Hej,

Jag har en källardörr i mitt hus som jag vill se om den är låst eller inte, har ni något bra förslag på hur man kan detektera/visa detta på övervåningen ?
 
Lite beroende på typ av dörr o lås, men en microbrytare i karmen som känner av om låskolven är ute torde vara det enklaste.
 
Och den otäcke tjuven trycker i ett tuggummi... Vilket skyddskrav har man?

Protte
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Funktionen är nog mera för att slippa springa ned och kolla om dörren är låst varenda kväll, eller varje timme om man har tvångsbeteende ... inte som tjuvlarm
 
Vet att det finns speciella slutbleck för detta (med inbyggd microbrytare), finns även för montage bakom bef. bleck, kolla t.ex. assas hemsida...vill man vara riktigt cool kan man köpa ny låskista med inbyggd microbrytare :)

/F
 
har man modullås från ex assa finns det microbrytare att kompletera låskistan med om man vill det så man slipper köpa en helt ny kista
 
Jag limmade en microbrytare i låskistan och kopplade till en z-wave dörrsensor. Den hade ingångar för externa brytare. Nu får jag sms/Mail då dörren blir upplåst/låst och kan larma om ngn dörr är olåst på kvällen.

En garagedörr kanske är knepigare, men jag lade upp foton i ngn tråd jag inte hittar nu....
 
Larsa Larsa skrev:
Jag limmade en microbrytare i låskistan och kopplade till en z-wave dörrsensor. Den hade ingångar för externa brytare....
Intressant, har tänkt på något liknande men inte att montera inne i låskistan, bara låskarmen... Tänkte det inte fick plats :) var det en ASSA låskistan? Hur gör du med strömförsörjning?
 
  • Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
Karmen är ju inte så bra om dom bryter upp dörren. Jag har satt i assas polislås (2st). En sån här brytare och en homecontroller (Vera). Batteridriven, har funkat i ett par år utan byt3.
https://www.m.nu/sensorer/door-window-sensor-2-1

Leta i forumet så hittar du mina bilder.
 
  • Gilla
Bagar´n
  • Laddar…
Tänk bara på om man har ASSA 2500-låskista eller liknande där man fäller ut/in låshaken med handtaget och låscylindern spärrar handtaget, (vi har tre dörrar med ASSA 2500-låskistor) så går det inte att sätta någon mikrobrytare som känner av om låshaken är utfälld eller inte för att indikera om det är låst eller olåst.

Jag har inte öppnat något ASSA 2500-låskista än så jag vet inte om det går att montera något inuti låskistan som känner av om det är låst eller inte.
 
Hittar inte qgamla tråden, irriterande.... Men hittade lite bilder
 
En metallisk dörrlåsmekanism delvis isärmonterad ligger på en tidning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat eluttag under installation, synliga kablar och komponenter med en trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag demonterat på bord med skruvmejsel och tidningar, renoveringsprojekt i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ytterdörr med gyllene dörrhandtag, låscylinder och slutbleck synligt, vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.