Har rest ytterväggarna till vårt nya hus..

Konstruktion (utefrån och in)

Träpanel
Läkt (luftning)
Utegips
Regel 220 + Isolering
Plast
Regel 45 + Isolering
OSB (ej gjort ännu)
Gips (ej gjort ännu)

Innanför detta skall det på våning 2 byggas en bastu där en sida ligger mot yttervägg.

Frågan lyder då om man behöver bygga en ny bastuvägg på denna sidan eller kan ytterväggen bekläs med bastupanel ? Skall ha ett combiaggregagat som ger en hög luftfuktighet vid bastandet. Luftspalt ? Tätskikt ?

Samma frågeställning gäller ju även för yttertaket som ligger ovanför.

Har en FTX-ventilation där en frånluftsventil är inritad i bastun. Tillluften in i bastun får skall ske med ett hål under aggregatet som vätter in mot badrummet.
 
Strunta i gips+ osb, och sätt bastufolie på väggar och tak. Sedan luftspalt, spikregel sist panel.
 
Hemmakatten
Absolut ingen "bastufolie"! Det finns ju redan en diffusionsspärr (plast) i väggen.
 
Diffusionsspärren smälter av värmen. Och bastufolien förhindrar att fukten kryper ut i 45mm isoleringen.
 
Absolut inte 2 diffspärrar utan luftspalt emellan då kan du få problem mellan dessa. Jag hade bytt ut den befintliga diffspärren i yttervägg mot bastufolie i den delen av väggen som hör till bastun (som man gör när man bygger nytt). Du skulle ju kunna chansa på att 45mm isolering är tillräckligt för att skydda den nuvarande diffspärren mot värmen men det hade inte jag gjort som sagt.
 
Redigerat:
Behöver han ha diffspärr överhuvudtaget? Jag har samma som dig (nybygge och bastu mot yttervägg på plan 2) fast 28x70 istället för 45x45 och ingen isolering däremellan. Jag tänker inte ha någon diffspärr alls, alltså varken bastufolie eller plast.
 
Tyresö
Matti_75 skrev:
Strunta i gips+ osb, och sätt bastufolie på väggar och tak. Sedan luftspalt, spikregel sist panel.
Enligt din konstruktionslösning blir bastun en "låda" i rummet och då blir alla fuktproblem bortventilerade av rumets/husets ventilation. Man måste ha en luftspalt när kall luft möter värme, men man måste även ha en luftspalt när varm luft möter extremt varm luft, som det är i en bastu. Jag hade byggt efter din byggteknik, eftersom den är anpassad efter naturlagarna.
 
Behöver kompletera lite frågor:

1. Har ett fönster i bastun ? Om jag väljer bastupanel till väggarna hur gör man då i fönstersmygen ? Skall jag kakla denna eller går man in med bastupanelen här också ?

2. Om vi iställer för bastupanel väljer kakel på väggarna skall man då sätta en fuktspärr på väggarna också ? Vi har ju fuktspärr på utsidan v väggarna och jag förmodar att man skall undvika dubbla fuktspärrar även här ? Vad säger reglerna ?

3.
Matti_75 skrev: Strunta i gips+ osb, och sätt bastufolie på väggar och tak. Sedan luftspalt, spikregel sist panel
OSB + Gips ger väl egentligen ingen nackdel ? Du tänker väl ur ett ekonomiskt perspektiv här eller ?

Tacksam för mer snabba svar...
 
..Kom på en fråga till ?

Det blir klinkers på golvet. Fuktspärren skall ju upp på väggarna några cm. Låter jag bastufiolien gå utanför denna eller innanför ? Känns ju som att att det är bättre att folien går utanför så "ångan" kan rinna ner på golvet...
 
Gipsen kan börja mögla eftersom det är så fuktigt i bastun, såvida du inte kör med våtrumsgips för 300-400kr skivan. Tycker det är bortkastade pengar. Bastufolien skall gå utanför klinkersen. Hur stora klinkers plattor skall du ha? Sätt åtminstånde 15cm upp på väggen, för att sen släppa bastupanelen 10cm från golvet. Allt för att panelen inte skall suga upp fukt.
 
Ok. Låtter bra..

Då återstår bara hur jag gör i fönstersmygen. Hur brukar man göra i en bastu ? Skall denna kaklas ?
 
..Du menar förstårs attt bastufolien skall gå utanför fuktspärren....?
 
Funderar på det här med reglerna om att en vägg aldrig skall ha dubbla fuktspärrar. I vår bastu är ju detta helt omöjligt att genomföra eftersom två av sidorna är "innerväggar" som är kaklade på utsidan med fuktspärr(innefrån bastun sett). Dessa vätter ut mot badrummet.

Så just nu är plan att efter isolering, plast och gles i ytterväggen dra på OSB, bastufolie, gles och bastupanel. Bastufolien åker på efter det att kakelsättaren fuktspärrat golvet. Då får jag en luftspalt mellan panelen och plasten.
 
Laddar upp en myckel enkel skiss av Bastu med omgivning.
 
Det låter som du hittat en bra lösning på dina frågor. Fönstersmygen brukar jag göra i planhyvlad furu eller gran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.