grund låter väl dyrt.
 
W
Har ett byggt ett hyfsat liknande garage/hus. Har skrivit priset i en annan tråd men nu har det kommigt till lite saker. I kortversion så är det ca 65 kvm med övervåning med takkupa på halva takets längd (ca 5m lång kupa). Undervåning är dubbelgarage med snickarbod, övervåning är kontor + toa + gästrum. Golvvärme i hela plattan. 13 fönster, 2 portar, 3 ytterdörrar varav en pardörr. Material gick på ca 100 för dörrar + fönster, allt annat material ca 175 (panel, grund, betong, rör, gips, färg, kakel ja precis allt). Arbete ca 155 ink allt (grävning så klart inkluderat) alltså ca 430 totalt helt klart inte lyft ett finger, städat och klart. Tycker din offert e sinnesjuk men så beror det på vilka man har som utför jobbet. Gör om mitt kvm pris till dina kvm och leta vidare bland byggare.
Något kök har jag dock inte och toa är inte klädd i marmor men väl kakel och hyffsad std.
 
Redigerat:
Oj oj. Bygger just nu en gäststuga på 42 kvm (invändigt). Vi har inte så mycket kvar och har hittills hållt vår budget på 300 000 kr inkl markarbeten. Då har vi 30 cm markisolering, 145+75 i väggarna, 300 på tak och mängder med fönster. Vi har dock inget vatten indraget och kommer ha en separat luftvärmepump. Då huset är helt separat från huset gör vi inga rotavdrag alls. Vi gör mycket själva, men har även tagit in en del hjälp.
 
Wester skrev:
Har ett byggt ett hyfsat liknande garage/hus. Har skrivit priset i en annan tråd men nu har det kommigt till lite saker. I kortversion så är det ca 65 kvm med övervåning med takkupa på halva takets längd (ca 5m lång kupa). Undervåning är dubbelgarage med snickarbod, övervåning är kontor + toa + gästrum. Golvvärme i hela plattan. 13 fönster, 2 portar, 3 ytterdörrar varav en pardörr. Material gick på ca 100 för dörrar + fönster, allt annat material ca 175 (panel, grund, betong, rör, gips, färg, kakel ja precis allt). Arbete ca 155 ink allt (grävning så klart inkluderat) alltså ca 430 totalt helt klart inte lyft ett finger, städat och klart. Tycker din offert e sinnesjuk men så beror det på vilka man har som utför jobbet. Gör om mitt kvm pris till dina kvm och leta vidare bland byggare.
Något kök har jag dock inte och toa är inte klädd i marmor men väl kakel och hyffsad std.
Hej!
Detta låter intressant! Jag skall bygga till resa vårt garagetak för att få två boenden till mina barn. Jag undrar om du bor i en storstad och om allt var "vitt", om du använt dig av rot ett eller två år.
Kan man maila varandra i detta forum så att bara jag och du kan få kontakt?
 
Tja.. 10 000 m2 nybygge.. det är väl inte helt orimligt ..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hmm..Både pris och tid är ju enligt mig rent underligt,22 veckor??
jag skulle ensam hunnit bygga ett hus på 75 kvadrat under halva tiden..
eller rättare sagt jag har gjort det..=)

Dogge
 
Hej!
Tycker att det är ett fantasipris. byggde mitt garage med övervåning dock utan WC och kök på övervåningen men med markarbeten och i byggsats för ca: 230000:-. Så det där skulle jag aldrig ta.
Mvh
Peter
 
  • Gilla
Elofs och 1 till
  • Laddar…
750 tusen för ett komplett 75kvm garage med lägenhet ovanpå tycker jag låter som ett rimligt pris inkl platta, om man gör det mesta själv.
Dubbelt så dyrt om någon annan gör det? Låter väll rätt rimligt det oxå......?

Har själv byggt garage på runt 90kvm inv. ca 100kvm utv. med loft.
Skulle jag räknat 300kr/h på all tid jag lagt ner o lägga till resa till/från bygget/hem plus mat, arbetskläder o räknat varenda krona jag lagt på bygget så hamnar jag säkert långt över 1,5 miljon, däremot har jag inte behövt låna alla pengar eftersom jag spridit ut det över en längre tid, vilket kan vara fördelaktigt.

Så förstår inte varför nån skulle bygga ett garage/hus åt dig gratis, när det kostar mer att göra det själv..?

Sedan är jag också medveten om att det antagligen blir bättre om man gör det själv (beror på hur nära mitten på handen tummen sitter bl.a.) o bygger man allt av lågpris virke/begagnade fönster o portar, känner nån som kan hjälpa till o gjuta/bygga, känner elektriker osv kan man ju alltid hitta någon som byggt billigare per kvm, men är det rättvist jämfört med ett företags priser? Dom betalar ju hälften av sin vinst i skatt till staten osv.

Hur lång tid bygget tar är väll en annan sak man kan disskutera, om du har brottom finns det säkert någon som kan göra det snabbare..

MVH Patrik
 
bygg själv över lite längre tid.
Mvh A
 
patriklarsson skrev:
750 tusen för ett komplett 75kvm garage med lägenhet ovanpå tycker jag låter som ett rimligt pris inkl platta, om man gör det mesta själv.
Dubbelt så dyrt om någon annan gör det? Låter väll rätt rimligt det oxå......?

MVH Patrik
Jag tycker det låter dyrt med 750000:- om man gör det mesta själv.
Jag är uppe i ~250 nu och nedervåningen är klar.
Golvspån och isolering samt skivmaterial till övervåningen, säg 20000:-
Kök, säg 50000:-
Badrum/toa, dra till med 100000:- och då känns det som jag tagit i, rejält dessutom.
Sen en hall och kanske ett rum eller två till ~30000:-
Säg en 20-30000:- för småsaker/missade saker.
Under 500000:- totalt då.
 
Har knåpat ihop ett bygge på 80kvm med allt ni skriver om ,, Satt mig ned med min revisor och jag hamnade på i runda slängar 340 000:- och då är inget skit material lr liknande använ,t bara lite hjärna .. Så ta den där offerten och tryck upp den där den hör hemma på byggfirman du fick den av ,,,

Mvh// Småsliten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.