Hej allihopa!

Vi har funderingar på att bygga hus och har fastnat för myresjöhus 1- planshus Acapella. Tycker att det verkar vara jättefint! Är det någon som har byggt Acapella eller vet något om det? Någon kanske har bilder?

Tack på förhand!
mvh Niklas o Johanna ::)
 
Hejsan!

Vi har precis beställt vår Acapella. Det har varit väldigt begränsat med bildmaterial på detta hus så vi har tagit fram några illustrationer. Bifogar en av dom. Hoppas den kan vara till inspiration.

/Kalle
 
  • acapella_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
--->KalleS: har du möjligtvis fler bilder på Acapella vi har funderat på detta hus men det finns inget visningshus. :)
 
Hejsan!

Här är några fler bilder. Vi har lekt runt lite i datorn så allt är inte utgångsstandard. Hoppas dom hjälper för att få en känsla för hur det kan se ut.

mvh Kalle
 
  • bilder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket!

Lycka till med ert hus, det är riktigt tjusigt.

Mvh,
Therese & Christian
 
Hej!

Vi flyttade in i vårt Acapella i slutet av oktober och är jättenöjda! Planlösningen känns perfekt för oss. Vi har gjort en del små ändringar, bla har vi normal takhöjd i vardagsrum och sovrum, och inte så stora fönster som det var ritat. Vi har också valt bort bastu och istället satt in dusch i lilla wc:n. Fråga gärna om ni undrar något - kanske kan jag svara.
 
ett tjusigt hus
 
Skitsnyggt gjort Kalle! Måste få fråga vad du använt för program och om det var svårt att bemästra?

Sen till huset som verkar vara läckert det också. Tyvärr kanske lite opraktisk planlösning vad gäller vardagsrummet som ser trångt och svårmöblerat ut. Tycker dock ofta man ser den här typen av planlösning i nyare hus och visst, det SER skitfint ut men fungerar nog sällan i verkligheten.

Nu är det ju iofs bara ett ritat exempel men jag måste få kommentera det ändå: Möbleringen enligt bilderna förstår jag inte. Varför ska man ha två separata soffgrupper med 3-4 meters mellanrum? Dyrt blir det och otroligt störande för alla om ett gäng vill sitta o se på tv och några andra bara vill sitta och surra i den andra soffgruppen. Personligen skulle jag nog trycka in ett allrum i en annan del av huset för att tex kunna se på tv eller bara slappa i lugn o ro. Många hus som jag tittat på verkar bara vara byggda för ögat, inte för att leva i.
Annars var det skitfint.
/jeppe
 
Hej,

Ser riktigt fint ut!

Vad har du använt för program?

/J
 
Liten kommentar till jeppeknaster: Vi har möblerat med två olika soffgrupper - en för tv och en utan - och tycker att det funkar jättebra. När man väljer ett sånt här hus är det ju för att man gillar det öppna, annars hade man väl valt ett hus med separat allrum, tex. Svårmöblerat är det inte, inte efter våra behov i alla fall.
 
Larzon skrev:
Liten kommentar till jeppeknaster: Vi har möblerat med två olika soffgrupper - en för tv och en utan - och tycker att det funkar jättebra. När man väljer ett sånt här hus är det ju för att man gillar det öppna, annars hade man väl valt ett hus med separat allrum, tex. Svårmöblerat är det inte, inte efter våra behov i alla fall.
Larzon, kul att ni har hittat ett hus som passar er! Alla tycker vi ju olika och tur är väl det. Jag är inte på något sätt motståndare till öppna planlösningar utan det är något jag själv vill ha den dan jag bygger. Dock inte med två soffgrupper i samma vardagsrum. :) Jag har idag inga barn men den dan jag bygger, bygger jag för framtiden med snoriga barn, håriga hundar och hela faderullan. Personligen så tror jag ju att alla mår bra av att ha någonstans att "fly" till när man vill vara för sig själv, därav allrummet jag nämnde. Detta utan att behöva sitta inlåst på toan eller gå och lägga sig i sovrummet. :)
Sen tror jag också att ju öppnare planlösning man väljer desto viktigare blir det att kunna dra sig undan när man tycker att det blir för mycket med allt runt omkring. Sån är då jag iaf och väldigt många som jag känner.
Jag tror, tyvärr, att det är nåt som många glömmer bort detta i sin iver att få en snygg öppen planlösning och först efter att ha bott en tid i huset med skrikande ungar och dreglande hundar, önskar att de hade nånstans att "fly" undan. Men det är bara vad JAG tror. Sen går det ju alltid att bygga ut om man nu skulle tycka att det behövs i framtiden.

/jeppe
 
Visst är det härligt att det finns så många olika hus och planlösningar så att alla kan hitta nåt de gillar!  :) Att vara för sig själv är viktigt, men med ett barn har jag redan upptäckt att inte ens på toaletten får jag vara i fred - så då kan jag lika gärna kapitulera och ta öppen planlösning på en gång. Då har jag i alla fall överblick och ser vart hon tar vägen!  ;)
 
Får man ha dom i hundgård? ;D
 
Hejsan allihopa!

Goblin och Jeppeknaster: Program jag använder är Maya, är nog inte det bästa/enklaste program för att göra planlösningar, man får göra allt från början, dock har man bra kontroll när det gäller det renderingsbiten. Tar väl ett par år att lära sig ;)

Det som vi tycker är schysst med planlösningen är att trots att det är öppen planlösning så känns det som man kan ha ett "rum" i rummet. Sen kommer det nog inte bli den typ av soffor. Anledningen till att dom finns med i bilden är för att man skall få en uppfattning hur stora ytorna är.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.