Det som tråden började med att det skulle kopplas in en 2 fas induktion i ett gammalt 3 fas uttag utan nolla.Detta problemet hade jag också i början, visste inte hur riktigt jag skulle fixsa det. Men det löste sig enkelt med en skruvmejsel och lite tejp.
Gjorde bara om en av faserna till nolla i proppskåpet och sen satte dit en blå tejpbit på den gamla fas-kabeln, funkar kanon. men kontakta en elektriker.
Jag hade lite hjälp av en polare som är elektriker som gick in i elcentralen.
 
Kul att det funkade för dig! Tänkte bara kolla med dig vilket märke det var på din spis som du lagade själv?
 
ett billighetsmärke, "Candy"
Har märkt så här några år i efterhand att boosterplattan som ska vara lite större och användas till stekning inte alls är så stor som en stek panna är.
Den steker tex bara pannkakorna i mitten på stekjärnet.
Vet nu inte om det beror på det billiga märket eller om det är pga missödet.
Nån som har liknande på problem vid stekning ???
 
Köpte en Induktionshäll på Ikea för en tid sedan. Provade att koppla in den innan köket var färdigt. Läste tyvärr inte freijs inlägg 2008, utan gjorde samma misstag. Alltså gick garantin upp i rök. Plockade själv isär hällen och fann en komponent som brännt.Kollade med de som hade servicen på hällen. Nytt kort sa dem. Kostnad 1700 exkl arbete! Tog med biten, som var märkt med ett nr, till Elfa-affären men de kunde inte hitta något passande. Skrev till Whirlpool som tyvärr inte kunde uppge styrkan på motståndet utan bara sälja hela kretskort genom servciestället. Skrev då till Elfa och lämnade uppgifter på det hela. En duktig tjej, Anna, kom framtill ett varistormostånd som skulle klara det hela. Beställde 6 st, för säkerhets skull, och dessa skickade hon till butiken i Malmö. Bytte ut moståndet, fick flyttat en fas till nolla och nu fungerar allt perfekt.
 
Fånigt av Whirlpool och serviceföretaget. Varistorns syfte är bland annat just att brinna upp istället för att något annat dumt går sönder.

(Visst, varistorn skyddar också mot att hällen blir alldeles galet för varm av för hög spänning).
 
var precis ett sådant motstånd som gick i min också:)
Min funkar forfarande oxå.
Lycka till i fortsättningen
/Freij
 
Har varit med om liknande, lämnade min gamla Volvo på service för ganska många år sedan, ett fel var att fläkten endast fungerade på max eller på 0. Kunde byta reglerenheten för 3.400:-enligt verkstaden, men då sa jag nej.
Kollade det hela och kunde se att en termosäkring för 1,40 kr var kass, beställde ett gäng nya från Elfa och lödde dit, sedan bytte jag bilmodell......
 
Ja, elektronik ihop med reparation/servicefolk som i huvudsak jobbar med annat än elektronik verkar nästan alltid sluta med att det blir dyrt...
 
Fick vi rett ut vad man fick och inte fick göra? Om man köper in induktionshäll som skall kopplas med stickkontakt i väggen, men som inte har någon stickkontakt monterad när man köper den. Får man sätta dit stickkontakten själv eller skall detta göras av behörig elektriker?
 
Angående garantin får du inte själv koppla in hällen själv. Skall göras av behörig elektriker. Om inte om garantin så kan du göra det, om du har sådana kunskaper som behövs. Då kan du högst bränna hällen eller någon säkring.
 
O
Det roliga är att om du klipper sladden på en produkt för att kunna koppla in den så upphör garantin, även om du låter en behörig elektriker göra jobbet... Dock så brukar tillverkarna oftast inte bråka om det, men du har gjort ett ingrepp på prylen..........
 
Odjuret skrev:
Det roliga är att om du klipper sladden på en produkt för att kunna koppla in den så upphör garantin, även om du låter en behörig elektriker göra jobbet... Dock så brukar tillverkarna oftast inte bråka om det, men du har gjort ett ingrepp på prylen..........
Hällen levereras med sladden klippt redan, eftersom man inte vet i förväg vilken stickkontakt kunden behöver så får kunden fixa detta själv. Kunskapen hur det ska kopplas har jag, dessutom en väldigt tydligt anvisning om vilken tråd (5 ledare, brun svart blå vit och gulgrön) som kopplas vart. Så frågan var ju bara, måste jag betala 1000:- spänn för att en elektriker ska skruva dit stickkontakten eller får jag göra det själv...

När det gäller garantier så får jag ju faktiskt inte ta ugnens eller mikrons stickkontakt och koppla in den i väggen själv heller om man ska läsa anvisningarna.
 
T
yxis skrev:
Det här är något som typ konsumentverket, "Plus-Sverker" eller liknande borde ta tag i.

I det här läget vore det lämpligt att först låta någon med en fin titel, typ "elektronikingengör", göra ett officiellt uttalande om att reparationen är korrekt o.s.v., och sedan stämma servicesnubben på kostnaden att köpa en ny häll + ev. undersökningsavgift.

Jag tycker att det är dags att göra sig av med de här skojarna. Varför kan inte de som sysslar med vitvaruel, bilel o.s.v. erkänna att de faktiskt inte *kan* särskilt mycket om elektronik, och hänvisa kunden till en radio-tv-reparatör istället?

Ungefär allt som innehåller kretskort bör man gå till radio-tv-reparatören med istället för till "rätt" reparatör, om man har nån ambition att få själva kretskorten reparerade. I det ingår nätdelar till datorer, bastustyrlådor och induktionshällar...
En annan sak han kan få ta upp i sammanhanget är priserna på komponenter. Vårt kylskåp slutade vara kallt, jag felsökte och kom fram till att det förmodligen var termostaten. En enkel analog termostat med en meterlång sensor. Elektrolux ville ha 650 spänn för den. Plus moms...


Och så tillbaka till ett mer trådrelaterat ämne: borde inte försäkringen gälla? Det var ju, om jag förstod det rätt, ett icke behörighetskrävande arbete (ok, det var en dosa inblandad för att förlänga kabeln, men om vi för diskussionens skull bortser från den ett ögonblick) och borde det då inte vara ungefär samma sak som att råka borra genom ett vattenrör eller någon liknande kombination av olyckshändelse och klantighet?
 
jhenrikj skrev:
Så frågan var ju bara, måste jag betala 1000:- spänn för att en elektriker ska skruva dit stickkontakten eller får jag göra det själv...
Att sätta en stickpropp på en anslutningskabel kräver inte behörighet. Du får även bygga egna apparater med stickpropp. Du får däremot inte ansluta kabeln direkt till en dosa. Det är arbeten på den fasta sidan som kräver behörighet, med vissa undantag.

Att garantin skulle upphöra för att man klipper kabeln stämmer inte. Det är tillverkarens produktansvar som eventuellt kan upphöra, men det är något helt annat.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Att sätta en stickpropp på en anslutningskabel kräver inte behörighet. Du får även bygga egna apparater med stickpropp. Du får däremot inte ansluta kabeln direkt till en dosa. Det är arbeten på den fasta sidan som kräver behörighet, med vissa undantag.

Att garantin skulle upphöra för att man klipper kabeln stämmer inte. Det är tillverkarens produktansvar som eventuellt kan upphöra, men det är något helt annat.

/Hasse
Tackar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.