Vi har ett gammalt slitet uterum som snart ska rivas. Har fått en vild idé som består i att anlägga en pool, typ 6x3m, och sedan bygga ett nytt, välisolerat uterum kring poolen. Tanken är då alltså att det ska gå att ta sig ett dopp mitt i vintern. Är det nån annan som genomfört detta eller vet om det fungerar eller inte?
 
Då måste ju ett pooltak vara bättre som man kan ta bort, Det är ju bättre att bada utomhus på sommaren.
 
Nej, jag vill ha en inomhuspool som kan användas även på vintern. Men att bygga ut/till huset för detta ändamål blir alltför kostsamt. Det var därför jag funderade på om nån hade pool i ett uterum. På somrarna åker jag båt och badar i havet så det är inget primärt syfte att kunna bada i pool under den årstiden.
 
Milkshaken
Klart man kan ha en badstuga.... Jag hade nog åtminstone på 2 väggar satt helglasat, dvs med öppningsbara partier... Dels för att det är riktigt snyggt, sen får du mera ljusinsläpp.... vidare kan man ju springa rakt ut i snön efter ett dopp i poolen....
 
Det enda problem jag kan tänka mig är all fukt. Kanske kommer gå hårt åt träkonstruktionen?
 
Tanken är att uterummet ska ligga mot husets kortsida, tegelfasad. Sedan ska en kortsida på uterummet vara heltäckande mot grannen, så den kan man göra rejält tjock med isolering. Sedan blir långsidan med halvpanel och öppningsbara fönster och kortsidan mot söder blir typen öppningsbara dörrar som viker sig på mitten så hela kortsidan blir öppen.

Mina funderingar är hur man ska tänka med isolering och materialval. Hur isolerar man bäst på sidorna om poolen, för jag misstänker att det är ut i marken som den mesta värmen försvinner. Uppvärmningen av själva uterummet borde väl poolens vatten räcka för? Fast där blir ingen egentlig social yta kvar då poolen upptar det mesta av utrymmet och när man vinterbadar så tillbringar man ju tiden i vattnet så lufttemperaturen kanske kvittar. Men som sagt, hur isolerar man bäst? Ska man satsa på stora block runt poolen, som en fyrkant?
 
Milkshaken
Cellplast runt om, även i botten såklart.... Minst 100mm tjocklek.... Ska du ha 2 lager så lägger du dom med skarvarna överlappade....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.