GzO skrev:
Ge huset en vinter, låt virket torka ordentligt under en vinter med uppvärmning och ventilation och lukten kommer att vara borta nästa sommar. Det tar sin tid...
Vad händer när man kör men den sån innomhus???
Måste alla Möbler ut ur huset????
Blir tokig alla kläder lukta jorkällare..

Mvh Mr flint
 
Rebeckaf skrev:
Kolla på ozonrenare. Du kan köpa en sådan för några tusen eller hyra en. Det är sådana som de använder för att ex få bort röklukt ur bilar.
Vad händer när man kör men den sån innomhus???
Måste alla Möbler ut ur huset????
Blir tokig alla kläder lukta jorkällare..

Mvh Mr flint
 
GzO skrev:
Ge huset en vinter, låt virket torka ordentligt under en vinter med uppvärmning och ventilation och lukten kommer att vara borta nästa sommar. Det tar sin tid...
Svar på fel första gången =S.... Provar igen =)

Jag har nu gjort nästan allt,har fåt ner fluktigheten till ca45-50% satt in en paxfläkt börjat till och med elda rökelser för att försöka byta lukt,men icke....

Jag är nästan 100% på att lukten kommer under ifrån....
Man kan känna den innan man går in.
Killen som var här och mätte hitta inga tecken på att det var fukt inne,fanns vissa saker ute att tänka på,hade tex svamp under huset(växte i backen) gammla löv och lita annan skit.
Han prata om att det kan sitta i isoleringen under golvet,så då måste jag byta all eller i alla fall den isoleringen som är dålig...
Men vi kolla under allt ser fin och bra ut....Kan det vara så att det är sanden/jorden under huset som håller i den unkna doften och den stiger upp genom golvet,och det kan verkligen bli bättre om man täcker över marken under huset med plast?????? KAN DET VARA ORSAKEN, MARKEN ALLTSÅ??? Jag är tveksam,hmmmmmm.

Men du tror att det räcker mad att elda och vädra???

Nu har jag en avfuktare,paxfläkt och en varmluftpump och snart plast under huset....Vad mer??????.

Snart säljer jag skiten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh Mr Flint
 
Eller ska jag härda ut och i sånt fall hur länge??????

Har problem men unken doft i mitt hus......
Har gjort allt som står i min makt,luftvärmepump,avfuktare,plastat in grunden och satt in ventilation en pax fläkt.......
Allt detta gjorde jag för ca 2v sen,huset stod tomt i ca 6 månader och hade väl ingen direkt värme(vinterhalvåret)

Man känner ingen lukt när man kommer in och då menar menar jag INGEN LUKT överhuvetaget....
Men all tvätt luktar unket,kompisar som har varit här luktar illa när dom kommer hem.
Det sätter sig till och med i datorn:(

Har tvättat golv och väggar med ett jävla super medel som städfirmor använder i soprum och ofentliga tolaetter.......

Har haft ute en kille som jobbar på anticmex hitta inget fukt någonstans,han trodde det kom från backen under huset(därför plasta jag in grunden)
Alla väggar och tak är av trä(obehandlat när jag flytta in nu målat) hitta ingen fuck överhuvetaget....

Blir tokig...............HJÄLP!!!!!!!
Blir jag tvungen att sälja eller bygga nytt?????

Kan det var så illa att det sitter i golvisoleringen ,vad göra då????

Mvh en som gett upp hoppet.....:(
 
Ta det lugnt till att börja med. Nu är ingen bra tid att få bort den unkna lukten pga tempväxlingar och hög RF(Relativ Fuktighet).

Jag skulle börja med att kolla RF och om det är högt. Är detta bra skulle jag fortsätta med att ställa ut fat med ättika i varje rum och låta det stå ett par dygn därefter vädra ut.

Lukt sitter ofta ganska djupt och om du säger att det stått i en tid så tar det en stund att få bort.

Ättika är det första jag skulle pröva, jag har kört det många gånger bla i ett rum där det stank av kattpiss trots att det var skurat 10x osv osv. 2 dagar sen inga problem!
 
En tanke som slog mig. Finns det några konstruktioner någonstans som är gjorda av gammal masonite? Skåp, garderober, underlag för golv, annat? Gammal masonite kan lukta riktigt unket och enda lösningen är att riva ut eländet.
 
Raceman skrev:
En tanke som slog mig. Finns det några konstruktioner någonstans som är gjorda av gammal masonite? Skåp, garderober, underlag för golv, annat? Gammal masonite kan lukta riktigt unket och enda lösningen är att riva ut eländet.
Sak undersöka saken,men har inte sätt någon masonit....allt är timmer eller brädor.
Taack för tipset
 
v-g skrev:
Ta det lugnt till att börja med. Nu är ingen bra tid att få bort den unkna lukten pga tempväxlingar och hög RF(Relativ Fuktighet).

Jag skulle börja med att kolla RF och om det är högt. Är detta bra skulle jag fortsätta med att ställa ut fat med ättika i varje rum och låta det stå ett par dygn därefter vädra ut.

Lukt sitter ofta ganska djupt och om du säger att det stått i en tid så tar det en stund att få bort.

Ättika är det första jag skulle pröva, jag har kört det många gånger bla i ett rum där det stank av kattpiss trots att det var skurat 10x osv osv. 2 dagar sen inga problem!
Hej.
Har kört ätika men inte i alla rum....hur mycket och hur länge 12 eller 24% ska den spädas???
RF ligger på mellan 47-55%

Har bott i huset sen april men och det är mycke bättre nu än när jag flytta in.....och jag hoppas att det ska bli helt bra någon gång....vintern ska visst vara den bästa tiden,minst fukt mm stämmer det???

Jag blir tokig :blushing:.

Tack för tipset....
 
Mikael_L
MrFlint skrev:
...vintern ska visst vara den bästa tiden,minst fukt mm stämmer det???
Det beror på vad man menar.
Under vintern är det utomhus typiskt jättehög rH nästan alltid. Men på senvintern är det lite torrare dock.
Detta beror också jättemycket på var i landet, jag tror det är generellt lägre rH under vintern i norra sverige och kanske också allra sydligast.

Inomhus blir det dock allt torrare luft (lägre rH menar jag naturligtvis) ju mer man värmer upp. Fukthalten sjunker någorlunda linjärt med antalet grader man värmer upp rummet jämfört med utomhustemperaturen.

Men detta betyder i sin tur att det är lägre rH i vardagsrummet än i krypgrunden, då vardagsrummet är varmare.
 
Som flera har skrivit innan så tar det tid att bli av med unken lukt. Det finns ett par ställen du kan kola, vad är det för undergolv? Ligger det masonit under t.ex. plastmatta så kan denna lukta unket. Enda medicinen är att riva ut. Är det ett gammalt kök? Även i dessa kan det vara mycket masonit som är obehandlat.

En annan sak vad har ni för golv? Har ni gamla furugolv så kan det vara en massa snusk mellan springorna.

Nu antar jag att hhuset är gammalt...
 
Redigerat:
Mikael_L
Visst kan vissa gamla spånskivor lukta illa också?
 
Kanske en luftrenare skulle funka? Har ingen erfarenhet av dem, och vet inte om det funkar på dålig lukt eller bara dålig luftkvalitet. Jonisator kanske? Används ju i krypgrunder med dålig lukt...tror jag, har ingen erfarenhet där heller :S

Klart att det är bättre att hitta källan till problemet, istf. att angripa symptomet...men prylar kan vara kul också :)
 
Alltså...luktar det "jordkällare" så är det fuktigt någonstans. Och iom att du haft dit folk som mätt och kollat så inget i själva huset är fuktigt, så kommer det sannolikt underifrån.
Känner mig tveksam på vad du har för grund, du skriver både "kollat grunden, huset står på plint".
Har du krypgrund eller bara på plint?
Är det krypgrund så är jag till 98% säker på att det kommer från marken under. Det finns en anledning till att jordkällare luktar just JORDkällare.
Och gamla kåkar luktar lite så, speciellt gamla timmerhus som står ouppvärmda en tid.
Jag tror du får ge det hela lite tid. Städa upp under grunden och rulla ut plast, sen fortsätter du som vanligt vintern igenom. Håller det varmt och bra ventilation. Så kommer det bli bättre och bättre allt eftersom.
Lycka till.
 
Lade ihop trådarna/morsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.