Ni som kan allt sådant här skrattar väl åt min fråga men eftersom jag inte vet tänker jag fråga endå.

Om jag har diskmaskinen på ett ställe och vasken på ett ställe i köket.. Måste dem stå exakt där för att slippa dra om avlopp och alla rör?? el kan man flytta dem lite grann?
 
Vill du inte dra om några rör måste dem stå där du har dem. Men visst går det annars att flytta! Rören kan dras sidledes lite i sockeln, men ska du över ett golv blir ingreppet större.
/Ulle
 
Misse_o_Mojje skrev:
Vill du inte dra om några rör måste dem stå där du har dem. Men visst går det annars att flytta!  Rören kan dras sidledes lite i sockeln, men ska du över ett golv blir ingreppet större.
/Ulle
vill byta plats på diskmaskinen och vasken. så vasken hade hamnat under fönstret istället. rör sig om 1-1,5 m.
 
du kan flytta runt dem en hel del, det går att dra rören under bänkskåpen som har 15 cm sockel. räkna med att du drar fram 70mm rör (skall gå med 50mm också), och du behöver ca 1cm fall per meter.

Det kan bli lite knepigare om du vill ha diskmaskinen långt från vasken, efterssom man oftast drar in avloppsslangen från maskinen till vattenlåset under vasken. Om slangen då inte når fram till vasken (finns begränsningar från maskintillverkaren om slanglängd) så måste man ju sätta upp ett nytt vatten lås inne i ett annat skåp i närheten av masknen. Säkert fullt utförbart, men lite ovanligare (tror jag). och det kan ta upp en hel del utrymme i det skåpet det hamnar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.