Vad sägs om en EKKJ 4*6+6, parkopplat och skärmat ;)

Protte
 
Protte. Det är just det det handlar om! För några år sen gjordes tester mellan svin dyra ljud kablar och vanliga el kablar. Experter kunde inte skilja vilka anläggningar som hade dyra kablar. Vad jag minns så har dom tippat vanlig EKK som vinnare :)
Jag kommer inte tidningens namn.
Samma sak gjordes med HDMI kablar i olika pris klasser för ett par år sen med liknande resultat. Priset har ingen betydelse.

Av det första testet, inkl mättning, kommer jag ihåg att bäst resultat uppnås med massiva ledare (typ EK). Men det är inget ett öra uppfattar. I a f vid kortare avstånd (under 25m?).
Men en EKK är inte snygg att ha dragen längst väggen. Och absolut inget att skryta med.
För ljud idioter vill ha en möjlighet att säga.
"jag har betalt 50000 för mina 4 linor".
Hur skulle det uppfattas att dom kör med kablar för 500 spänn? Även om dom är lika bra (låter) som dom dyra kablar?
 
Snyggt vore att spika upp kulo längs högtalarväggen
 
raveper skrev:
Snyggt vore att spika upp kulo längs högtalarväggen
Snyggt? Du måste skämta. Min kompis drar tunna kanaler runt rummet o där gömmer 2.5 Fk. Och det låter djävligt bra!
 
Klart som f-n det blir reflektioner, frågan är i vilken grad det märks. Själv åker jag Biltemakabel...
Jag körde i många år med 10mm2 startkabel. Funkade utmärkt, bytte inte förrän jag flyttade och det gick åt 100 m kabel för att få fram surroundljudet i ett 12x9 m rum...

Egentligen är det enda som räknas (om man ska ha lite jäkla sinne för rimlig påverkan) tvärsnittsarea. Ju mer desto bättre. Folk pratar gärna om att det är bra med massor av trådar, för att minska skin-effekten vid höga frekvenser. Well, 20 kHz är inte en hög frekvens!

Samma sak gjordes med HDMI kablar i olika pris klasser för ett par år sen med liknande resultat. Priset har ingen betydelse.
HDMI är digital, så länge som signalen går att tolka så är allt lika bra.

En snarlik tankemiss var populär ett tag, när CD-spelare hade en tung tallrik för att skivan skulle snurra med rätt hastighet. Well, det spelar ingen roll om den snurrar lite fel, musiken klockas iväg av en kvartskristall i vilket fall, och den måste ändå snurra lite snabbare än uppspelningen eftersom den måste byta spår efter varje varv och hitta början på nästa spår.

Använder man dessutom digitalutgången från CD så funkar vilken skit-CD som helst precis lika bra. Vilken CD-spelare som helst kan läsa datat från disken, magin sker i D/A-omvandlaren. Kör man digitalt ut så används ingen ljudpåverkande elektronik alls i spelaren.
 
Troberg, om du skriver detta på ett hifi forum så är det lika hemskt som att svära i kyrkan.

Protte
 
Troberg skrev:
En snarlik tankemiss var populär ett tag, när CD-spelare hade en tung tallrik för att skivan skulle snurra med rätt hastighet. Well, det spelar ingen roll om den snurrar lite fel, musiken klockas iväg av en kvartskristall i vilket fall, och den måste ändå snurra lite snabbare än uppspelningen eftersom den måste byta spår efter varje varv och hitta början på nästa spår.
Jag håller med dig, men jag måste påpeka ett litet fel. Spåret på en CD-skiva är spiralformat så spelaren behöver aldrig "byta spår". Det finns dock "jitter-buffer" med feedback som påverkar rotationshastigheten, så du har rätt i att tallriken inte behöver vara tung. Databitarna kan klockas ut till D/A-omvandlarna med en konstant hastighet trots att skivans hastighet varierar.

/Hasse
 
Jag studsade på spiralformat spår, nej sade jag och hittade detta http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.buzzle.com%2Farticles%2Fhow-does-a-cd-burner-work.html&anno=2

circular track är nog inte spiralformat.

CD:n som ljudkälla roterar lite fortare från början då den börjar inifrån och man behöver konstant "bit-rate". Innerspåret är kortare och innehåller färre bit.

Det med en tung tallrik är ju lite knäppt då man normalt buffrar en hel del, bärbara spelare har/hade skakminne (upp till minuter) som gör att skivan inte behöver rotera alls /läsa rätt under lång tid.

Protte
 
Troberg skrev:
J
Använder man dessutom digitalutgången från CD så funkar vilken skit-CD som helst precis lika bra. Vilken CD-spelare som helst kan läsa datat från disken, magin sker i D/A-omvandlaren. Kör man digitalt ut så används ingen ljudpåverkande elektronik alls i spelaren.
I princip rätt, men det finns vissna sätt att överföra digitala signaler också. Använd som tumregel den elektriska digitalutgången på en CD...:rolleyes:
 
prototypen skrev:
Jag studsade på spiralformat spår, nej sade jag och hittade detta [länk]

circular track är nog inte spiralformat.
Från sidan som du länkar till:

"The data on the CD is stored on the bumps in a spiral path that starts at the center of the disc."

Det är ännu tydligare på den här sidan:

http://electronics.howstuffworks.com/cd.htm/printable

/Hasse
 
Troberg, om du skriver detta på ett hifi forum så är det lika hemskt som att svära i kyrkan.
Jag vet, men precis som de som går i kyrkan så tror de utan att veta. Jag vet.

Jag håller med dig, men jag måste påpeka ett litet fel. Spåret på en CD-skiva är spiralformat så spelaren behöver aldrig "byta spår".
Nej, det är koncentriska cirklar. Den är upplagd som en disk till datorn, med spår och sektorer. Det är förresten det som gör att den kan hoppa direkt till godtycklig position på disken. Det finns många källor som säger annorlunda på nätet, men det finns också många som har rätt.

I princip rätt, men det finns vissna sätt att överföra digitala signaler också. Använd som tumregel den elektriska digitalutgången på en CD...
Visst, men det är antingen eller. Funkar överföringen så funkar den, funkar den inte så funkar den inte. Alla överföringar som funkar är lika bra. Det gäller det mesta när det är digitalt, man håller en jämn kvalitet, varken bättre eller sämre, medan analogt har ett större spann, där det dåliga är mycket sämre än digitalt och det bra är bättre än digitalt.
 
spinout skrev:
EK = En Kardel
FK = Få Kardeler
MK = Många Kardeler
RK = Rikligt med Kardeler

Du måste mena EKK har tre ledare tex brun, blå och grön/gul. Det finns visst enkel EK. Då i 100m förpackning.
Om vi skall vara riktigt petiga, och det skall vi väl, man vore ju ingen Messerschmitter annars; så betyder 'K' inte "kardel" i beteckningen, utan typen av isolering; 'K' = PVC. E/F/M/R osv betecknar ledaren (utförande och material) 'E' = "enkeltrådig koppar" osv. Så exv. EKK utläses: ledare av enkeltrådig koppar med isolering av PVC och ledningshölje (alltså mantel på kabeln) också i PVC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.