I mitt nyrenoverade badrum har jag bakfall. Entreprenören vill åtgärda det genom att plocka ut några plattor och rätta till det. Jag vet att han kan skada tätskiktet. Han påstår att han ska göra det jätte försiktigt för att det inte sker. Kan jag lita på det?
Vad har jag för rättigheter? Vad kan jag kräva?
Vad händer om han är inte kvar om t.ex 2 år? Garanti blir värdelös.
Kan jag kräva ett intyg att han utförde arbetet enligt gällande regler? Så blir badrummet godkänd av försäkringsbolag...?
Hur ska jag gå till väga med det här?
 
Bakfallet ligger väl under tätskiktet... då blir ju hans åtgärd bara kosmetisk. Vatten kan ändå bli stående under klinker. Tyvärr inte en bra lösning.
 
margareta7 skrev:
Vad händer om han är inte kvar om t.ex 2 år? Garanti blir värdelös.
Jagvet inte om det är en fråga, men: Ja.

margareta7 skrev:
Kan jag kräva ett intyg att han utförde arbetet enligt gällande regler? Så blir badrummet godkänd av försäkringsbolag...?
Om du senare skulle få en vattenskada och försäkringsbolaget kan visa att tätskiktet blivit skadat av någon som plockat upp plattor så kommer du inte få många kronor i ersättning. Då hjälper inga intyg.
 
Det där med bakfall över eller under tätskiktet. Som jag fattat det så är det ganska vanligt att fallet är korrekt på flytspacklet och med tätskikt. Ev. fel är lätta att åtgärda direkt efeter spacklingen.

MEN sedan sätts av någon anledning klinkers plattorna lite ojämnt, och bakfall uppstår. Dvs i de lägena så åtgärdar man faktiskt bakfallet korrekt genom att göra om lokalt. Huruvida det sedan går att göra detta utan att skada tätskiktet är en annan femma.
 
Min erfarenhet är att bakfallet oftast finns redan på underlaget/tätskiktet. I ett sådant fall hjälper det således inte att bara justera plattorna utan vattnet blir, som BiFuel skriver stående i "tätskiktsgropen" vilket inte kan godkännas. Det är mycket svårt att lossa på och korrigera plattorna utan att skada tätskiktet. Detta är dock delvis beroende på vilken typ av tätskikt som använts. Ju kraftigare tätskikt desto större möjlighet att kunna rädda detsamma.
Så länge entreprenören finns kvar gäller naturligtvis garantin - skulle han "försvinna" försvinner garantin. Kan försäkringsbolaget konstatera ursprungligt fel på tätskiktet hjälper inte intyg.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Det där med bakfall över eller under tätskiktet. Som jag fattat det så är det ganska vanligt att fallet är korrekt på flytspacklet och med tätskikt. Ev. fel är lätta att åtgärda direkt efeter spacklingen.

MEN sedan sätts av någon anledning klinkers plattorna lite ojämnt, och bakfall uppstår. Dvs i de lägena så åtgärdar man faktiskt bakfallet korrekt genom att göra om lokalt. Huruvida det sedan går att göra detta utan att skada tätskiktet är en annan femma.
Det är nog snarare så att bakfall (och då menar jag bakfall på den yta tätskiktet appliceras på vilket vanligen är primat flytspackel) är häpnadsväckande vanligt. Det är mycket märkligt och beror troligen på en blandning av okunnighet och oskicklighet vilket även det är häpnadsväckande då det är sk yrkesmän vi talar om. Det är ju inte särskilt svårt att flyta ett golv med korrekt fall. Det är inte heller särskilt svårt att åtgärda bakfall om det sker innan tätskikt läggs på.

Stressade, okunniga, lata och inkompetenta sk yrkesmän rättar dock inte till bakfall direkt efter flytspacklingen utan a/chansar på att kunden inte märker något b/chansar på att kunden är ännu mer okunnig och inte förstår att utförandet är felaktigt c/chansar på att kunden nöjer sig med det som HEMPULAREN föreslår vilket givetvis INTE korrigerar bakfallet.

Låt oss en gång för alla fastställa att:

- bedömningen av fall sker utifrån fallet på tätskiktet/den yta tätskiktet är applicerat på - INGET ANNAT! Givetvis ska även ytskiktet ha korrekt fall men det räcker inte, om tätskiktet har bakfall.

-bakfall (på tätskiktsnivå) kan ALDRIG rättas till genom att fall spacklas upp med fix eller andra skojjarmetoder, som hantverkarna regelbundet förslår - ALDRIG.

Är så trött på att höra dessa skojjare till yrkesmän förslå dessa ful-lösningar till intet ont anande kunder. Tyvärr är även en viss sk expert på detta forum av samma åsikt att bakfall kan fixas genom att spackla upp med fix. Beklämmande.

Det enda helt korrekta är att fallet dokumenteras EFTER det att golvet flytspacklats och att detta dokument direkt överlämnas till kunden för godkännande. Innan ytterligare arbete görs och innan tätskikt appliceras.

Dokumentationen skulle helst ske på ett standardiserat sätt och kunden skulle i samband med detta erhålla tex en folder med "gränsvärden" som falldokumentationen kan stämmas av mot.

Det skulle vara "fängelsestraff" eller något annat mycket kännbart straff om den sk hantverkaren struntar i detta.

HEMPULAREN - man kan ALDRIG åtgärda bakfall på det sätt du beskriver! Att enstaka plattor kan lossas utan att tätskiktet tar skada har inget med att rätta bakfall att göra men är fullt möjligt men inte lätt. Är tätskiktet dukbaserat är det lite enklare/säkrare.
 
Thomas59, det du skriver låter kunnigt. Jobbar du som plattsättare?
Kan du hänvisa till några regler för plattsättare att det ska gå just på detta visset som du beskriver?
 
Nu har jag hittat det jag behövde. Läste de regler flera gånger och inte förren nu hajar jag.
Citat:

5.1.1 Golvlutning
"Golvlutning mot golvavlopp skall utföras
såväl i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.

Lutning skall förekomma i sådana delar av
utrymmet som helt eller delvis kommer att bli
utsatta för vattenspolning, vattenspill eller
kan utsättas för utläckande vatten.
Golvlutning skall utföras i intervallet
1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar
av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning
eller vattenspill. Bakfall får inte
förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för
vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen,
i duschdelen och under badkar skall
golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150
(20 mm/m–6,7 mm/m). Alternativ golvlutning
kan avtalas vid fasta installationer, såsom
t.ex. duschvägg.
Där golvmonterad wc-stol eller bidé skall
monteras krävs en rektangulär, plan monteringsyta,
minst 300×400 mm."

Man kan inte rätta enbart yttre skiktet. Alltså han kan inte ändra yttre skiktet för underlaget har fortvarande fel lutning. Och det betyder att det inte följer Bkr regler.

Det är rena detektivarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.