Är bara lite nyfiken. Någon annan som har köpt denna stomme nyligen? Har själv köpt den och tycker nu efteråt att det hade nog varit enklare och bättre att göra allt själv från början.
 
Vad är nackdelen med den då?
 
Det blir ju garanterat bättre om man gör själv, enklare vettifasen.. golvet hade man nog gjort enklare själv, eftersom byggmax kör så korta längder (troligtvis för att få plats på en pall), väggarna tror jag inte hade vart enklare själv.
Sen luras man lite av vad "billig" stommen är, tror man tror att stommen ska vara den största utgiften och sen tillkommer bara småkostnader, faktum är att virket till stommen är en ganska liten del av den totala summan.
 
wanegardh skrev:
Vad är nackdelen med den då?
Finns många olika saker att påpeka. Först är takstolarna delade på mitten i nederkant. Kändes klent när man monterar. Sen är hela stommen ihop satt med "märlor" eller vad man nu kan kalla dessa. Hade hellre sett något som satt ihopskruvat eller tom. med spik.

Men stommen som sagt är bara en liten del av kostnaden.
 
Då bygger jag i lösvirke.
 
Kan säga att det tar kanske lite längre tid att bygga men du får bättre kvalitet som kostar mindre.
 
Äntligen en ärlig synpunkt på denna. Att den inte ens är ordentligt spikad eller skruvad är skandalöst!

Att smälla ihop en stomme tar max en dag och i lösvirke så får man det ju precis som man vill ha det.
Jag och sambon letade efter en lämplig friggebod för att ha som hönshus, det hela slutade med 3 dagars arbete inkl målning. Hela boden blev bra mycket billigare och bättre än nån av de vi tittade på.
Nu är jag lösvirkesfantast så ingenting här hemma har varit prefabricerat, vare sig till bod eller garage.
Nu bygger jag kanske på ett lite annorlunda vis, jag smäller ihopa väggarna löst på grunden till det som ska byggas, stomme, vindpapp, panel sitter på redan när jag reser väggarna. På en friggebod klarar man resningen av väggarna på 2 man, garagets baksida (8*2.40) krävdes det 5 pers som lyfte...
 
Ja, varför köpa opålitliga friggebodar när man kan göra dom billigare, stadigare och bättre själv.
 
Som människa söker man alltid den enklaste vägen, ibland lyckas det men gångerna man misslyckas är desto fler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.