Om man ska ha en riktigt bra handsåg (fogsvans), vad tycker ni att man ska välja isåfall?

Det enda jag kollat och känt lite på är bacho "superior" sågen.. kändes inte helt fel. :)
 
Jag har varit väldigt nöjd med min Sandvik Superior 2700. Jag har haft den i många år å den verkar aldrig bli slö. Den käkar en regel på nolltid.

/Micke
 
jag har en ironside med teflonbeläggning som fungerar vädigt bra. Den kostar dessutom hälften av vad bachon kostar
 
Kan starkt rekomendera Bacho 22" superior 2600 med xt tandning och teflonbehandlad. Och andra bacho sågar. Vågar nog påstå att bacho skulle kunna kandidera sig själva till att göra världens bästa fogsvansar och dylikt... ;D
 
Jag kör med den billigaste Bachon som går att uppbringa. Jag anser fogsvansar vara förbrukningsvara.
 
Det här kanske skulle va nåt! :surprised: Känns lite lyxigt med en såg i gammal stil med trähandtag.

http://www.tools4wood.se//catalog/images/paxhandsaw.jpg

" PAX Hand kapsåg, 26 tum lång/660 mm. Dessa är bland de bästa Thomas Flinn sågarna med ett manuellt tillverkat så kallat "Alloy-Steel" sågblad, noggrant avstämmt för att säkerställa bästa skäregenskaper utan risk att sågen fastnar. Björk handtag. " ;D ;D
´
1054kr är dock lite i överkant för en fogsvans..
Någon som har erfarenhet av pax sågar? ???
 
Har nu på två år gjort slut på 2 Bahcosågar med teflonbeläggningen..

Det som händer är inte att de blir oskarpa, utan teflonbeläggningen börjar slitas och då blir sågen ta mej tusan helt värdelös - duger endast till gips..

Har nu tröttnat på kärvande sågar och köpt mig en utan teflonbeläggning.. Beläggningen är helt underbar så länge den håller - men när den släpper är sågen enligt mig slut - men som sagts tidigare, svansar är slitvaror...
 
Fasting65 skrev:
Jag kör med den billigaste Bachon som går att uppbringa. Jag anser fogsvansar vara förbrukningsvara.

håller med dig kör på beijers fogsvans för typ 59:- då behöver man inte va rädd för att såga lite gips eller gå på en spik eller två. då är det bara skippa pizzan en dag o käka nudlar i stället så är sågen betald. och jag tycker desutom att den fungerar alldeles utmärkt till det lilla jag använder en handsåg.
 
När man väl köpt en sisådär 5-6 sågar och aldrig tagit sej i kragen och kasta någon så uppkommer nästa I-landsproblem:
-Vilken såg är vass?

Jag ska nog märka upp handtaget på något vis...
I = Bra såg
II = något sliten, men håller fortfarande
III = Funkar att såga gips


 
Fasting65 skrev:
När man väl köpt en sisådär 5-6 sågar och aldrig tagit sej i kragen och kasta någon så uppkommer nästa I-landsproblem:
-Vilken såg är vass?

Jag ska nog märka upp handtaget på något vis...
I = Bra såg
II = något sliten, men håller fortfarande
III = Funkar att såga gips
Tricket är att slänga alla gamla sågar utom EN, INNAN man åker å köper den nya.
 
Tja om man sågar gips eller spån med sin vanliga fogsvans fårman nog stå sitt kast, den blir rätt snabbt oanvändbar.
Personligen kör jag en billig Sandvik som är med alltid och för extrema precisionsjobb en mycket speciell ryggsåg som jag aldrig tar med om jag inte måste. Den är mer än svår att finna igen och värd guld. Tyvärr så är vissa traditionella snickarverktyg nästan omöjliga att uppbåda idag till vettiga priser.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.