Hejsan, håller på att bila bort en gammal trappa som senare ska dräneras och fyllas igen. Dräneringen på andra sidan är troligen nygjord med platonmatta och 8-18 singel. Jag tänkte att jag skulle koppla på den nya dräneringen med den befintliga, men efter ett otal timmars grävande så hittar jag bara gamla "lerrör" i denna relativt nya dräneringen. De förrförra ägarna som gjorde detta är döda så jag kan inte fråga hur det är gjort. Är det vanlig att man gräver upp och dräner men använder sig av lerrör?


Eller borde det ligga en vanlig dränslang längre ner?

Ska tillägga att källaren är torr och fin så dränaget fungerar som det ska.
 
De har nog snålat lite och återanvänt de gamla rören.
 
snålat och snålat .... var lerrör i bra skick , utan stopp , sprickor och inväxra rötter och ingen vatten stående på källargolvet så skulle jag också låta dom ligga :).
gaia
 
Hej!

Om de haft en entreprenadfirma så skulle de alldrig lämnat de gamla lerrören och återanvänt dem. Vid en evt garantitvist så så sitter de med svarte petter. Om det ligger en dränslang så ska den ligga strax under betongsulan.
 
gaia skrev:
snålat och snålat .... var lerrör i bra skick , utan stopp , sprickor och inväxra rötter och ingen vatten stående på källargolvet så skulle jag också låta dom ligga :).
gaia
Dej borde jag göra ett studiebesök hos, Du verkar återanvända och bibehålla ditt gamla hus med utmärkt resultat medans jag byter ut allting :p Vore kul att jämföra ;)

Jag skulle ha bytt ut dräneringen om det var lerrör, i vårt fall var inte beslutet så svårt då rören var i dåligt skick men jag bedömer att funktionen är bättre på de nya lösningarna. Men lite är det så att man bara vill gräva upp en gång och då passar på att byta allt som kan bytas, V/A och dagvatten med tex.
 
Jan-Å skrev:
Du verkar återanvända och bibehålla ditt gamla hus med utmärkt resultat medans jag byter ut allting :p Vore kul att jämföra ;)
jag skrev bara att jag skulle behålla :) ... jag vet faktiskt inte vilken dränering vi har runt huset anno 1938 :). Själva huset står på en slutning och under betonggolvet finns det bara packat sand som är lika fuktigt som marken när man gräver i mao inte överdrivet blöt. Verkar som det är grus och sand i marken som huset står på och det dränerar bra. Vatten från tak rinner ner på gräset med utlopp längre bort från huset. Källaren hade fuktskador på grund av tätt färg och spackel men det är åtgärdat nu.

Jag vet för lite om byggandet för att förändra /byta och kanske rubba balansen i det gamla huset. Att byta ut och förändra betyder inte alltid att förbättra, har jag lärt mej under tiden, så vi gör inte mer än vi är tvungna till. Vi har installerat ny vedpanna, rustade upp utetrappan, sist renoverades badrummet i källaren, fönsterrenovering står i kö .... så litet händer det faktiskt i huset :).

Det jag är försiktig med är alla moderniteter typ plåtreglar, tilläggsisoleringar och andra påfund som kanske fungerar i ett nybygge men kan orsaka problem om det införs i mitt gamla tegelhus.
Jag har svårt att lita på experter som kommer hela tiden med nya lösningar typ ventilerade golv, membranner, våtrumsskivor osv för att räta till gamla återkommande problem. Är det rätt lösning denna gången? De har redan misslyckats några gånger förut. Jag ställer inte upp som försökskanin :).

Nu har vi svävat långt ifrån frågan ...
TS har en torr källare och lerrör som verkar fungera och undrar varför man inte bytt dom till plast. Jag undrar varför skulle man byta om det inte var nödvändigt? :)
gaia
 
Tjenis, nu ska jag uppdatera lite. Har bilat loss trappan och även grävt upp hela framsidan för hand.
Det ligger till på följande vis: Man har grävt upp runt tre sidor om huset, lagt platonmatta och fyllt igen med 8/16 singel. Det ligger två lerrör runt hela huset. Har som sagt grävt upp den sista sidan som inte och det är den sidan som tar emot mest vatten från berget. Det var väldigt torrt, trots att det är en gammal dränering. Hur ska jag göra nu? Lerrören som ligger i backen är väldigt fina och fungerar fint då hela källaren är fuktfri. Jag har blåst rören och det rinner fint i dom. Ska jag behålla dom och eventuellt lägga en extra slang brevid?? Tycker det äronödigt att lsita bort dom när det fungerar..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.