Håller på att leker med tanken att kanske sätta en akustisk detektor vid centralen för att styra taklampan i vardags-/sovrummet. Beroende på hur mycket det kostar (kommer inte in på Solar.se för att kolla) och om funktionen jag söker kan lösas.

Till min fråga, kan man ställa känsligheten på akustiska deckare till att bara detektera höga ljud som t.ex. handklappningar eller skrik och inte dörrhandtag eller andra svagare ljud?

//Patrik
 
Tror inte Patrik väl betala tusentals kronor för en sån där koloss hemma ;)
 
Inte jag heller :)
 
Ja, Extronic vet jag monterades på det senaste bygget jag var på. Blev dock inte jag som monterade dem.
Men som sagt, det är en ganska storklump som förmodligen kostar multum. Säkert för dyrt I alla fall för en "rolig idé" som man bara kommer på. :)

Men jag tänkte om det kanske fanns några andra grejer, (förutom byggsats), men förmodligen finns det väl kanske inte det.

Hmm, nu när jag tänker på det så kanske det skule vara lite kul att fixa ihop något själv. Köpa en sån där byggsats och försöka få ihop själv eller lämna in på elektroniklinjen på el-programmet för ihoplödning, skruva fast kortet i en låda (glasskartong, förstås) och smacka upp vid centralen. :) Tål att tänkas på.

//Patrik
 
Redigerat:
Är man lite teknisk så kan man säkert bygga ihop något med en babyvakt som sändare + mottagare.
 
Haha, glassbytta fast monterad vid elcentralen, helst med handritat CE-märke d^_^b d^_^b d^_^b

Det FINNS trots allt klart seriösa kapslingar att köpa för att bygga in elektronik i. I stort sett vilken inbyggnadslåda av plast som helst funkar ju bra att borra lagom stora hål i för att montera förskruvningar (fuktigt utrymme) eller bara trä in kabel genom (torrt utrymme).

Glassbytta med förskruvningar monterat vore kanske nåt? :wow:

P.S. jag trodde den här tråden skulle handla om deckare i betydelsen "kriminalroman"/"kriminalfilm":)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.