Vi har en Baxi Bonus 30 med 3x750 liters tankar och Termovar laddpaket som installerades för några månader sedan. Nu har luften äntligen försvunnit nästan helt ur systemet och det fungerar hyfsat. Men ett problem kvarstår, jag kommer inte upp i högre temperatur än 80 grader i tankarna, hur jag än gör. Då eldar jag pannan så att den ligger på 92-94 grader. Enligt termometern på laddpaketet är vattnet från pannan också bara 80 grader, och det ligger en temperaturskillnad på ungefär 10-12 grader mellan vattnet från och till pannan. Att försöka ladda tankarna en andra vända är bara att glömma, när botten på tankarna stigit till 60-65 grader hinns inte kylningen med och pannans driftstermostat stoppar fläkten.

Baxi har menat att jag kanske skulle byta den termiska ventilen till en högre variant (idag sitter den en 80-gradare i), medan de som tillverkar Termovaren säger att det är helt normalt att pannan levererar 80-gradigt vatten när den visar 92-94 på termometern. Det förvånar mig om det är så. Hittills har jag inte mätt om det verkligen kommer 80-gradigt från pannan, men det vore konstigt om alla termometrarna på tankarna och den som mäter pannvattnet på Termovaren skulle visa fel. Alltså, vi kan nog förutsätta att vattnet från pannan bara är 80 grader vid full driftstemperatur. Termovars lösning skulle vara att sätta in en termisk insats med lägre temperatur, för att ladda tankarna med kanske 75-gradigt vatten och sedan möjliggöra en "andra vända", genom att kylningen förbättras med en sådan insats.

Vad säger ni om detta, visst måste det väl gå att komma upp i åtminstone 90 grader i första laddningen? Teorier om vad som är knas?

Problem nummer två, en av radiatorerna på ovanvåningen vägrar bli varm om man inte slår på en annan radiator där nere, precis som om de vore kopplade i serie. De andra radiatorerna funkar utmärkt. Vi har ett tvårörssystem i huset, men även med ettrörssystem blir det ju inte på det här viset. Rörkillen menade att det kan vara skit i rören, och att pumpen alltså inte orkar trycka vattnet hela vägen till radiatorn där uppe om inte radiatorn där nere är öppen. I mitt huvud vore det tvärtom, en öppen radiator där nere borde orsaka tryckfall mellan tillflöde och retur, och snarare göra det svårare för vattnet att orka upp till ovanvåningen. Tänker jag fel? Någon som har någon teori om vad problemet kan vara?

Tack på förhand.

Jon
 
Låter som att panntermometern visar lite mycket, med 80-graders termostat blir vattnet ut inte mycket mer än 80 och det är helt ok. Vill du ladda mer får du elda "ett varv till". På Baxin kan du skruva upp drifttermostatens maxvärde (vilket levereras för lågt) genom att dra bort ratten och vrida hylsan kring axeln motsols.

Angående tryckfallet har du rätt, är du säker att inte radiatorerna är kopplade i serie??
 
Ja, jag börjar också misstänka att den visar för mycket. Jag satte just igång en brasa, och då visade panntermometern 40 grader innan jag började elda. Termovaren visade 30 grader från pannan när laddpaketet gått en stund, och samma värde fick jag när jag pulade in en stektermometer mellan isoleringen och röret från pannan. När jag pratade med Termovar sade de att panntermometern ofta sitter monterad så att den mäter på det varmaste stället i pannan, medan det brukar kunna vara tio grader svalare när vattnet passerat konvektionsrören. Tyckte det lät märkligt.

Å andra sidan är det konstigt om panntermometern visar fel, för de gånger driftstermostaten löst ut har den gjort det på exakt angivet gradtal på panntermometern. Det är ju separata givare till panntermometer och driftstermostat, så det vore oerhört märkligt om båda hade samma fel.

Och jepp, jag har vridit upp driftstemostaten så den löser först vid 96-97 grader ungefär. Pannan går nu inte högre än 92-94, men levererar ändå 80-gradigt vatten, som det verkar. Och, som sagt, när tankarnas botten närmar sig 65 grader så löser driftstermostaten. Kan inte se hur jag skulle kunna ladda ett varv till, om jag har tankarna i 75 grader.

Nja, säker kan jag inte vara på att de inte är kopplade i serie. Men som det verkar finns det tre radiatorer på bottenvåningen som påverkar radiatorn där uppe. Om någon av dessa (en eller flera) vrids på fungerar sagda radiator på ovanvåningen. Samtidigt fungerar de tre radiatorerna var för sig, och även om radiatorn på ovanvåningen är stängd. Vore de kopplade i serie skulle alla behöva vara igång för att något skulle funka, eller tänker jag fel? Mysko, inte sant?
 
Mikael_L
Tjaba Jon, numera har jag fler inlägg än dig ... :blushing:


Skulle det möjligen kunna vara att alla radiatorerna är parallell-typ, men den på ÖV är seriekopplad med de på BV.
Men iofs borde det samtidigt innebära att om du slår av ÖV så dör även alla tre på BV ...

edit:
Hur skulle det vara ifall ÖV är en serie-radiator som sitter i serie med de tre på BV, men dom är parallell-kopplade.
Typ

matn
|
ÖV
|
| | |
parallella på NV
| | |

retur
 
Redigerat:
Tjenare Mikael!

Ja, det händer mycket när man inte är här på ett tag.. Kul att se att du är i full gång!

Hänger inte riktigt med på skillnaden mellan ditt första förslag och din edit? Även det du ritar upp borde innebära att radiatorn på övervåningen måste vara igång för att man ska få värme där ner, eller missförstår jag hur du menar?

Jag resonerar som så att vare sig matning eller retur till dem på bottenvåningen kan gå genom den där uppe, då skulle det inte bli någon värme där nere om det är avstängt där uppe. Men då är det för mig obegripligt hur radiatorn där uppe inte fungerar utan att man slår på något där nere. Om något borde det bli mer tryckfall och krävas mer pumpeffekt/tryckskillnad för att få fart där uppe.. Jag får verkligen inte ihop det.
 
Mikael_L
Men en serieradiator stryper väl inte kretsen när den är avstängd, eller ..?
(jag kan ju inte riktigt det här, som ni ser...)

Och i så fall stryper inte serie-elementet flödet för de tre.
Men minst ett av de tre måste vara öppna för att det ska bli värme uppe ...

Men hur tusan det har kunnat bli kopplat så i verkliga livet har jag ingen aning om.

Och slutligen får väl nån med lite kunnande säga sitt, jag har som sagt knappt en susning ... :blushing:
 
Ah, nu fattar jag hur du menar. Att radiatorn där uppe skulle vara kopplad som i ett enrörssystem, och kopplad i faktisk serie på de där nere (som är parallellkopplade). Låter som att det kan vara så. Helt galet iofs. Tack för tankehjälpen!

Angående mitt andra problem, nu menar Baxi att det är helt normalt att pannan levererar 80-gradigt vatten när panntemometern visar 95 grader. Kan detta stämma, eller snackar de skit för att slippa göra något åt det hela?
 
Om du kan öka flödet genom panna hinner den kyla "bättre"
Efter en del modifiering av egen panna hade jag problem med överhettning (kokning)
det löstes med att montera en strypning enligt den högra bilden.
Bilden till vänster är panntillverkaren instruktion på koppling.

mvh pr95

radiator problemet tycks vara löst .DS.
 
  • laddkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det skulle ju vara en lösning kanske. Och då vore det väl vettigt att sänka öppningstemperaturen på laddpaketet också, om man nu ska satsa på att köra två varv för att ladda fullt. Men ska det verkligen vara omöjligt att få ut varmare vatten än 80 grader ur en Bonus 30 som jobbar vid 95 grader? Hur funkar alla era andras pannor, levererar de vad som står på panntermometern?

Edit: Radiatorproblemet är långtifrån löst.. Men det har kanske fått sin förklaring. :)
 
Tar du ut vatten upptill så håller det samma temp som termometern annars vore det väldigt konstigt! Mät! att mäta är att veta...

Jag har ju själv en Baxi Solo Plus 30 kW som med Termovar laddpaket ger ca 82 grader ut och samma på pannans termometer.

Låter lite konstigt att driftstermostaten löser när tankarna bara är 65 grader. Vad är då vattnet som går in i pannan?

Nånstans på forumet har jag lagt upp tempkurvor över en laddning
 
Jodå, jag har mätt, och konstaterat 80-gradigt vatten ur pannan när panntermometern visar 93-95 eller så. Senaste killen på baxi som jag pratade med hävdar att detta är normalt, på grund av att givaren för panntermometerns sitter i pannans varmaste del.

Vattnet in i pannan är då lite varmare, kanske runt 70 grader. Men sist jag eldade så att det löste var systemet inte lika väl avluftat som det är nu, jag ska testa att elda ett andra varv nästa gång, det kanske går bättre nu. Vad har du för insats i Termovaren, 72 eller 80 grader?
 
Jag menade att mäta där pannans givare sitter, tycker det vore konstigt om det skulle skilja 15 grader på vattnet, det kan det i alla fall omöjligt göra på min panna.

Har för mig att det sitter en 82 graders, annars är det 80.
 
Kollar nu när det brinner för fullt:

Termovartermometrar 72 in, 82 ut

Elektronisk mätning 74 in, 83 ut

Panntermometer (orginal) 79
 
Aha, bra tips. Jag ska mäta i dykröret för pannans givare vid tillfälle. Dina siffror är intressanta, du har snarare något högre temperatur på vattnet ut ur pannan och in i Termovaren än vad din panntermometer visar. Något är klart fel med min panna.

Du har samma värmning av vattnet som jag har, det vill säga ungefär tio grader varmare efter att det passerat pannan. I ditt fall borde det innebära att du utan problem kan elda ett varv till när dina tankar är laddade med drygt 80-gradigt vatten hela vägen ner? Din panntermometer borde då visa runt 90 grader, och driftstemostaten borde inte lösa ut?
 
De 79 graderna har ju en stor felmarginal.

Precis och sen har jag 100,0 i max drifttemp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.