Kan man skydda skorstenskronan med kallasfalt, istället för att sätta på en plåthuv?

Skorstenen är 2 meter lång och 0.90 bred. Kanske inte så snyggt med en huv på en så stor skorsten?


Mataki skriver:
För att fuktisolera trä-, mur- och betongytor är Mataki
Adiodon Kallasfalt det bästa valet.
Den fungerar lika bra inomhus som utomhus, både
ovan och under jord. Mataki Adiodon Kallasfalt består
bl a av oxiderad asfalt. Lösningen är luktfri när den
torkat och har god motståndskraft mot de flesta syror
och alkalier. Den fäster på fuktiga ytor, påverkas inte av
temperaturväxlingar och ger en torr och smetfri yta.

http://www.trelleborg.com/upload/WP...schyrer/Prodbr_Underhållsprodukter_200902.pdf
 
Har du eldstad anslutet till skorstenen så kan asfalten ta eld om du har otur.

Protte
 
janwide
Det går väll att göra ett snyggt plåtarbete även om skorstenen är stor!
Jag skulle kolla med en plåtis.
 
prototypen skrev:
Har du eldstad anslutet till skorstenen så kan asfalten ta eld om du har otur.

Protte
Ja, kanske. Svårbedömt. Är ju rätt tunt lager man lägger på, och inte ner i rökgången.

Är ju mycket enklare och billigare än plåthuv iallafall. Om inte huset brinner ner förstås. :blushing:
 
Blyplåt brukar man ha på kronan som slitageskydd, bara att lägga på och vika ner runt kanterna och skära upp för kanalerna. Skär diagonalt och vik ned flikarna.
 
Håller med Arne, det håller väldigt länge också....
 
Var köper man blyplåt då? Plåtverkstad?

Har 3 rökgångar, varav 1 används.
Är det klokt att täcka över de 2 oanvända med blyplåten? Blir ju ingen ventilation då men kanske OK?
 
Är inte helt hundra på det här, men har hört att man skall isolera rökgångarna som ej används i höjd med där skorstenen går igenom taket. verkar vettigt tycker jag......
 
Kan det vara så att kallasfalt inte kommer att sitta fast efter påverkan av väder och vind och att solen kommer att torka sönder asfalten på södersidan.

Jag har en oljetank som var asfalterad när den låg i marken, nu med många år ovan jord har asfalten krympt, spruckit och släppt.

Protte
 
Peppe_e skrev:
Är inte helt hundra på det här, men har hört att man skall isolera rökgångarna som ej används i höjd med där skorstenen går igenom taket. verkar vettigt tycker jag......
Intressant! Har själv 9 kanaler på skorstenen varav bara två används numera. Vad bör man isolera med för material tro?
 
Peppe_e skrev:
Är inte helt hundra på det här, men har hört att man skall isolera rökgångarna som ej används i höjd med där skorstenen går igenom taket. verkar vettigt tycker jag......
Isolera hur? I rökgången, runt skortenen eller hurdå?
 
prototypen skrev:
Kan det vara så att kallasfalt inte kommer att sitta fast efter påverkan av väder och vind och att solen kommer att torka sönder asfalten på södersidan.

Jag har en oljetank som var asfalterad när den låg i marken, nu med många år ovan jord har asfalten krympt, spruckit och släppt.

Protte
Tja, Makita har ju en kallasfalt som är gjord just för att stryka på tex hus-sockeln, så man tycker ju att det borde hålla rätt bra.

Men visst, väder och vind på toppen av en skorsten är nog rätt tufft.

Angående att det skulle vara brandfarligt så undrar jag verkligen det. Visst, när man stryker på det är det fullt med lösningsmedel, men det dunstar ju. Så himla lätt är det inte att tutta fyr på asfalt eller tjärpapp vad jag vet.
Åsikter?
 
jaso skrev:
Intressant! Har själv 9 kanaler på skorstenen varav bara två används numera. Vad bör man isolera med för material tro?

Bör ju vara nåt icke brandfarligt, stenull eller liknande kanske? Men är nog bättre å fråga en sotare eller dylikt. Är som sagt inget jag läst i AMA eller liknande.....
 
ohlgren skrev:
Isolera hur? I rökgången, runt skortenen eller hurdå?

I rökkanalen ja....I nivå där den går genom takets isolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.