Får ursäkta på en gång angående rubriken =) tyckte det passa in ,,,


Nu till själva grejjen,,

För 2 år sen så la jag laminat golv i gillestugan.

direkt på plattan ,, foam sen laminatet...

nu får jag höra att det kommer bli fukt och grejjer pga jag inte använt PLATON,,??

Har googlat och sökt lite ang detta,,, och det stämmer,,, så nu har jag tänkt och fixa till detta,,,

och undrar då hur man använder den här PLATON grejjen,,
skall den ligga mot plattan eller ska det ligga något under osv osv,,,
 
Det finns både broschyrer och tekniska anvisningar från Platon eller byggvaruhus. Jag tror att arbetsgången är ung följande
- Spackla golvet vid behov om du inte redan gjort före läggningen av laminatgolvet
- Platonmatta (blå inomhus) kan ge upphov till klapperljud, Platon brukar rekommendera en dämpande matta på betongen
- Lägg in mattan enligt anvisningarna, ev uppvik vid väggarna, tejpa
- Fukten skall ju kunna ventileras ut, det kan göras med hjälp av speciella socklar. Eller genom att använda vanliga socklar, och ha distanser, kanske 5-7 mm masonitremsor mellan sockel och vägg (idealiskt för småbarn att stoppa ner mynt eller liknande)
- Följ Platons anvisningar när det gäller undergolv, troligen behövs ett spånskivegolv under ett tunt (?) laminatgolv med foam eller lumppapp under laminatgolvet

Men som sagt, det finns anvisningar, följ dem
Om betonggolvet är gammalt och uttorkat med ett bra kapillärbrytande skikt under kanske du inte behöver oroa dig i onödan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.