Gjorde en upptäck idag att nivån i våran slamavskiljare var väldigt hög , skulle då kolla genom luftningen efter spridningsröret om nivån sjönk men upptäckte då att luftningen var pluggad av förra ägaren...
Läste på lite och de verkar som infiltrationen ej fungerar som den ska utan luftning utan "växer" igen så att markbädden ej klarar av att ta undan vattnet..
Så då är frågan va fasen gör man åt detta? har ägt huset ca 1,5 år förra ägaren gjorde markbädden själv 2006 så den är i princip ny!
kan man åberopa dolt fel eller skulle man ha upptäckt felet?:S
 
Hej, jag tror att du kan anje det som dolt fel till den mäklare som skötte husköpet är ej säker men det är värt ett försök.

Sockerskålen
 
Är luftningen pluggade fungerar bädden inte som den ska.
Ligger den nära huset? Tänkte om han pluggat den pga lukt och brist på förstånd.
 
O
Dolt fel lär det inte vara eftersom du lätt upptäckte pluggen!
 
Så där då har man grävt ny infiltration på entrepenad. Markbädden var helt tilltäppt, fel material som använts.. Samt att den var grävd alldeles för djup ca 1,75-2m. Jämför med den nya bädden med tvättat grus i rätt storlek kan man säga en rejäl skillnad och den hamnar ca 50cm under marken med en fungerande avluftning på slutet.
3 fel har upptäckts av oss.
Avlufning tilltäppt/ vilket skulle ha upptäckts av oss vid köp..
Grävd för djup för att bädden ska kunna få syre
Fel material till markbädden.
Vad tror ni dolt fel?
ps. är ett såkallat in-drän system
 
Redigerat:
Hur mkt kostade den nya infiltrationen, totalt inkl. arbete? Funderar själv på att byta på en fritidsstuga.
 
hoppas att du har luftning över tak
 
Du säger att du har upptäckt 3 fel. Tyvärr är det nog 1 fel till och det är det värsta, nämligen INDRÄN. Fiberduken i modulerna slammar igen efter ca.3-6 år (vid permanent boende) & 5-9 år vid fritidsboende.Fann Va teknik som säljer indrän skyller alltid på fel sand,ingen luftning,fel på installation mm. Ibland är det nog fel installerat, men faktum är att jag aldrig sett en indrän anläggning som är 7-8 år gammal som fungerar (permanet boende 5 pers). Det står alltid vatten i luftröret.
 
en indrän anläggning som blir rätt instalerad håller hur länge som helst
 
Som sagt var, jag har aldrig sett en indränanläggning (ca 30 st) som är mer än 7-8 år som fungerar. Det står alltid vatten i luftröret. Har man desutom deras skämt till slamavskiljare (den blåa tanken) så kan fiberduken på modulerna vara igensmetade redan efter 2-4 år.
 
beskriv varför du kallar deras slamavskiljare för skämt och hur det kommer sej att du har hittat så många anläggningar som satt igen,o hur kommer det sej att fann va har kunnat bli så stort företag om det e så dåliga grejor. sen får du gärna säga vad du tycker e bra
 
Jag håller HELT med "humus" vad gäller deras infiltration, den fungerar <10 år!
Dessutom anser jag att ALLA plastslammbrunnar är fel.
Plast är lufttätt, vilket innebär att man inte får ngn som helst nedbrytning i brunnen. BTG däremot släpper igenom tillräckligt mycket syre för att processen ska sätta i gång. Jag hade själv plast i 15 år och hade ett h-vete med det. X-tratömningar varje år trots att jag "luftade" med omrörare flera ggr/år. Efter 15 år bytte jag till btg och har inte behövt göra ngt alls mellan de årliga tömningarna. Btg brunnen har nu stått i 15 år den också. Måååååånga av grannarna har precis samma erfarenhet.
F ö tycker jag också att man ska ha luftning både i locket på brunnen och ovan yttertak på huset.
 
bygglarge
har du funderat på hur ventilationen på ett avloppssystem fungerar
 
O ja!
Eftersom jag varit delaktig i bygget av några hundra avloppsanläggningar, så vet jag det.
 
trevligt att du tydligen gjort många indrän anläggningar åxå .men sen återgått till stenåldern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.