Hej,,

Allt detta med fjärrvärme är nytt för mig..

jag får det inte att lira som jag vill.
antingen blir det Steka ägg varmt i elementen ,,, eller så är det rena motsatsen,,,

Hur många grader ska det vara till radiatorerna,, och till retur?
något att tänka på??? ös in med tips,

Juste ja,, glömde nämna att det är en villa med 1plan + inredd källare ca 120+120 kvm..

en bild på hur jag har ställt in den:

img0482mb.th.jpg
 
Ser ut som samma mojäng som jag har men det är det kanske inte.
Sen vet jag inte ifall du har utegivare som jag?

Men jag svarar som att vi har samma ;)

Då bör du ha en lucka att öppna till vänster om dom två rattarna.
Där är två justerskruvar samt ett tidur.
Lite beroende på vad du har ställt vredet nertill på bild till så kan du använda även dom.
Enklast är nog att kolla manualen ifall sån finns eller försöka hitta någon på nätet.

Jag kör min på solläget och använder inte timern.

Vredet däruppe ställer du in värmekurvan med.
Vid en viss temp ute så blir det en annan inomhus, den är inte linjär.
Under den förmodade luckan har du en skruv nere till höger.
På den ställer du in förskjutningen på kurvan.
Vill minnas att det är tänkt att det ska hållas en jäm temperatur på 20 grader oavsett väder ute ifall den står på 0.Vill du ha 22 så sätter du den +2

Enkelt utryckt, justera skruven till vald temperatur (0 är 20 sen plus minus på det), vredet till sol och försök sen justera in tempen till vald temperatur med ratten ovan på bild.
Det här får du testa dig fram till under en längre tid.

Hoppas jag inte svamlat alltför mycket då jag är långt ifrån expert på området.
 
Tack för inlägget,,

Det är mycket riktigt att jag har utegivare + en lucka som går att öpnna bredvid dom 2 vreden..

Jag ställde in den som följande,, +2 prickar , Solen.
Dom mindre vreden bakom luckan så gjorde jag följande,
jag stängde av den till vänster då jag läste att den var inställd på att kunna sänka tempen elelr något,, sparläge typ.. se bilden

img0598pt.th.jpg


vilket läge kör du cirkulationspumpen på, jag kör på läge 3 ,
och reglerventil till varmvatten,,, hur mkt flödar din? . jag gjorde så att jag stängde flödet helt,, och öppnade lite så man hörde att de flöda lagomt,, hoppas du förstår vad jag menar
 
Pumpen kör jag på lägsta och jag har inte rört några andra inställningar så exakt vad dom står på vet jag inte.
Varmvattnet har jag aldrig rört så hur det är ställt vet jag inte.

Skickar en länk istället för att röra till det mer :blushing:
http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VI7AB707_100M_2.pdf
Ser nu att kaffet var väldigt svagt i morse eller börjar minnet svikta....
Är ju snart ett år sen jag pillade på den där.
 
Tack för hjälpen,

jag har nu jämn o fin värme i radiatorerna, nu så är det bara att fin justera,,

tack igen,
 
Hej, det ser ut som det nedre vredet står i manuell-läge. Ska du köra efter värmekurvan, alltså efter utegivaren, så ska den stå på solsymbolen, alternativt den som ser ut som en klocka och du vill köra med nattsänkning
 
Lordi:

jag bara tog random kort,, de är inställda som jag beskrev lite längre upp,, men tack för inlägget,,
 
Hoppas du får till det trots mina felaktiga instruktioner i början av tråden :p :blushing:
Nu gäller det bara att hitta rätt läge så värmen håller sig jämn oavsett temperatur ute.
Det styr du med det lilla vredet, säker idag ;)
Blir det kallare inne när det är kallare ute så öka det och blir det varmare inne när det är kallare ute så sänk det.
Tyvärr fungerar detta inte så bra när det blåser rejält utan att vara speciellt kallt ute.
Huset kyls ner mer av vinden men utegivaren reagerar inte för det.
Så det gäller att hitta nån form av mellanläge.

Tog upp detta problemet med en vvs:are som var här och bytte huvudkranen till vattnet.
Frågade vad dom skulle ha för att sätta dit en innegivare istället då jag själv tycker det borde va det mest logiska.
Men då menade han på att jag skulle överkompensera med fjärrvärmen för att sen reglera ner på rumstermostaterna.
Det hade säkert fungerat bra med bra termostater vilket jag inte anser mig ha.
Kom just på att jag lovade mig själv förra vintern att jag skulle byta alla under sommaren som varit...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.