har under en lång tid gått o funderat på att bygga mig ett fräsbord men det finns så mycket annat som kommer emellan så ibland tänker man...va f..n jag köper ett.
Det gör ju att man kikar på en del erbjudanden som trillar in.

Idag kom från Rutlands följande:
http://www.rutlands.co.uk/cgi-bin/psPromotions.cgi?promo=5

Pris/Prestanda är säkert jättebra men jag reagerar på höjden 77cm, i min sinnevärld har jag tänkt o bygga ung 90 högt (jag är 195cm kort). Låter inte 77cm lågt???
 
Mitt eget hemmabygge är omkring 90cm högt (och då är jag ändå lite kortare än du). Men det går förstås att ställa det där bordet på en sockel om du skulle vilja höja upp det lite.
 
Jo, lågt som sjutton! Kregs är exempelvis justerbart mellan 79-92cm. Har själv mitt tillfälliga fräsbord på 110cm höjd och det är på tok för högt även om jag oxo är 195cm lång. Har man för högt bord måste man trycka ner arbetsstycket mot fräsbordet i stället för att lätt vila sin överkropps vikt mot det.
 
Eftersom jag inte heller blivit färdig till att bygga något ännu så har jag ingen erfarenhet av lämplig höjd. Men rent spontant så tycker jag som du. Jag hade också tänkt att bygga något ca 90cm högt. Jag trivs mycket bra med mitt 92 cm höga arbetsbord/MFT. Att stå och "kröka rygg" är inte så kul.

Det kan väl naturligtvis bero på vad man jobbar med mest men skall man runda av kanter på skivor, fräsa lister och liknande där arbetsstycket är hyfsat "platt" så tycker ivarjefall jag att det borde komma upp i höjd. Skall du göra något i stil med att sinka kanter på långa brädor till stora lådor så kanske du vill ha det lägre. Takhöjden kan ju bli ett problem om inte annat. :)

Nu är väl det ett problem som går ganska lätt att lösa om bordet i övrigt är bra. Du kan ju ställa bordet i fråga på några klossar eller en sockel av 120mm regel. Alternativt så borde det gå att skruva eller svetsa på förlängare till benen.
 
Då har jag iaf inte tänkt fel där.:)

Att hitta en förhöjarlösning på ett sådant bord låter ju inte omöjligt men jag kan inte låta bli att reagera på att dom använder 77cm som ett säljargument för att det skall vara en optimal arbetshöjd.q(;^;)p
 
Jag är 185 cm och har ställt mitt Kregbord på 90 cm. 77 cm verkar enligt min mening alldeles för lågt. Kregbordet är fint men dyrare.
 
mattiasp skrev:
Jag är 185 cm och har ställt mitt Kregbord på 90 cm. 77 cm verkar enligt min mening alldeles för lågt. Kregbordet är fint men dyrare.
Typ detta då:

prd_91_300.jpg


Får nästan känslan av att dom glömde skicka med förhöjningsbenen i Rutlandsbordet.:rolleyes:
 
Ja, precis det, men jag har länkhjul på mitt. Det sitter en permanent monterad Trend T11 med borttagna fjädrar och Axminsters skaftförlängare i bordet.
 
När jag byggde mitt fräsbord gjorde jag också det 90 cm högt (inspirerad av CMS:en som jag trivs med, och det är dessutom praktiskt att borden i samma höjd).

Benjamin, tänk på att Rutlands kör med sin "export box" som inte är speciellt stor i sammanhanget. Utan att ha kollat tror jag inte att kittet du länkar till får plats i den. Sist jag kollade fanns det inga alternativ till boxen när grejorna skall skickas utanför UK... helknäppt om man skulle vara beredd på att betala för det...
 
Jag har mitt fräsbord monterat på min Hammer-såg vilket gör att det också fungerar som förlängning på utmatningssidan. Höjden avgörs därmed av sågen. Generellt försöker jag hålla att bänkar och och maskiner på samma höjd. Teoretisk minskar det risken att något står ivägen när man tex ska klyva en stor skiva. I praktiken är horisontella ytor alltid fulla med bråte.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.