Jag håller på och renoverar en sommarstuga, cirka 55 kvm, byggd i början på 70-talet med krypgrund på berg. Huset har stått oanvänt och ouppvärmt i princip sedan det byggdes. I huset finns idag en härligt unken doft som snabbt sätter sig i kläderna efter några timmars vistelse i huset. Jag undrar vad jag kan göra åt detta? Det finns ingen fukt i någon del av huset, det finns heller inte någon slags ventilation förutom en enstaka ventil som mynnar ut genom skorstenen, samt i krypgrunden. Bör jag sätta in fler ventiler till bostadsytan?
På den oinredda vinden finns en helt annan typ av obeskrivlig doft som jag mer än gärna också får bort. Jag tror att det kan härleda från gammal isolering som för många år sen blev drabbat av regnskador innan någon engagerade sig och la på plåttak på det gamla tjärpappstaket. Kan gammal fuktskadad, numera torkad isolering lukta? För det är samma sak här, torrt som snus överallt trots nogranna observationer det senaste halvåret..
 
jag tror att det här med dålig lukt kan vara svårt att få bort. Min farbror har en sommarstuga som har varit en bastu någon gång på 40-talet och varenda sommar har han myggfönster så det ska bli vädrat ut men fortfarande luktar det skumt. Hoppas du får något tips på hur man kan få bort lukten.
 
Jag hade lervälling i krypgrunden. Har grävt upp låtit torka och dränerat. Dragit bort regnvattnet från huset. Dessutom bytt blindbotten och lagt plast på marken. Tagit bort linoleummattor med pappbaksida. Målat och hållit ca +8 på vintern. Det mesta av lukten har försvunnit, jag tror att allt kommer att försvinna. Man kan ställa ut ättika i skålar, det verkar också vara bra.
Jag skulle kolla igen i krypgrunden, är det verkligen snustorrt där?
 
Jag ska göra en ordentligare undersökning i helgen i grunden och se om det verkligen är helt torrt. Huset är placerat på en liten "bergstopp" på högsta punkten på tomten och skorstenen har placerats på bergets högsta punkt och berget sluttar därifrån åt alla håll, så de har varit lite svårt att verkligen komma åt och se och känna i ett av hörnen.
När jag tog över huset så var där fullt från tak till golv med möbler och diverse andra grejer och det luktade sju svåra år! Nu efter en tömning av huset och utrivning av masonitväggar, golv och tak har doften förvisso avtagit rejält, men långt ifrån acceptabelt. Nu har jag ju turen att jag ska renovera från grund på insidan, men jag vill inte förhasta om där finns något som fortfarande kan orsaka dessa dofter.
Funderar på om lite värme under ett tag skulle kunna hjälpa, typ att jag ställer en byggfläkt i nån vecka eller två för att se om det hjälper lite mer?
 
Nu har jag undersökt saken närmare och inte kunnat hitta någonting av värde?, förutom en liten liten yta i närheten av skorstenens fundament som var lätt angripet av vitmögel(?). Troligtvis en effekt av en aldrig använd skorsten som inte varit täckt under ett antal år. Jag är förvisso ingen expert på området, men skorstenen är täckt sen några år tillbaka och man kan anta att det vatten som tidigare läckt in därigenom har torkat upp. Kan möglet fortsätta växa även om där verkar vara väldigt torrt?
På berget i krypgrunden finns en väldig massa träspill från när de byggde huset och jag undrar om jag bör ta bort detta? Allt gammalt träspill som ligger där ser helt friskt ut men min instinkt säger mig att det borde vara helt rent för säkerhets skull. Å andra sidan kanske man förstör någon slags biobalans i utrymmet om jag tar bort det? Eller är det bara jag som tänker för mycket nu?
 
du ska absolut ta bort allt gammalt byggspill. det är grogrund för mögel och hussvamp och binder dessutom eventuell fukt vilket man inte vill. i övrigt verkar din grund stå så när på optimalt det går att komma. på en höjd på berg så där ska du vara glad!
gällande mögel och svamp och dess fortsatta växande så kan dessa saker bara växa vidare om luftfuktigheten i grunden är över en viss procent (som jag nu inte kommer ihåg men googla så hittar du). sjunker fuktigheten under denna nivå slutar all tillväxt och kan inte fortsätta. så ser du bara till att det fortsätter att vara torrt och fint så kan ditt vita ludd inte sprida sig =)
 
förresten..... är det vitt ludd på trämaterial eller på murbruk, betong eller dyligt? mögel och svamp kan bara växa i trä (men skjuta utlöpare i stenmaterial) är det vitt ludd på säg betong kan det vara kalkutfällningar och det är helt ofarligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.