Hej,

Någon som har erfarenhet eller åsikter om lämpligt val av snöslunga, baserat på följande kriterier:

- Tvåstegs.
- Bra kastlängd och okänslig för olika snötyper.
- Bredd ca 60-70 cm, dvs en av de större modellerna.
- Snöförhållanden i mellansverige (vilket kanske inte säger så mycket efter sista vintern).
- Bra kvalitet och liten strulfaktor. Prisnivå uppåt 20000:- (vilket nästan dissar Honda).
- Elstart (eller så startglad att det inte behövs).

Har kikat lite på Honda (HS622, HS760), Husqvarna (ST276, ST268, ST261) och Toro (826, 828).
Vad tror ni?
 
Nej inte är det dags för sådana trådar ännu =) Känns så nära när folk börjar skriva om vinter. Sorry har inget annat tillföra
 
Sorry om jag sabbar sensommarfriden för dig... :) men gillar vara ute i god tid...
Kanske går att använda slungan för höstlöven också? 8)
 
Redigerat:
Honda eller Toro är det som gäller. Synd att du satt en gräns, annars är Hondas bandslungor de bästa som går att få tag i :)

Elstart behövs inte på Hondamotorerna i alla fall. Kan behövas på stora B&S-motorer om du har slungan utomhus. Står den i uppvärmt garage behövs det inte där heller.

Honda HS622 ser ganska klen ut på papperet men den är grymt effektiv. så jag skulle nästan rösta på den.

http://www.hondapower.se/?id=1929 är en kul maskin annars, om man har en sådär 60-70 000 över.
 
Min Stiga SnowFlake har ju tyvärr utgått men ca 8HK och av känt märke är grunden.
Arbetsbelysning är ett krav anser jag och kan du så är handtagsvärme inte dumt alls
Den är så lättstartad att jag enbart har använt elstarten en gång (var ju tvungen att se att den funkade)

ST268 tyckte jag såg helt ok ut.
Hondas web var klart sämre än deras motorer i alla fall
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Honda eller Toro är det som gäller. Synd att du satt en gräns, annars är Hondas bandslungor de bästa som går att få tag i :)
...
Honda HS622 ser ganska klen ut på papperet men den är grymt effektiv. så jag skulle nästan rösta på den.
Tack för svaren Nonkan och mats_o.
Tja, någon gräns måste man ju ha. Ska ha råd med en automower nästa sommar också... :)

HS622 ser ju smutt ut, fast bredden (55cm) känns lite i minsta laget kanske?

Det där med banddrift låter intressant. Om man kikar på HS622:an som finns både i hjul och bandversion så säger Honda att bandversionen har större kapacitet (ton/timme), trots att bredd och motor är densamma. Betyder det att man kan köra fortare med band-varianten? Trodde det var tvärtom, att bandade slungor tuffar på lite långsammare?

Är det också så att banddrift gör det lättare att köra på tex grusytor utan att - bokstavligen - få grus i maskineriet? (ja, jag vet att man har "medar" på tvåstegsslungor men misstänker att dom trots allt kan skära ner om marken är lite ojämn/kuperad).
 
Banddriften har mycket bättre grepp. Sedan kan du ju ställa så att skruven inte går precis i marken. Medarna på hjulversionerna skär faktiskt ner ganska mycket.

En annan fördel med band är att du kan hyra ut snöslungan för takskottning om det blir en vinter liknande denna, då betalar den sig på 1-2 veckor :)

Enda nackdelen med band är att den är svårflyttad om inte motorn är igång.

Någon decimeter hit eller dit gör inte så stor skillnad, det viktigaste är att den orkar slänga iväg snön en bit.
 
Hur bred slunga man ska ha beror ju på behoven helt klart men om man utgår från att man skottar 5-10 cm mindre än den faktiska bredden så är det ju bara börja klura på hur många varv det blir.
Hadde en 78 CM stiga 828 i föräldrahemmet och har en lite smalare nu då som är ca 70
Trivs väldigt bra med den i storlek.
nonkan har mer erfrenhet av bandare än mig men man bör väl deffinitivt ha diff på en bandare. Det är imte dumt på en hjulare heller, i synnerhet inte med kedjor på.
Nackdelen med kedjorna är att det inte blir så snyggt om man kör altaner eller annat med träyta
 
Jag sneglar lite på:
HUSQVARNA 5524ST

Vad tror ni om denna?
 
Kikar på snöslunga...

Är det värt kostnaden för en Honda 622 med banddrift?

Den kostar i princip dubbelt så mycket som en Husqvarna (minst modellen 2-steg, hjuldrift).

Har en ganska stor grusplan hemma (6-10 grus) och vill inte få grus i maskineriet.. Går det att ställa höjden på Hondan genom banddriften? Är den så pass mycket stabilare med banddrift (beträffande höjden) att det är värt 10k extra?
 
Grus är egentligen bara problem första gången och då kan man bara trampa ihop snön och hoppas att det fryser, sedan är problemet att trycka på så hårt som möjligt för att få bort all snö så man inte lämnar 5 mm varje gång vilket är vanligt.

Sedan ringer snöslungeägarna till mig så kommer jag med traktor och skopa och skrapar bort 10 cm halvpackad snö.

Band-drift är nog bra för att orka trycka slungan framåt samtidigt som det ligger en massa vikt på skäret.

Tur att Maj finns, då löser det sig.

Protte
 
Jag fick tag i en obetydlig använd Gilson 11hp med (B&S)
Jag gav 5000SEK

Var det rimligt pris?

Vad jag förstår så tillverkas inte dessa snöslungor mer?
Köptes de av Toro, för de ser väldigt lika ut?

Någon som vet mer?
 
Idag hämtade jag en Honda HS 622 HTS, banddrift och elstart.

Elstarten är säkert helt onödigt, men fick slungan för att bra pris. Det var dessutom den enda 622:an med band jag kunde få tag på i hela mellansverige. Honda har grymma leveransbekymmer just nu, så alternativen var att ta den här slungan, välja en icke-honda-slunga-med-hjul eller att skotta 200 kvm uppfart för hand i vinter igen. :)

Slungan är liten o nätt, startar på ett kick, motorn går kalasfint. Ska bli intressant att se hur den fungerar på min grusade plan. Höjden på banden går att ställa i tre steg, utöver de vanliga höjdjusteringarna på själva skäret och medarna på sidan av slunghuset.

Hoppas bli nöjd med köpet... Vad jag sett av filmerna på youtube så verkar ju den fungera utmärkt.

Dock står det i Honda-reklamen att det är "tandade skär", men det är det inte alls... :@
 
Krumeluren skrev:
Kanske går att använda slungan för höstlöven också? 8)
Innovation... Den som gör verklighet av detta, kommer sälja många fler.
Jag vill också ha en slunga, men frun säger att den värmer inte... Näää men det är jag som blir varm, och hon har kalla fötter... Brrrr.

Lövsug eller bara lövblår? En snö(löv) slunga är ju både och.. sammtidigt, men funkar det? Kanske, när vi ändå hoppas, få den till å klippa gräset med.
Då, är det inga problem med å lägga 15-20K på den.....

Hoppas någon här kan länka till en sådan maskin, i den prisklassen..... Jag är en mycket potiensiell köpare... d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.