Jag har hittat en stuga på 15m2. Priset är ca 29.000 men då är inte stugan vinterbonad.
Jag är helt ny inom detta område och undrar vad som kan bli det billigaste alternativet att isolera en stuga?:S
Jag har hört att man kan isolera en stuga med spån. Är det ngn som har erfarenhet utav detta?

Den är 3150mm hög och 5020mm bred.

Mvh Linda
 
Om den bara är 15 kvadrat är det nog enklare att bygga en helt ny stuga än att hålla på och vinterbona. Nybygge gör att du kan få tak- och golvkonstruktion tätt och varmt på ett enklare sätt än att riva en gammal konstruktion och lägga till där det är möjligt.

Är huset bara 15 kvadrat? Antar att det är någon slags arrende/fritidsby? Finns det vatten och el där på vintern eller ska det var kamin som värmekälla?

Kostar den 29.000 kr så känns det som att stugan inte är i superskick utan behöver en del kärlek och kan komma att kosta lika mycket som ett nybygge. 15 kvadrat är ju friggebodsmått, kanske du kan bygga på en sådan?

/John
 
Lite mer information kan ju vara på sin plats för att kunna svara på frågan. Jag antar ioförsig att "stugan" är en friggebod i byggsats, och att inga andra kostnader som tomt, vatten, el etc är inräknade? Om det är så att du/ni ska sätta ihop stugan själva eller ha någon till att göra det så är det en ganska liten affär att ordna vettig isolering för vinterbruk...lite extra påbyggnad av väggreglarna, in med isolering och sen väggskivorna på. Vanlig mineralull på rulle eller i skivor kostar inte speciellt mycket för så lite yta:)

Ska det däremot tilläggsisoleras på en befintlig byggnad känns det som rätt mycket arbete för resultatet...försvinner ju en del yta av det redan knappa 15 kvadrat.

Sen är ju "vinterbonat" en definitionsfråga....finns det uppvärmningssystem så är det vinterbonat enligt min mening, om det så bara är ett el-element som står i ett hörn..och huset är vindtätt...
 
Ja det är en typ utav friggebod som kommer i byggsats.

Dörren är Isolerad med panel på utsida och plywod på insidan. Isolerglas och spröjs
Dubbla vindskivor och takfotsbrädor. Foder till fönster och dörr. Profilsågade vindskivor (snickarglädje) ej standardutförande (det är det som står i beskrivningen),

Vi hade tänkt oss en enklare kamin som värmekälla. Vatten och el är inte inräknat i priset. Den ska funka som en övernattningsstuga under hela året var det tänkt.

Okej då har jag förstått att tilläggsisolera är inte så stor idé vad gäller isolering utav en friggebod. Tack för era svar :)
 
Lingun81 skrev:
Ja det är en typ utav friggebod som kommer i byggsats.

Dörren är Isolerad med panel på utsida och plywod på insidan. Isolerglas och spröjs
Dubbla vindskivor och takfotsbrädor. Foder till fönster och dörr. Profilsågade vindskivor (snickarglädje) ej standardutförande (det är det som står i beskrivningen),

Vi hade tänkt oss en enklare kamin som värmekälla. Vatten och el är inte inräknat i priset. Den ska funka som en övernattningsstuga under hela året var det tänkt.

Okej då har jag förstått att tilläggsisolera är inte så stor idé vad gäller isolering utav en friggebod. Tack för era svar :)
Alltså "tillöggsisolering" är knappast nödvändigt - men "isolering" av ngn form är att rekommendera !!

Och skall du kallställa stugan under ngn period så skall du INTE ha plast.
Är det en "normal" byggsats så finns det troligen fack för 70-95mm mineralull i väggarna och kanske 120-170 mm i golv/tak - vilket bör räcka bra för en övernattningsstuga så och då - även vintertid.

/K
 
Har en lösvirkesbyggd gäststuga vid fritidshuset på 16m2. Den har 95mm i väggar och asfaboard som vindskydd, samt gips inne. I taket ligger det 120mm då jag har öppet i nock. Ingen plast i väggar.
Inga problem att hålla det varmt med inne med element på 700w, blir varmt på en timma och har du en vedkamin så är istället risken att du får för varmt i ett så litet utrymme.
Så det är bara att isolera så mycket du får plats med innan du slår på innerskivorna.
 
Ojdå där ser man. Då var det kanske ingen så bra idé med vedkamin. Det finns inga åtgärder man kan dra till med så att inte stugan blir för varm. Skulle det bara funka att använda enbart en vedkamin eller är en vedspis som den enda värmekällan?

MVH
 
Lingun81 skrev:
Ojdå där ser man. Då var det kanske ingen så bra idé med vedkamin. Det finns inga åtgärder man kan dra till med så att inte stugan blir för varm. Skulle det bara funka att använda enbart en vedkamin eller är en vedspis som den enda värmekällan?

MVH
För varmt pga vedkamin är ju lätt att fixa - öppna ett fönster ;)

Du kan ju också anpassa mängden ved, och se till så att du installerar en liten vedkamin/vedspis istället för en större...
Det finns ju många små järnspisar som man förr tex brukade ha i sovrummet osv som torde funka rätt bra...

/K
 
Det är som klaskarlsson skriver att det är bara att anpassa eldning och storlek på kamin. Jag uttryckte mig lite slarvigt då jag avsåg att det inte var några problem att värma upp det utrymmet.
 
Att värma en liten stuga med vedkamin har aldrig varit praktiskt. Som sagt räcker ett element på 700W bra, och det finns inga kaminer som ger så låg effekt. En kamin är utmärkt att värma upp fort med, men inte lämplig för varmhållning. Är det dåligt isolerat kommer det att bli ännu kallare på morgonen när man vaknar. En täljstenskamin gör det hela lite bättre, men inte heller det är optimalt.

Erik
 
Glöm inte luftventiler, 1 upp mot taket och en i andra ändan nere mot golvet. Annars blir det lätt unket å instängt.
Vi köpte en lite bättre byggsats förra sommaren som hade 2"x4" reglar i väggarna där vi isolerade med 95 mm, i taket var det plats för 95mm + 45 mm isolering mellan takstolarna + LUFTSPALT. Sen på med panel utanpå detta.
Vi har ingen värme på på vintern så såklart INGEN PLAST. Det tar typ 2h att få sovvarmt mitt i vintern med 1st 400W element under varje fönster. Golvet var redan isolerat och jag har för mig att det var 95mm där. Att ha en vedkamin i vår bod är uteslutet, det skulle bli för varmt samt att man måste ha koll hela tiden, avstånd till väggar å annat brännbart gör ju att stugan krymper en del med kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.