Trappan i huset är rejält sliten, så vi ska slipa till den och tänkte sprutmåla den.

Funkar det bra med nån lite mindre kompressor och färgspruta?

Spelar ingen roll för min del om det blir så att man får sprutmåla 1-2 trappsteg och sen pausa nån minut för kompressorn behöver fylla på med luft.

Tänkte även ha kompressorn sen till lite däckpumpning, pumpa fotbollar och sånt småjox.

Vad säger ni som vet?
 
Det fungerar alldeles utmärkt med en mindre kompressor och färgspruta. Kör så det ryker, men glöm inte att maskera ordentligt.
 
Med en "luftspruta" så kommer ni att fördärva stora dela av huset runt trappen. Det kommer att bildas mycket färgdimma. Det räcker inte med maskering, det krävs ventilation med rör i klassen 400-500 mm.
MEN med en högtrycksspruta så hamnar det mesta av färgen där ni tänkt er.

Högtryckssprutor har funnits billiga eldrivna hos Biltema men jag hittar inte dessa just nu, kan ha varit Wagner som tillverkat dessa.

Det går att spruta inomhus, "Arge snickarn" gjorde det i sista avsnittet i en tvättstuga (inkl en trapp).

Protte
 
Eller Boschs relativt billiga HVLP sprutor. Finns massor skrivet av dem på byggahus.
 
HVLP sprutorna dra väl omkring en massa luft de också.

Protte
 
Ja men färgutbytet är mycket bättre på en HVLP spruta än en vanlig högtryck luftspruta.
80-85% istälet för 30% av färgen hamnar på det du vill måla istället för i luften som då far runt.

Köpte själv en Earlex HV5000 för ca 6 mån sedan, så jag kan inte uttala mig i detalj om Bosch, mer än vad jag läst.
Bosch föll bort för mig då jag tyckte ett munstycke i plast inte kändes riktigt bra, men flera på byggahus verkar nöjda med Bosch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.