Om sökningen man gör innehåller samma ord som "senaste inlägg" så får man efter relevanta sökresultat en mängd träffar på sidor som förmodligen har blivit indexerade inklusive "senaste inlägg". se bild där ämnen från t.ex. 2006 innehåller texten "hur ventilera tält-tak" som skapades idag när man söker på ordet "tälttak"
 
  • dump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där har jag också stört mig på länge.
 
Man kan lätt inse att trådar om toalett skåp och LBhus inte är rätt. skärmdumpen är klippt, ovan dessa sökresultat fanns det "riktiga träffar"

Indexeringen borde inte innehålla den controllern
 
Jag har aldrig stött på problemet själv. Varför skulle man vilja ha med "senaste inlägg" i sökfrasen?
 
Precis, det är det man inte vill !

Om man råkar söka på ett ord som ÄVEN finns med som ett ord i rubriken på det inlägg som editerats sist så blir sökresultatet fel -riktigt fel

För att återskapa problemet behöver man ett ovanligt ord så att man kan se resultaten som kommer efter de "riktiga" träffarna utan att leta 200 sidor
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Jag har aldrig stött på problemet själv.
Jag får det här problemet med nästan alla mina sökningar. Skulle Google indexera den här sidan just nu och någon senare skulle söka efter "Rökgastemp" så skulle den här tråden komma upp som resultat.
 
  • rokgastemp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tror jag att jag förstår vad ni menar. Ni menar alltså att Google indexerar smårubriker och länkar i trådar som den inte borde göra? Som t ex:
Visa första olästa, Ämnesverktyg, Citera
"12:22 Inkoppling av gammal spis"
Antal aktiva användare som läser denna tråd: 2 (1 medlemmar och 1 gäster)
Liknande ämnen: "Ämne | Skapades av | Forum | Svar | Senaste inlägg"
Dela med andra
med mera

Stämmer det?
 
Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
Stämmer det?
Ja. Google indexerar all text på hela sidan. I mitt exempel ovan så vet inte Google vet ordet "Rökgastemp" inte har med den här tråden att göra.

Ps. Testa att söka på "Senaste inlägg sabbar sökningar". Första träffen är den här tråden. Sedan kommer en massa andra träffar som går till helt andra ämnen men där det finns en länk till den här tråden.
 
Redigerat:
Nu har vi flyttat senaste inlägget-länken (till högerspalten) och lagt en "googleoff"-markering runt den så att den inte ska visas upp bland sökresultaten. Tyvärr kommer detta bara funka på nya inlägg, det som Google redan indexerat är svårt att få Google att indexera om.
 
Toppen!

Google indexerar ju om sidorna hela tiden så med tiden kommer det att försvinna även i gamla inlägg.
 
Tack
 
Nu funkar inte Senaste inlägg alls! :(
 
injonil skrev:
Nu funkar inte Senaste inlägg alls! :(
Jag hittar inte ens länken längre. Antagligen jag som är blind men var finns den?
 
Den kommer nog snart tillbaks... ;)
 
Det var jag som trollade bort den i samband med att jag uppdaterade textlänkarna till höger. Jag lyckades slarva bort ett tecken som var nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.