Taket i badrummet ser inte så bra ut. Särskilt inte ovanför badkaret. Där flagar färgen, som synes på fotografiet.

Nu tänkte jag måla om, men behöver lite tips.

1) Skall jag ta bort all gammal färg, eller endast där det flagar?

2) Hur skall jag ta bort färgen. Mina idéer är att jag slipar med sandpapper, eller skrapar med färgskrapa. Jag har en sån här 50 mm färgskrapa

305886_X_2007-07-04_075636_722.jpg

Bakom färgen är det betong, om det har betydelse.

3) Innan jag målar med ny färg, måste jag behandla taket på något sätt? Målarsoda eller liknande? Vill inte att det börjar flaga igen...

Tacksam för tips!
 
  • bild (7).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Tvätta av taket med målartvätt. Efter det så skrapa ner allt som är löst, men naturligtvis får du ju gå över hela ytan och se om något mer släpper. Slipa av så att det blir jämnt där färgen har lossnat, inte snyggt med massa skarpa kanter från flagorna. Grunda en gång med våtrumsgrund och färdigstryk efter det med våtrumfärg.

Sen borde du ha ett fint tak som håller länge. För övrigt bör du se över ventilationen i badrummet... Anledningen till att det släppt är att det är för dålig ventilation i badrummet.
 
Tack för utförligt svar!

När det gäller ventilationen så har vi centralventilation, och precis vid ventilationsuttaget låter det ganska högt. Dvs det verkar vara ett ganska bra sug. Bifogar bild på hur det ser ut.

Kan det vara någonting fel ändå på ventilationen tror du? Flagorna hänger mer ovanför badkaret, än vid just ventilationen.
 
  • bild (12).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Hakar på tråden för jag har nästan samma problem. Enda skillnaden är att jag tyvärr har gips i taket. Jag spacklade med Ardumur och målade om med takfärg. Samtidigt satte jag in en fuktstyrd Pax-fläkt. Detta var för kanske 5 år sedan och nu är det lika eländigt igen! Jag tror att det är den gamla färgen som släpper.

Det verkar meningslöst att upprepa detta. Jag hade ingen våtrumsgrund men frågan är om det skulle hjälpa - det är ju den underliggande färgen som släpper. Möjligen då att det skulle hindra fukten att nå den gamla färgen. Frågan är om nya gipsskivor är enda lösningen?

Pen
 
kia2 skrev:
Tack för utförligt svar!

När det gäller ventilationen så har vi centralventilation, och precis vid ventilationsuttaget låter det ganska högt. Dvs det verkar vara ett ganska bra sug. Bifogar bild på hur det ser ut.

Kan det vara någonting fel ändå på ventilationen tror du? Flagorna hänger mer ovanför badkaret, än vid just ventilationen.
Vad jag ser på bilden så verkar skruven vara ganska inskruvad. Skruva ur den till max så att du får maximalt med drag.
 
Pen skrev:
Hej.

Hakar på tråden för jag har nästan samma problem. Enda skillnaden är att jag tyvärr har gips i taket. Jag spacklade med Ardumur och målade om med takfärg. Samtidigt satte jag in en fuktstyrd Pax-fläkt. Detta var för kanske 5 år sedan och nu är det lika eländigt igen! Jag tror att det är den gamla färgen som släpper.

Det verkar meningslöst att upprepa detta. Jag hade ingen våtrumsgrund men frågan är om det skulle hjälpa - det är ju den underliggande färgen som släpper. Möjligen då att det skulle hindra fukten att nå den gamla färgen. Frågan är om nya gipsskivor är enda lösningen?

Pen
Målade du med vanlig takfärg eller med våtrumsfärg? Är det en vanlig takfärg så är det naturligt att färgen inte sitter kvar för den är inte på något sätt vattenavvisande. Skrapa ner det som är löst och måla med en våtrumstäck (minsta glansvärde i badrum är 40 halvblank)
 
Jens_H skrev:
Målade du med vanlig takfärg eller med våtrumsfärg? Är det en vanlig takfärg så är det naturligt att färgen inte sitter kvar för den är inte på något sätt vattenavvisande. Skrapa ner det som är löst och måla med en våtrumstäck (minsta glansvärde i badrum är 40 halvblank)

Jag målade med Alcro Bett 20 halvmatt. På burken står det att den uppfyller måleribranchens standard för våtutrymmen, klass VA. Om jag tolkar dig rätt är detta ändå inte tillräckligt eftersom det borde ha varit halvblank 40?
 
Mig veterligen så ska man i badrum använda sig av måleribranchens standard för våtutrymmen VT.

VA = vattenavvisande, tvättstuga/grovkök
VT = vattentätt, badrum/dusch

Är det gips eller betong ska man använda våtrumsfärg. Är det panel går det jättebra med halvblank snickerifärg.
 
OK.

Mycket tack för svaret. Då kommer jag att göra ett försök till att måla - denna gång med VT och halvblankt.

Pen
 
Jens_H skrev:
Tvätta av taket med målartvätt
Skall man skölja av målartvätten efter man har tvättat taket?
 
Ja tvätten skall sköljas av, om det inte står något annat på förpackningen, det finns varianter som inte behöver sköljas av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.