Jag vill fråga om någon av er har koll på om byte till luftvärmepump, eller komplettering, är lönsamt för mig.

Jag har ett radhus i 2 plan. Hall, kök och v-rum på bottenplan och 3 sovrum samt badrum på övre plan. Totalyta är 115 kvm. Idag är det direktverkande el och kostnaden för uppvärmning är ca 12000 kwh.

Om jag kompletterar med en luftvärmepump hur behöver det då installeras? I båda plan eller bara entreplan? Sprider sig värmen ändå uppåt i huset? Kostnaden, är den i vårt fall realistisk att räkna hem?

Vad kostar en lämplig anläggnin och vad kostar installationen?

Andra fördelar med luftvärmepump? Bättre luft? Ventilation?

Är verkligen nybörjare på det här så om någon fråga är dum så beror det på det.

Har hittat en del andra trådar men de handlar mest om luft/vatten-varianterna...

mvh
Martin
 
Göran.W
Vist är en värmepump lönsam.
Priset för en monterad efter rot är 15-20k
Troligen behöver du 2 pumpar men jag hade monterat en där nere först och försökt få den på ett sånt sätt att den blåser mot trappan om det är möjligt menprio ett är att få den att klara värma hela bottenvåningen i första hand.
Får man inte upp värmen där uppe så bör du spara runt 4000kwh om året om du kan värma hela botten våningen med värme pumpen.
 
G
Håller här med Göran W!
Min son installerade en L/L värmepump i sitt radhus, 3plan, direktverkande el. Ingen underdimensionerad pump, monterad innerdel vid trappan centralt placerad.
Den gångna vintern, brrrrr, gick aldrig radiatorerna igång.
Som bekant, varm luft stiger och med underblås i synnerhet!
Han betalade för några år sedan ca 22tkr med installation, en Toshiba, minns ej modell, men "värstingen" då.
Problem med denna pump var oljud från innerdelen då man tydligen böt ut motorn? på garantin och med blixtsnabb service!!
Han har kapat elräkningarna REJÄLT!!
Så visst är L/L pump lönsam i förhållande till investerat kapital!!
Räntar av sig ovanligt snabbt!

MEN VÄLJ RÄTT PUMP OCH LEVERANTÖR/INSTALLATÖR!!!
 
G
tillägger...

Installerar själv efterföljaren nu under hösten, samma leverantör och installatör!
Bor dock i villa, men med öppen planlösning. Ska bli intressant att se vad räntabiliteten blir...:)
Vattenburen el i övrigt, 100 + 100 m^.Sthlmsområdet...
 
Göran.W
Håller med Gurra nyfiken om att det är av största vikt att välja rätt firma.
Det finns skräck exempel på där dom monterat värmepumpen i köket med följden att man bastat i köket och och inte fått till räckligt varmt i andra delar av huset.
Såg en rolig installation där dom sattt pumpen så av frostnings vattnet hamnade på trappan och vad som händer då när det är kallt ute kan nog alla räkna ut förutom den installatören.
 
Håller med, en luftvärmepump är en vettig investering.
Med direktel så bör den betala sig förhållandevis fort.
Jag har haft en i garaget och en i huset, nöjd med båda, men går nu över till bergvärme.
 
LLVP är det billigaste sättet att kapa elräkningen.
Placeringen är viktig. Även vaccum sugning och rätt fall på rören. Spec kondensvattnet.
Sommartid samlas mycket vatten i inner enhet som måste ledas bort. Om man kör AC .Vinter tid
under utedellen. Den ska leras bort med!
Satsa på en bra pump med hög COP som funkar ner till minus 30 grader och en bra installatör!
 
Redigerat:
Ärligt talat så njae om det verkligen lönar sig. Radhus spontant ger mig krypningar, det är sällan bra planlösningar för luftluft, placering är absoluta A och O!
Med optimal placering kapar du nog elräkningen med ~4000. Säg att du betalat 20 för pumpen då tar det 5år innan man tjänat in pengarna. Förmodligen behövs 2 pumpar, nästan garanterat behövs det för att fimpa direkt elen helt, då är det 40.000 och du kapar räkningen med ~6000.
Tar du lån så har du räntan också så säg worst case scenario 7-8år innan du tjänat in investeringen, ok hyfsad bra tid MEN...

Då närmar man sig livslängden, och har redan passerat den, för många många pumpar..
 
tvåfamilj skrev:
Jag har ett radhus i 2 plan. Hall, kök och v-rum på bottenplan och 3 sovrum samt badrum på övre plan. Totalyta är 115 kvm. Idag är det direktverkande el och kostnaden för uppvärmning är ca 12000 kwh.
Vild chansning, men det låter exakt som vårat radhus.
Nu har vi dock förändrat lite så nedre våningen är något mer öppen än skisserna nedan. tanken vi har är att placera (som alla andra) en LLVP ovanför ytterdörren (vill vänster om texten "Nedre Hall") och förhoppningen är att få in lite värme i vardagsrum och i trappan upp till övervåningen. Eller har ni nåt annat förslag?

entreplan.bmp
overplan.bmp
 
Vi hade tidigare ett identiskt radhus. Med placering ovan ytterdörr kapade vi 11 000 kWh per år på elräkningen. Sweet !
 
Parhus 1½ plan (80+40).
L/LVP med innedel i hall vid trapp installerad -08
Elförbrukning innan ca 21000kWh/år, nu 14500kWh/år.

Så klart att det lönar sig, men satsa på en bra modell som verkligen kan leverera trots många minus ute och hitta bästa placering.
 
Tycker i och för sig att hallen ovan verkar lite trång för att medge optimal luftspridning, men den är kanske som du skrev, lite öppnare. Å andra sidan ser det ut som i stort sett enda vettiga stället att placera den på. Givet att en L/L pump lönar sig i det här läget. Som tidigare inlägg - Märkesprodukt - etablerad säljare - minst fem års totalgaranti (inte bara kompressorn)
Apropå lönsamhet - en pump som klarar 115kvm (5-6kW) till ett pris om ca 20000 bör i det här fallet spara åtminstone 4000kwh per år. Med samma prisutveckling på elen som vi haft de senaste tio åren(+86%), nästa tio år . innebär detta en besparing på i runda tal 75000.-efter tio år jämfört med om man inte gör något alls.
 
Redigerat:
daviden skrev:
Vi hade tidigare ett identiskt radhus. Med placering ovan ytterdörr kapade vi 11 000 kWh per år på elräkningen. Sweet !
Trevligt! Berättade dock detta för min fru och möttes av en enorm skeptism. Men det krävs kanske lite mer utbildning för henne i området... :S
Vad skall man säga för att överbevisa att en L/L VP verkligen ger en besparing? Blir tokig på dessa elräkningar...:D
 
Varför är hon skeptisk? :)
Visst f_n kapar man elräkningen med LL-pump, vi hade en på huset i 3år, och en på garaget senaste vintern, fick ner elräkningen mot föregående husägare.
Igår tuffade bergvärmepumpen igång :)
 
Har grannar som köpte luftvärmepump samt bytte torkskåp mot torktumlare när de flyttade in. Kapade årsförbrukningen från förra ägarens beräknade 37 000 till betydligt sundare 13 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.