Hej! Jag är på G att köpa en takdusch med blandare. Nu står valet mellan Mora Rexx Family S5 och Hansgrohe Raindance Air Showerpipe 240mm.
Vilken är att föredra? Har även sneglat på Mora Inxx Family.
Några tips på vad som är bäst att inhandla?

Mvh
B-O
 
Hemmakatten
Vi har en Raindance Air 180mm takdusch som vi är mycket nöjda med. Vattnet som kommer är faktiskt som regndroppar, varken för hårt eller för mjukt. Det sitter små "gummipluppar" vid varje hål i duschen. Dessa drar man bara över med handen så försvinner all eventuell kalkbildning. Har haft duschen i 2½ år nu och den har aldrig kalkat igen.

Har tyvärr ingen erfarenhet av Moras dusch.

Dock ett litet tips. Ju större duschdiameter man har desto större vattentryck krväs för att vattnet verkligen skall tryckas ut i hela duschen och inte bara i mitten av duschen. Vi har egen brunn och trycket är inte lika högt som i tex en lägenhet. Vi valde därför 180mm i diameter, men det hade förmodligen gått alldeles utmärkt med 240mm också. Däremot inte större, tex 400mm.
 
om du redan har vattenrör som sitter i väggen med c-c 160 mm så får du ingen snygg montering av en HansGrohe batteri som har cc 150mm. Duschstång/ vattenrör till takduschen kommer att bli sned i stället för att följa vägen parallelt för det kommer en omkoppling emellan på ca 2-3cm och det blir inte så snyggt. Jag har det så för jag har råkat ut för en vvs-are som vägrade montera rör med c-c150.
gaia
 
  • Gilla
butchbob
  • Laddar…
Jag har en Raindance Air 240 och är mycket nöjd. Har dock inte hunnit använda den speciellt många ggr än. Bor i lägenhet så jag har bra vattentryck och har inte haft några problem med att det endast blir vatten i mitten.
 
gaia, duschar som sälj med 150 cc blandare i sverige har oftast olika längder på distanser för övre fästet. Just så att du ska undvika att duschen får fel vinkel. Dock kan jag hålla med om att exenterlösningen inte är vacker.
Kan även hålla med om att är stolparna på 150 cc ska blandaren ha 150 cc gjutet, likadant med 160 cc.
 
Hej,

Ni verkar veta en del em HansGrohe. Jag gör om badrummet och kommer att ha utanpåliggande rör. Jag funderar på om det fungerar med blandarfäste för utanpåliggande rör med HansGrohe. Jag blir inte klok på om blandaren kommer hamna längre ut och göra att att uppåtgående röret inte blir lodrätt.

Jag tittar på HansGrohe raindance. Jag blir inte ens klok på vilka deimensioner det är på kopplingarna och om de är utanpåliggande eller invändiga. Det verkar ju också finnas blandarfästen med invändig och utvändig gänga.

Hälsningar
Leif

gaia skrev:
om du redan har vattenrör som sitter i väggen med c-c 160 mm så får du ingen snygg montering av en HansGrohe batteri som har cc 150mm. Duschstång/ vattenrör till takduschen kommer att bli sned i stället för att följa vägen parallelt för det kommer en omkoppling emellan på ca 2-3cm och det blir inte så snyggt. Jag har det så för jag har råkat ut för en vvs-are som vägrade montera rör med c-c150.
gaia
 
Hej Leif! Jag köpte en Hansgrohe Raindance Air Showerpipe 240mm. Till det köpte jag även ett blandarfäste modell: Trio blandarfäste 40 cc / 150 cc [8187450].
Det var inga problem att montera dessa komponenter med utompåliggande rör. Det enda som man behövde ha för att "få ut" takduschen från väggen var att beställa 1 st extra bricka ( 98681000) till det fästet. (2 fästen ingår så ett extra behöver inköpas för ca 160kr).
Jag är verkligen nöjd med takduschen...
//B-O
 
Duschblandare monterad på kakelvägg med synliga rör och brickor för justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utanpåliggande rörinstallation med Hansgrohe Croma Select S 180 där blandarfästet syns nära kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fått problem med Hansgrohe Croma Select S 180 med utanpåliggande rör, Blandarfäste är ganska tjock så det krävs ganska många brickor (98681000) för att få fästet att sticka ut o få kontakt med röret? Inte för att röret ska luta bakåt
 
Redigerat:
Jag har ett badkar med morablandare på väggen och en duschhörna med Hans Grohe Raindance 300 mm tror jag (den bredaste). Bor i villa och har mycket bra tryck i ledningarna och en bra varmvattenberedare. Raindance är riktigt nice och jag kan rekommendera den 100% även om jag inte använder takduschen så ofta utan vanligtvis handduschen. Men när man är helt slut så är det obeskrivligt skönt att ställa sig under takduschen. Till nästa badrum ska jag skaffa djungelljus och soundsystem i badrummet med ljud från djungeln. Total avkoppling.
 
ja lite uppdatering av den här tråden: vi behövde bara 2 nya distansbrickor i krom (den som medföljer duschblandaren är i plast o inte så snyggt om man blandar med krom) för våra 3cm tjocka blandarfästen.
 
Y yhzs8 skrev:
ja lite uppdatering av den här tråden: vi behövde bara 2 nya distansbrickor i krom (den som medföljer duschblandaren är i plast o inte så snyggt om man blandar med krom) för våra 3cm tjocka blandarfästen.
Väcker en lite smågammal tråd för en lite fråga... Dessa distansbrickor i krom du pratar om, minns du var du köpte dom? Dvs inte de fula medföljande plastbrickorna.
 
Y yhzs8 skrev:
Jag köpte dem hos badshop.se, men de verkar har slutat sälja den ([länk]
ok, fast nu förstår jag ingenting... :oops:
Brickorna du länkar till nu är i plast, trots att du tidigare antydde att distansbrickorna som du köpte separat inte var i plast.

Vad är skillnaden mellan dessa plastbrickor från Hansgrohe som du länkar till nu, och de plastbrickor från Hansgrohe som följde med duschen?
 
Båda är gjorde av plast.

Men den som jag länkade till har ytskikt av krom. Kolla sidan igen där står det "ytskikt: Krom."

Den som följer med duschen har inte ytskikt av krom, bara plast.
 
Y yhzs8 skrev:
Båda är gjorde av plast.

Men den som jag länkade till har ytskikt av krom. Kolla sidan igen där står det "ytskikt: Krom."

Den som följer med duschen har inte ytskikt av krom, bara plast.
Ah, då förstår jag. Tack!

Sen noterar jag att du skrev att blandarfästet du använde var ganska tjockt. Nån aning om hur mycket större utsprång jämfört med ett fäste för dold rördragning? Jag funderar nämligen på nedanstående, som har 17 mm extra utsprång enligt beskrivningen:

https://www.byggmax.se/badrum/bland...landarfäste-fm-mattsson-40-160cc-krom-p673153

Men om det finns snygga grundare blandarfästen för utanpåliggande rördragning (40-150 cc) så är jag idel öra. :)

Har du för övrigt eventuellt någon möjlighet att visa en liten bild på hur slutresultatet blev? Dvs fästet där uppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.