Hej.
Har en riktigt dum fråga.
jag har en slangupprullare på jobbet.
Har användt den1000ggr men aldrig fattat hur den fungerat.
Och någonn psykisk spärr alt demon i upprullaren låter mig inte lungt undersöka saken själv..

Alltså jag dfrar ut den till änskad längd, och sen rycker o sliter jag upp o ner o hit och dit för att till slut få den att fastna..

Men det är väl något speciellt som gör att den låser och låser upp eller?

Kan någon förklara det?:D


MVH/
 
Den fungerar efter ungefär samma princip som en kulspetspenna.
 
OK, förklara det mer ingående..
En kulspetspenna trycker jag in en gång när den ska ut och en till när den ska in, men drar jag ut upprullaren och bara släpper så fastnar den ju sällan automatiskt...

MVH/
 
Ibland är varvet indelat i sektorer där den fastnar respektive lossnar. I så fall hör du när du drar ut den att den surrar under delar av varvet och är tyst under resten av varvet. Släpper du när den surrar så fastnar den. Släpper du när den är tyst så rullas den in.

Erik
 
Det är tomtens pensionerade nissar som jobbar som slangupprullare :D
 
Inte nog med att du har en på jobbet, du har en i dammsugaren hemma också (förutsatt att du inte har centraldammsugare förstås).

Min nya dammsugares sladdupprullare är helt galen, jag vågar knappt vara i samma rum som maskinen när jag drar i sladden, är rädd för att dras med in alternativt få benen avkapade av sladden när den kommer farande.

/John
 
john_l skrev:
Inte nog med att du har en på jobbet, du har en i dammsugaren hemma också (förutsatt att du inte har centraldammsugare förstås).

Min nya dammsugares sladdupprullare är helt galen, jag vågar knappt vara i samma rum som maskinen när jag drar i sladden, är rädd för att dras med in alternativt få benen avkapade av sladden när den kommer farande.

/John
Och kanske en rullgardin i sovrummet oxå....:)
 
john_l skrev:
Inte nog med att du har en på jobbet, du har en i dammsugaren hemma också (förutsatt att du inte har centraldammsugare förstås).

Min nya dammsugares sladdupprullare är helt galen, jag vågar knappt vara i samma rum som maskinen när jag drar i sladden, är rädd för att dras med in alternativt få benen avkapade av sladden när den kommer farande.

/John
Den i dammsugaren är väl av annan modell? Den drar ju in sladden när man lossar en spärr (det vill säga trycker på en knapp). En rullgardin däremot, borde vara samma ide. Kan ingen slakta en rullgardin, och berätta för TS (och oss andra) hur den är byggd? ;)
 
Min upprullare jag har i garaget tror jag fungerar så här.
En fjäder i en rulle och rullen har några klackar som går över ett stag, när du drar ut slangen så hör man när man när man ska stanna då den låter över klackarna och stannar man där klackarna inte är så åker slangen tillbaka.

Se min fina illustration.
upprull.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Upprullaren fungerar liksom ett säkerhetsbälte (eller en rullgardin) med hjälp av centrifugalkraften.

Man har ett hjul som roterar och på det hjulet sitter en vippa på en egen axel (ej centrerad med hjulets axel). På bilderna nedan som visar ett säkerhetsbälte så kallas denna vippa clutch lever (bry er inte om de andra delarna i bilden)

Vippan är fjäderbelastad så när hjulet står still eller roterat långsamt så går vippan fri från de yttre kuggarna. Men när hjulet snurrar fort (när man rycker i bältet) blir centrifugalkraften på vippan större än fjäderns kraft och vippan vrider sig då och hugger i kuggarna.

På en slangupprullare sitter fjädern på andra sidan på vippan. Fjädern ser alltså till att vid stillastående trycka in vippan så den låser i kuggkransen. För att få vippan att släppa när man vill rulla in slangen så drar man ut slangen precis så långt så att vippan inte hugger i nästa kugge och sen släpper man snabbt. Hjulet börjar då snurra för att dra in slangen och hinner på den korta sträckan mellan två kuggar komma upp i sån hög hastighet att centrifugalkraften blir större än fjäderns och vippan dras istället in så att den går fri från kuggarna och slangen kan snurras upp hela vägen in.


seatbelt-centrifugal.gif
 
Redigerat:
Ähh min bild var finare. ;)
Eller kanske inte.
 
Bezt skrev:
Ähh min bild var finare. ;)
Eller kanske inte.
Manligare kan vi säga. Rå och inga onödiga detaljer. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.