Hej! Vi har haft hantverkare i huset för att köra ett renoveringsrejs av blandt mått.
B
Det största jobbet bestod i att byta ut våra 4 stora fönster och altandörr i vardagsrummet mot ett 500*210 centimeter stort skjutparti istället.
Detta gjordes i somras, snabbt och effektivt.
Ganska snart förstod vi dock att det inte stod rätt till med partiet då överliggaren kom närmre och närmre dörrarna och låg till slut på dörrarna så det inte gick att öppna. Hantverkaren kom hit och konstaterade att det inte var riktigt gjort från deras sida från början. Dels hade dom inte gjort som dom tänkt göra från början (glömska, missuppfattningar kanske) och dels var inte konstruktionen på skjutpartiet så som dom trodde från början.
Detta åtgärdades efter ca 5 veckor utan att vi kunnat använda vårt fina svindyra skjutparti. Dom fick lägga in rejält med förstärkningar över partiet för att ta upp vikten från takstolarna på rätt sätt.
Tänkte (i min dumhet?) att detta står väl hantverkaren för helt och hållet som goodwill för ett obefintligt konstuktionsarbete samt ett dåligt utfört hantverk.
Idag kom en faktura på timmar för förstärkningsarbeten, redskapshyra och materialfaktura.
Min frågor är egentligen, är detta rimligt? Vad har Ni för erfarenheter när byggare har sjabblat på detta sätt? Vad är praxis i branchen?
 
Redigerat av moderator:
Ta en diskussion med företaget, det är inte rimligt att du skall behöva betala för deras missar.
Bestrid fakturan skriftligt med hänvisning till att det är upp till dem att se till att arbetet utförts rätt från början.
En diskussion med jurist kan vara bra om det rör sig om större pengar.

/Kent
 
Nu så blev nog arbetet rätt billigt från början eftersom de inte utförde det korrekt, därav kanske du borde betala en del av det arbete som utfördes senare, men absolut inte allt.
Rimligt är kanske att dra av det du redan betalt, eftersom det uppenbarligen var fel utfört?
 
Håller delvis med föregående, Materialet borde du nog betala, hade dom gjort rätt från början så hade du betalt det då. Men prata med dom om dubbelarbetet är dom vettiga så krediterar dom förmodligen en del av arbetet. Är du inte berättigad till ROT på detta förresten?
 
Det som gäller enligt konsumenttjänstlagen är "avhjälpande av fel" 20§ 4:e stycket:

Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61)

Det innebär alltså att de kostnader för arbeten som skulle ha gjorts redan från början skall kunden stå för. Men alla kringarbeten som att plocka ner och återmontera skjutpartiet och lister m.m. skall du som kund inte betala.

I övrigt så tycker jag att företaget skulle ha kompenserat dig för de olägenheter som uppkommit.
Men det mest anmärkningsvärda är att de monterar in ett fem meter långt skjutparti utan att göra förstärkning i väggen.
 
Nu var det ju 500 meter långt och då förstår jag att det är svårt att beräkna nödvändiga förstärkningar... (Sorry, kunde inte motstå. Givetvis inser jag att måtten nog avser centimeter).:p

#Jaja, alla kan missa :) /morsan#
 
Redigerat av moderator:
Staffans2000
För att inte snacka om höjden - 210 meter!!

Staffan

#fixat måtten/morsan#
 
Redigerat av moderator:
Tack för redigeringen.. Hade lite bråttom där..
Hantverkaren har redan dragit av de arbeten som dom anser ingick från början, etablering, extra hyror av stämp, täckning och städning och alltså "bara" fakturerat timmar för själva förstärkningsarbetet och återställningen efter det.
Visst är det berättigat till ROT men det blir pengar ändå..
Tror jag börjar med en stilla (tror dock inte att den blir så stilla från hans sida) dialog med hantverkaren så får vi se..
 
Om den totalsumma du nu får betala ligger i nivå med vad det bör ha kostat om det gjort rätt från början, då är det väl inte så mycket att snacka om. Din skada ligger då i att du inte kunnat öppna glaspartiet under sommaren. Det kan man tyvärr inte räkna med ersättning för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.